احتمال تشدید مقررات منع ورود مسافر از کشورهای اسلامی به آمریکا

ممکن است هفت کشور مسلمان دیگر در فهرست جدید تشدید این مقررات قرار گیرند

اقدامات ترامپ در ارتباط با سیاست «تحمل صفر» مهاجران به حبس هزاران نفردر سراسر ایالات متحده منجر شده است- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ می‌گوید مشغول بررسی اعمال مجدد مقررات منع ورود مسافر از چند کشور مسلمان است. در گذشته، این اقدام با مبارزات حقوقی طولانی و اعتراض فعالانی روبرو شده بود که می‌گفتند ایالات متحده نمی‌تواند به طور یک‌جانبه از ورود مردم به این کشور جلوگیری کند.

بنا به گزارش آسوشیتد پرس، کاخ سفید در حال بررسی افزودن به موارد ممنوعیت ورود به آمریکاست که دستگاه رهبری ترامپ وضع کرده است. بر اساس فرمان رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۷، شرایط ورود شهروندان چند کشور مسلمان به ایالات متحده به شدت محدود شد. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، احتمال دارد مقررات جدید هفت کشور مسلمان دیگر را هم در فهرست تشدید مقررات سفر به آمریکا قرار دهد.

به‌رغم چالش‌های حقوقی و صدور احکام دادگاه‌ها، فرمان رئیس جمهوری درباره سفر شهروندان ایران، لیبی، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا و یمن به قوت خود باقی است. پنج کشور از هفت کشور درج شده در این فهرست، دارای اکثریت مسلمان هستند.

آسوشیتد پرس به متن بخشنامه‌ای دسترسی پیدا کرده که در آن اسامی‌ کشورهایی که هدف بالقوه ممنوعیت‌های جدید هستند، سیاه شده بوده است؛ اما یک منبع نزدیک به سیاست جدید ترامپ می‌گوید احتمال دارد رئیس جمهوری مقررات منع سفر را در مورد کشورهایی که پیشتراز فهرست مذکور حذف شده بودند، از جمله سودان، چاد و عراق، احیا کند.

به گزارش سایت «بازفید» در پیش‌نویس این اعلامیه آمده است این تصمیم بر مبنای توصیه اداره امنیت داخلی ایالات متحده و پس از آن اتخاذ شده، که کشورهای افزوده‌شده در فهرست جدید «بر مبنای روش‌های نوین و تکمیل‌شده برای تعیین هویت و مرور مجدد پروتکل ۲۰۰ کشور جهان، واجد شرایط اولیه (مقررات سفر به آمریکا) در میان کشورهای (مورد قبول)» نبوده‌اند. 

در ادامه فرمان ریاست جمهوری آمده است، سفر شهروندان این کشورها «مغایر منافع ایالات متحده بوده و مجوز ورودشان به خاک آمریکا باید در چارچوب محدودیت‌ها، استثناها و ممنوعیت‌های خاص صادر شود.»  بنا به اسناد موجود، محدودیت‌های جدید شامل حدود ۵/۲ درصد «مجموع روادیدهای وزارت خارجه آمریکا» می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصوبه گروهی از مقامات آمریکایی از حزب دموکرات، هرگونه تبعیض مذهبی در ارتباط با محدودیت‌های سفر را ممنوع می‌کند و از رئیس جمهوری می‌خواهد به روشنی درباره دلایل قرار دادن برخی کشورها در فهرست محدودیت‌های سفر به ایالات متحده توضیح دهد. 

پیشنهاد اخیر دستگاه رهبری ترامپ در مورد محدودیت سفر به ایالات متحده، در گرماگرم کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری ارائه شده - که بار دیگر موضوع مهاجرت به آمریکا را در دستور کارش قرار داده است. این در حالی است که اقدامات آقای ترامپ در ارتباط با سیاست «تحمل صفر» مهاجران و توسعه مراکز بازداشت مهاجران به آمریکا، به حبس هزاران نفردر سراسر ایالات متحده منجر شده است.

© The Independent