گزارش فرانس ۲۴ از حماس، رمز‌ارزها و «تامین مالی تروریسم»

در پی حمله حماس به اسرائیل، آمریکا و اسرائیل اقدام‌ها برای محدودسازی انتقال رمزارز به حماس را تشدید کرده‌اند

در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، نقش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و دوج‌کوین و صرافی‌های رمزارز در تامین مالی این گروه تندرو بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

به گزارش فرانس ۲۴، شبکه جرایم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۹ اکتبر قوانین جدیدی را پیشنهاد کرد که به‌موجب آن «ترکیب ارز مجازی قابل تبدیل (CVC) در طبقه‌بندی تراکنش‌های مرتبط با پول‌شویی قرار گیرد... تا با استفاده عوامل دارای سوءنیت از آن، شامل حماس و جهاد اسلامی فلسطین، مقابله شود».

این خدمات آنلاین رمزارزهای با مبدا غیرقانونی را با سایر وجوه رمزارز ترکیب می‌کنند. سایت خبری کوین‌تلگراف، که به خبرهای صنعت رمزارز می‌پردازد، تایید می‌کند: «این خطر وجود دارد که با استفاده از ترکیب‌کننده‌های رمزارز، پول‌شویی صورت گیرد یا میزان درآمد پنهان شود.»

درخواست ارسال بیت‌کوین در فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام

در پی حمله حماس، وزارت دفاع اسرائیل مدعی شد که کیف‌پول‌های مجازی مرتبط با حماس را که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹، حدود ۴۱ میلیون دلار دریافت کرده بود، توقیف کرده است.

به گزارش الیپتیک، شرکتی بریتانیایی که تراکنش‌های رمزارز را بررسی می‌کند، گروه جهاد اسلامی فلسطین در سال‌های اخیر ۹۴ میلیون دلار رمزارز جمع‌آوری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۸ اکتبر، واشنگتن تصمیم گرفت شرکتی در غزه را که متهم است انتقال رمزارز به حماس و جهاد اسلامی فلسطین را «تسهیل کرده است» تحریم کند.

دیوید کارلایل، موسس شرکت الیپتیک، روز ۱۱ اکتبر در پستی وبلاگی نوشت: «استفاده حماس از رمزارز اولین بار در ژانویه ۲۰۱۹ افشا شد.» این موضوع هنگامی آشکار شد که گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، در فیس‌بوک و اینستاگرام درخواست اهدای کمک مالی به‌صورت بیت‌کوین کردند.

راه‌های ثانویه

تام کیتینج، مدیر اندیشکده «مرکز پژوهش جرایم مالی و مطالعات امنیتی»، معتقد است در این مورد تا حدی مبالغه شده است، زیرا وقتی به مزایا و معایب استفاده از رمزارز برای جمع‌آوری و جابه‌جایی وجه فکر می‌کنی، رمزارز بهترین گزینه نیست.

به‌عنوان مثال، نشریه فوربز در سال ۲۰۱۴ حماس را با بودجه سالانه حدود یک میلیارد دلار، «یکی از ثروتمندترین گروه‌های تروریستی جهان» معرفی کرد. به گزارش دویچه وله، بیشتر این پول از طرف «فلسطینی‌های ساکن سایر کشورها یا کمک‌های خصوصی افرادی در منطقه خلیج فارس» است.

از این نظر، ۴۱ میلیون دلار رمزارزی که مقام‌های اسرائیلی توقیف کرده‌اند مانند قطره‌ای از دریا است.

کیتینج می‌گوید علت رونق استفاده از بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین در دنیای تروریسم سادگی تراکنش است. علاوه بر این، سریع‌تر از آن است که بخواهی حساب بانکی باز کنی و واسطه‌هایی پیدا کنی که مایل به انتقال وجه باشند. فقط یک تلفن هوشمند یا یک لپ‌تاپ لازم است.

مراجع بین‌المللی در تلاش‌اند با کانال‌های سنتی تامین مالی تروریسم مقابله کنند، بنابراین این گروه‌ها به شیوه‌های جدید جمع‌آوری پول متوسل می‌شوند. به عقیده کیتینج، هرچه فشار روی شیوه‌های سنتی تامین مالی بیشتر شود، آن‌ها بیش از پیش سراغ راه‌های جایگزین مانند رمزارز می‌ٰروند.

شیوه‌ای که خیلی هم مخفیانه نیست

گروه‌هایی مانند حماس، القاعده و حزب‌الله اکنون می‌توانند برای سازمان‌های مردم‌نهاد جعلی، شیوه‌ای قدیمی برای تامین مالی گروه‌های تروریستی، از رمزارز نیز استفاده کنند.

اما علاقه این گروه‌ها به شیوه‌های جدید تامین مالی به اندازه‌ای نیست که رسانه‌ها می‌گویند، زیرا در نهایت آن‌طور که تصور می‌کنیم ناشناس نیست. کیتینج می‌گوید: «شاید به نظر برسد که رمزارز نوعی راه مخفی برای ارسال وجه است، اما آسیب‌پذیر است. به محض اینکه تراکنش زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) را آغاز کنید، قابل ردیابی است. به اندازه‌ای که بسیاری از افراد فکر می‌کنند مخفیانه نیست.»

هرچند نام افرادی که وجوه را منتقل و دریافت می‌کنند مشخص نمی‌شود، اما ردیابی وجوه ممکن است، و شرکت‌هایی مانند چین‌آنالسیس و الیپتیک می‌توانند مبدا را شناسایی کنند.

البته شیوه‌های وجود دارد که این تراکنش‌ها را به‌صورتی بی‌نام‌و‌نشان‌تر انجام داد، اما سهولت و سرعت کار از دست می‌رود، که امتیاز اصلی استفاده از رمزارز برای گروه‌های تروریستی و خلافکار است. در نهایت، تحویل چمدان‌های پر از پول نقد همچنان راحت‌تر و ناشناس‌تر است.

بیشتر از جهان