بازداشت ۹ شهروند در زاهدان پس از اعتراض شبانه

بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد

پیش از این نیز دست‌کم ۲۱۶ نفر در سالگرد جمعه خونین در شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و میرجاوه بازداشت شده بودند - Public media

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیروهای سرکوبگر تعدادی از شهروندان را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کردند. بر اساس گزارش رسانه‌های حقوق بشری این بازداشت‌ها اغلب در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

حال‌وش اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه دوازدهم مهر، دستکم ۹ شهروند در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروندان در پی برگزاری تجمع اعتراضی در منطقه چمن کریم‌آباد زاهدان انجام شد. نیروهای کلانتری ۱۵ کریم آباد با مراجعه به منازل این افراد آنها را بازداشت کردند.

حال‌وش به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «حدود نیم ساعت قبل از یورش نیروها یک تجمع توسط کودکان و نوجوانان در این کوچه شکل گرفته بود که شعارهای اعتراضی سر می‌دادند و نیم ساعت پس از اتمام این تجمع به منازل نزدیک به این تجمع یورش برده و اهالی را بازداشت کردند.»

پیش از این نیز دست کم ۲۱۶ نفر در سالگرد جمعه خونین زاهدان در شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و میرجاوه بازداشت شده بودند.

روز پنجشنبه کیوان رحیمی، شهروند اهل سقز نیز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان منتقل شد. خبرگزاری کردپا نوشت، تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی حاصل نشده است. به گزارش هرانا، کیوان رحیمی در مهرماه سال ۱۴۰۰، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی دادگاه انقلاب شهرستان سقز به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

از سوی دیگر هرانا اعلام کرد که ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد. هرانا به نقل از یک منبع مطلع در مورد نحوه بازداشت این شهروند نوشت: «در ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه همسر آقای رشیدی در حال خارج شدن از منزل شخصی خود در یزد بود که ماموران اداره اطلاعات او را محاصره کردند و او با اجبار ماموران این نهاد امنیتی نزد ایمان رفت و ماموران اقدام به بازداشت این شهروند بهائی کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع مطلع همچنین اعلام کرد که ماموران اداره اطلاعات ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه ایمان رشیدی و همسرش را نیز ضبط کردند و در تمامی مراحل بازداشت فرزند ۱۸ ماهه این خانواده نیز همراه مادر خود بوده است. ایمان رشیدی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد و در بهمن‌ ماه سال ۹۶ آزاد شده بود.

هه‌نگاو نیز در گزارشی اعلام کرد که علی محمد پریسایی و عیسی فروغی، دو تن از بازداشت‌شدگان اخیر در دهدشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد، بازداشت و شبانه شبانه به زندان مرکزی یاسوج انتقال داده شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه پنج‌شنبه، ۶ مهر علی محمد پریسایی و عیسی فروغی، به دلایل نامعلومی از زندان دهدشت به زندان مرکزی یاسوج منتقل شدند. در همین راستا بابک آرمین و حمید دادرس، دو بازداشت‌شده دیگر اهل دهدشت، به سلول انفرادی زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

روز پنج‌شنبه ١٦ شهریور ماه تا ۲۲ شهریور ماه، ۹ شهروند اهل دهدشت به نام‌های حمید دستوانه، عیسی فروغی، علی‌ محمد پریسایی، جمال عسگری، محسن افرنجینان، جابر فروغی، بابک آرمین، سجاد پرویش و حمید دادرس توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. به گزارش هه‌نگاو این شهروندان، در مدت ٢٧ روز گذشته بازداشت خود، از دسترسی به وکیل تعیینی و ملاقات حضوری با خانواده‌هایشان محروم بوده‌اند.