سرگرد آمریکایی متهم به قتل در افغانستان عنوان «نیروی ویژه» نمی‌گیرد

احتمالا بر سر این موضوع میان ترامپ و ارتش ایالات متحده کشمکش ایجاد خواهد شد

شباهت‌های چندی میان وضعیت سرگرد گلدستین با وضعیتی که فرمانده گلگر تجربه کرد وجود دارد و ظاهرا مقامات پنتاگون، پرونده سرگرد گلستین را به خاطر اتفاقات سال گذشته با حساسیت بسیار مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دادند.  /Al Drago

یکی از ارتشبدهای ارتش ایالات متحده، از تثبیت عنوان نیروی ویژه برای افسر بی‌آبرویی که سال گذشته توسط دونالد ترامپ عفو شد، خودداری کرد که احتمالا منجر به کشمکش مهم دیگری میان رئیس جمهوری و ارتش ایالات متحده خواهد شد.

تصمیم بر عدم تثبیت عنوان افتخاری برای سرگرد بازنشسته متئو گُلستین، در اوایل ماه گذشته میلادی توسط سرلشکر فرانسیس بودت، فرمانده عملیات‌ ویژه ارتش ایالات متحده اتخاذ و پنج‌شنبه گذشته توسط ارتش اعلام شد. این عنوان، یک سرباز را به عضوی از نیروهای ویژه ماهر ارتش ایالات متحده تبدیل می‌کند که در زبان عامیانه با نام «کلاه سبزها» شناخته می‌شوند.

سرگرد گلستین - که متهم به قتل یکی از بمب‌سازان طالبان در سال ۲۰۱۰ است، در انتظار محاکمه برای این اتهام بود که در ماه نوامبر توسط آقای ترامپ مورد عفو قرار گرفت.

رد درخواست او برای تثبیت عنوانش، بعد از آن پیش آمد که رئیس جمهوری شخصا تصمیم پنتاگون مبنی بر عدم تثبیت درجه و مدال ویژه ادوارد گلگر، فرمانده سربازان ویژه نیروی دریایی، را برگرداند. آقای گلگر سال گذشته از اتهام قتل یک اسیر جنگی تبرئه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گلستین در واکنش به تصمیم ارتش، به واشینگتن پست گفت: «از این تصمیم ناامید شدم ولی برایم غیرمنتظره نبود. واقعا امیدوار بودم کار درست را انجام دهند.»

سرگرد بازنشسته ارتش علنا در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها، به قتل فردی که متهم به بمب‌سازی برای طالبان بود، اعتراف کرده است ولی اظهار داشته این کار طی یک کمین قانونی صورت پذیرفته است. او گفته است جنازه مقتول را برای جلوگیری از شیوع بیماری آتش زده است.

آقای گلستین در این‌باره، مورد تحقیق ارتش قرار نگرفته بود تا آنکه در سال ۲۰۱۱ و هنگام آزمایش دروغ‌سنجی برای استخدام در سی‌آی‌ای به این قتل اعتراف کرد.

سه سال بعد در سال ۲۰۱۴، مقامات ارتش عنوان نیروی ویژه و مدال افتخار او را لغو و رسما توبیخ کردند.

او در سال ۲۰۱۸ به ارتکاب قتل متهم شد.

شباهت‌های چندی میان وضعیت سرگرد گلدستین با وضعیتی که فرمانده گلگر تجربه کرد وجود دارد و ظاهرا مقامات پنتاگون، پرونده سرگرد گلستین را به خاطر اتفاقات سال گذشته با حساسیت بسیار مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دادند. البته هنوز معلوم نیست آقای ترامپ باز هم بخواهد به نفع سرگرد گلدستین در این مورد دخالت کند یا نه.

فرمانده گلگر ابتدا در ماه نوامبر از کسب دوباره مدال افتخار جنگی ویژه نیروی دریایی، ناکام ماند که به خروجش از نیروهای ویژه منجر می‌شد.

اما آقای ترامپ با عصبانیت به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را رد کرد. تصمیم آقای ترامپ باعث استعفای ریچارد اسپنسر، وزیر سابق نیروی دریایی، شد.

سرلشکر بودت در روز ۳ دسامبر سال گذشته میلادی، در نامه‌ای رسمی نوشت درخواست سرگرد گلدستین را رد می‌کند چرا که اقدامات او «حاکی از عدم تبعیت از آیین نیروهای ویژه و ارزش‌های امریکایی و نظامی ماست.»

بعد از تصمیم آقای ترامپ برای دخالت در پرونده فرمانده گلگر، این افسر نیروی دریایی به همراه همسرش، برای تعطیلات از مجتمع مارالاگو رئیس جمهوری در ایالت فلوریدا دیدار کرد.

© The Independent