چرا داروهای آرتروز و ضددرد داروخانه‌ای می‌توانند مضر باشند؟

سازمان غذا و دارو به مردم هشدار می‌دهد: «بسیاری از محصولات بدون نسخه که برای درد و آرتروز تبلیغ می‌شوند حاوی مواد بالقوه مضری‌اند که در برچسب به آن‌ها اشاره نمی‌شود»

خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، از فروش محصولات بالقوه مضر برای مصرف‌کنندگان جلوگیری نمی‌کنند - Canva

داروهای ضددرد قرار است که درد‌‌ها را التیام بخشند و کمک کنند افراد احساس بهتری داشته باشند.

اما به گزارش نیویورک‌پست، سازمان غذا و دارو به مردم هشدار می‌دهد: «بسیاری از محصولات بدون نسخه که برای درد و آرتروز تبلیغ می‌شوند حاوی مواد بالقوه مضری‌اند که در برچسب به آن‌ها اشاره نمی‌شود.»

برخی از این مواد پنهان در داروهای تجویزی موجودند؛ موادی مانند استروئیدها، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs).

دکتر کندی تسورونیس، استاد داروسازی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو می‌گوید: «برخی از ترکیبات پنهان بسیار خطرناک‌اند. به‌ویژه برای افرادی که به این مواد پنهان آلرژی دارد. در افرادی که داروهای دیگر برای بیماری مصرف می‌کنند، تداخل این مواد پنهان و مواد تشکیل دهنده دارو می‌تواند بسیار خطرناک باشد.»

این محصولات آلوده به راحتی از طریق شرکت‌های آنلاین ای‌بی، آمازون، والم‌آرت و سایر شرکت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

داروی پروآرث‌مکس (Pro ArthMax) - که به‌عنوان مکمل درد مفاصل، ماهیچه و آرتروز فروخته می‌شود، حاوی چندی دارو از جمله کلرزوکسازون، شل‌کننده عضلانی است که تنها با نسخه در دسترس است. این دارو همچنین چندین ماده ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن هم دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جینسینگ شی لیان وان (Ginseng She Lian Wan) که برای درد مفاصل، آرتروز و نقرس تبلیغ می‌شود، حاوی استروئید دگزامتازون و کلرفنیرامین - یک آنتی‌هیستامین - است.

سازمان غذا و دارو، با توجه به قانون بهداشت و آموزش مکمل‌های غذایی (DSHEA) در سال ۱۹۹۴، از بررسی و آزمایش این محصولات بدون نسخه، منع شده است.

به همین دلیل، تولیدکنندگان محصولاتشان را بدون هیچ مدرکی دال بر کارایی، ایمنی یا اثربخشی آن‌ها به فروش می‌رسانند. سازمان غذا و دارو، تنها پس از شکایت مصرف‌کنندگان از یک محصول، می‌تواند اقدام کند.

نتایج دهه‌ها آزامایش نشان می‌دهد خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، از جمله بازارهای آنلاین، از فروش این نوع محصولات بالقوه مضر به مصرف‌کنندگان جلوگیری نمی‌کنند.

سازمان غذا و دارو نمی‌تواند تمام محصولات موجود در بازار را که حاوی مواد پنهانی احتمالا مضرند، آزمایش کند. این آژانس هشدار می‌دهد که اقدام‌های اجرایی و توصیه‌های مصرف‌کننده برای محصولات آلوده، تنها بخش کوچکی از محصولات مضر موجود در بازار را پوشش می‌دهد.

توصیه کارشناسان این است: مصرف‌کنندگان با اجتناب از محصولاتی که برچسب‌هایی به زبانی دارند که نمی‌توانند بخوانند، از خود در برابر محصولات مضر محافظت کنند.

بهتر است از هر محصولی که «درمان‌های معجزه‌آسا» ارائه می‌دهد، دوری کنید. همچنین مطمئن شوید که نام، آدرس و شماره تلفن سازنده روی برچسب ذکر شده است.

بیشتر از بهداشت و درمان