آمریکا ممکن است دومین ناو هواپیمابر خود را در آب‌های اسرائیل مستقر کند

بایدن: توان دفاعی اسرائیل را تقویت خواهیم کرد

گروه ناو هواپیمابر «فورد»، جدیدترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود - SAMUEL CORUM AFP

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌نقل از منابع آگاه خود نوشت مقام‌های نظامی ایالات متحده در حال بررسی این گزینه‌‌اند که دومین ناو هواپیمابر را برای حمایت از اسرائيل در برابر تهدیدهای احتمالی در سواحل این کشور، در شرق آب‌های مدیترانه مستقر کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال شامگاه سه‌شنبه به‌نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشت ممکن است ناو هواپیما‌بر یواس‌اس دوایت آیزنهاور (USS Dwight D. Eisenhower) نیز در آب‌های اسرائیل مستقر شود.

این مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ ژورنال، دلیل این تصمیم احتمالی را جلوگیری از پیوستن قدرت‌های منطقه‌ای به درگیری کنونی میان ارتش اسرائيل و نیروهای حماس در نوار غزه عنوان کرد.

گروه ناو هواپیمابر «فورد» ارتش آمریکا شامگاه سه‌شنبه وارد آب‌های شرق دریای مدیترانه شد تا در صورت لزوم از اسرائیل، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در منطقه، در برابر هرگونه تهدید و خطر احتمالی پشتیبانی کند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، گروه ناو هواپیمابر «فورد» جدیدترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود که حدود پنج هزار تن نیرو دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از اقدام ارتش آمریکا برای اعزام یک گروه ناو هواپیما‌بر به سواحل اسرائیل انتقاد کرد و گفت این اقدام دولت آمریکا به «قتل عام‌های جدی» در غزه می‌انجامد.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه به‌نقل از رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «ناو هواپیمابر آمریکا در نزدیکی اسرائیل چه خواهد کرد؟ چرا عازم منطقه شده است؟ شناورها اطراف و جنگنده‌های روی آن چه خواهند کرد؟ آن‌ها غزه و مناطق اطرافش را هدف می‌گیرند و آمده‌اند تا دست به یک کشتار جدی بزنند.»

هم‌زمان جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه بار دیگر ضمن اعلام همبستگی قاطع ایالات متحده از اسرائیل گفت حمله گروه حماس به اسرائیل شر مطلق بود. او وعده داد توان دفاعی اسرائیل، از جمله سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» تقویت خواهد شد.

بایدن همچنین تایید کرد که در میان قربانیان حمله‌های حماس به اسرائيل، دست‌کم ۱۴ تن شهروند آمریکا بودند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به سایر قدرت‌هایی منطقه که ممکن است به فکر بهره‌بردای از وضعیت کنونی باشد هشدار داد و گفت: تنها یک حرف دارم. دست به چنین کاری نزنید!

بیشتر از جهان