طالبان کمک پاکستان به زلزله‌زدگان هرات را نپذیرفتند

تنش‌ها بر سر اخراج مهاجران افغان از پاکستان، روابط میان دولت پاکستان و طالبان را مخدوش کرده است

در یک هفته گذشته علاوه بر کشورهای جهان، بازرگانان و شهروندان افغانستان نیز کارزارهای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان زلزله هرات را به راه انداختند - MOHSEN KARIMI / AFP

هم‌زمان با فاجعه انسانی ناشی از زلزله هولناک در غرب افغانستان، رسانه‌های پاکستانی از نپذیرفتن کمک‌های بشردوستانه پاکستان از سوی طالبان خبر دادند. به گزارش رسانه‌های پاکستانی، طالبان به محموله کمکی و تیم پزشکان پاکستانی اجازه ورود به افغانستان ندادند.

پس از آن که روز شنبه ۱۵ مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ استان هرات در غرب افغانستان را لرزاند، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر پاکستان، از اعزام تیم امداد و نجات همراه با بسته‌های کمکی به افغانستان خبر داد. اما طالبان، روز چهارشنبه، به هواپیمای حامل پزشکان و امدادگران پاکستانی اجازه فرود ندادند.

مقام‌های طالبان و پاکستان تاکنون هیچ توضیحی در‌این‌باره به رسانه‌ها نداده‌اند، اما رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون نوشت که محموله‌های کمکی پاکستان به زلزله‌زدگان مجوز ورود به افغانستان را دریافت نکرده است.

این در حالی‌ است که در یک هفته گذشته و پس از آن‌که زلزله مرگبار هرات در روزهای شنبه و چهارشنبه، جان بیش از دو هزار نفر را گرفت و هزاران تن دیگر را بی‌خانمان کرد،  ده‌ها محموله کمکی و تیم‌های امدادی از کشورهای ایران، ترکیه، ژاپن، ازبکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قزاقستان به افغانستان رفتند. امدادگران و پزشکان در عملیات نجات قربانیان از زیر آوار، ارائه خدمات پزشکی و رساندن مواد خوراکی و سرپناه‌های موقت به زلزله‌زد‌گان هرات کمک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد تنش‌ها میان دولت پاکستان و طالبان اخیرا افزایش یافته و سبب شده است طالبان با رد کمک بشردوستانه پاکستان، اعتراضشان را به برخورد دولت این کشور با شهروندان افغانستان نشان دهند.

در یک ماه گذشته موضوع درگیری‌های مرزی و اتهام حمایت طالبان از تحریک طالبان پاکستانی، سبب افزایش تنش میان دولت پاکستان و مقام‌های طالبان شده است. دولت پاکستان مدعی است که طالبان در مهار تحریک طالبان پاکستان همکاری نکرده‌اند و این گروه از خاک افغانستان برای سربازگیری و انسجام حملات تروریستی به پاکستان استفاده می‌کنند.

در همین حال، طرح اخراج بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغان که به‌صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند نیز از تنش‌زاترین موضوعات میان دولت موقت پاکستان و طالبان بوده است.

دولت پاکستان اخیرا اعلام کرد که تا اول نوامبر ۲۰۲۳، همه مهاجران غیرقانونی به‌ویژه مهاجران افغان که بیشترین جمعیت مهاجران را در پاکستان تشکیل می‌دهند، باید از این کشور خارج شوند و در غیر آن با اخراج اجباری و دسته‌جمعی روبرو خواهند شد. این کشور همچنین از اجرای طرح «ورود با یک مدرک» خبر داد که بر اساس آن، قبایل ساکن در اطراف گذرگاه مرزی دیورند نیز مکلف‌اند برای ورود به پاکستان روادید و ویزا داشته باشند.

این موضوع خشم مقام‌های طالبان را در هفته‌های اخیر برانگیخته است. محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، هفته گذشته در یک سخنرانی در کابل، رفتار دولت پاکستان با مهاجران افغان را «غیرمنصفانه» خواند و از علمای پاکستان خواست که علیه این تصمیم دولت پاکستان ایستادگی کنند.

بیشتر از جهان