توماس وست: شیعیان افغانستان از افراطی‌گری خشونت‌بار در رنج‌اند

جامعه شیعه و هزاره افغانستان هم در نظام جمهوریت و هم در امارت طالبان آماج حملات خونین و مرگبار داعش قرار گرفتند

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، دوشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) به حمله انتحاری به مسجد شیعیان در استان بغلان افغانستان واکنش نشان داد و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.  

وست در حساب کاربری‌اش در شبکه اکس نوشت که شیعیان افغانستان از افراطی‌گری خشونت‌بار در رنج‌‌اند. او نوشت: «از حمله تروریستی روز جمعه گذشته در پلخمری که در آن شمار زیادی از نمازگزاران بی‌گناه شیعه کشته و زخمی شدند، عمیقا متاسفم. جامعه شیعیان افغانستان از افراطی‌گری خشونت‌بار رنج‌های زیادی متحمل شده است.» 

ظهر جمعه در مسجد امام‌ زمان شهر پلخمری در مرکز استان بغلان، حین ادای نماز جمعه در میان نمازگزاران انفجاری رخ داد. مسئولیت این انفجار را شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) بر عهده گرفت. در این حمله، ده‎‌ها تن کشته و زخمی شدند، اما طالبان تنها مرگ هفت نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر را تایید کردند.  

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان، نیز شنبه ۲۲ مهر حمله به مسجد شیعیان در بغلان را محکوم کرد و آن را تهدیدی برای تنوع جمعیتی در این کشور توصیف کرد و خواستار پایان این گونه حملات شد.  

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در بغلان گفت که تروریسم در همه اشکالش تهدید جدی برای صلح و امنیت در افغانستان و جهان است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا بر لزوم پاسخگو کردن عاملان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان اقدام‌های تروریستی تاکید کرد و خواستار همکاری همه کشورها برای مقابله با تهدیدها و تامین صلح بین‌المللی شد.  

جامعه شیعه و هزاره افغانستان هم در نظام جمهوریت و هم در امارت طالبان آماج حملات خونین و مرگبار شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) قرار داشته‌اند. بر خلاف ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت سرتاسری در افغانستان، داعش بارها توانست به مساجد، اماکن مذهبی، مراکز آموزشی و محله‌های پرتجمع شیعیان وهزاره‌ها حمله کند و تلفات سنگینی به جا بگذارد.  

شیعیان در افغانستان تحت تبعیض‌اند. طالبان مراسم‌ مذهبی آنان را محدود کرده‌اند و افغانستان را طبق اصول فقه اهل سنت اداره می‌کنند.  

افغانستان زیر سلطه طالبان به یکی از کانون‌های تروریسم در منطقه بدل شده است. بر اساس چندین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ گروه تروریستی از جمله داعش، القاعده، تی‌تی‌پی در این کشور حضور دارند اما طالبان تنها با داعش برخورد نظامی کرده‌اند.