معترضان باز هم در زاهدان به خیابان‌ آمدند

هم‌زمان با این اعتراض‌ها، نت‌بلاکس از اختلال شدید اینترنت در زاهدان خبر داد

معترضان در زاهدان با سر دادن شعار «برادر شهیدم، خونتو پس می‌گیرم» اعتراضات خود را در خیابان‌های اطراف مسجد مکی آغاز کردند- Public Media

شهروندان زاهدان روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه بار دیگر دست به راه‌پیمایی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی زدند. این اعتراض‌ها در حالی رخ داد که جو شدید امنیتی در این شهر وجود داشت و نیروهای پلیس و امنیتی حضور گسترده‌ای در شهر داشتند. معترضان در زاهدان با سر دادن شعارهای «برادر شهیدم، خونتو پس می‌گیرم»، «مثل شهید یاسرم، برای مرگ حاضرم» و «الله اکبر» تظاهرات اعتراضی‌شان را در خیابان‌های اطراف مسجد مکی آغاز کردند.

هم‌زمان با این اعتراض‌ها، نت‌بلاکس روز جمعه از اختلال اینترنت در زاهدان خبر داد. این سازمان، که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند، اعلام کرد که داده‌های شبکه نشان می‌دهد که در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر حضور شدید نیروهای امنیتی در زاهدان، اختلال چشمگیری در اتصال اینترنت وجود دارد. نت‌بلاکس با اعلام این خبر نوشت: «این اختلال تازه‌ترین مورد در چرخه قطع اینترنت است که اعتراض‌های مردمی در نماز جمعه را هدف قرار داده است.»

خبرگزاری حال‌وش نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی و نظامی با حضور در خیابان‌های اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان جو امنیتی شهر را تشدید کرده‌اند. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی با برپایی چادر و بازدید بدنی شهروندان همانند جمعه‌های گذشته، معابر منتهی به مسجد مکی و مصلای زاهدان را مسدود کرده بودند. حال‌وش به‌نقل از یک شهروند حاضر در این اعتراض‌ها نوشت: «نیروهای نظامی و امنیتی اقدام به ایجاد ایست و بازرسی و برپایی چادر در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مصلی و مسجد مکی کرده‌اند و شهروندان را مورد تفتیش و بازدید بدنی قرار می‌دهند.»

این خبرگزاری هم‌زمان ویدئویی از صف‌کشی نیروهای سپاه پاسداران مقابل معترضان منتشر کرد. در این ویدئو، معترضان خطاب به نیروهای سپاه شعار می‌دادند «بی‌شرف، بی‌شرف».

این اعتراض‌های در حالی صورت می‌گیرد که فعالان بلوچ همچنان گرفتار بازداشت و برخوردهای امنیتی‌اند. به گزارش کمپین فعالان بلوچ، در روزهای گذشته یک جوان بلوچ در حوالی ایرانشهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته جوان بلوچی به نام عبیدالله حملی فرزند عبدالله را نیروهای امنیتی بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت پای این جوان را شکسته و سپس او را به بیمارستان برده و پس از پلاتین کردن پا، با خودشان به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌‎اند. بستگان عبیدالله حملی نیز از وضع جسمانی و محل نگهداری او بی‌اطلاع و نگران سلامت او هستند.

این کمپین همچنین روز پنجشنبه خبر از بازداشت عبدالمالک گرگیج، فرزند مولوی گرگیج، داد. فرزند مولوی گرگیج، که مسئول دفتر و مسئول رسانه‌ای مولوی گرگیج است، در پلیس راه آزادشهر بازداشت شد. به گزارش کمپین فعالان بلوچ، روز پنجشنبه ۲۰ مهر، ماموران حکومتی در پلیس راه آزادشهر خودرویی حامل عبدالمالک و پدرش و چند تن دیگر از مردم را متوقف و او را بازداشت کرده‌اند. این در حالی‌ است که از علت بازداشت او تا کنون اطلاعی در دسترس نیست.

خبرگزاری حال‌وش نیز با اعلام خبر بازداشت فرزند مولوی گرگیج، از روحانیون اهل سنت مخالف جمهوری اسلامی، نوشت: «بازداشت فرزند مولوی گرگیج از سوی دستگاه‌های امنیتی، آن هم بدون هیچ جرم و دلیلی، صرفا با هدف تحت فشار گذاشتن ایشان انجام گرفته تا از ادامه سخنرانی‌های انتقادی او علیه جمهوری اسلامی به‌نوعی جلوگیری کنند.»