تله سیاسی گروگانگیری اسرائیلی‌ها به‌دست حماس برای نتانیاهو

در سال ۲۰۰۶، خبر دستگیری یک سرباز وظیفه جوان به نام گیلاد شالیت به دست حماس جامعه اسرائیل را تا سال‌ها درگیر کرد و در نهایت نیز در ازای رهایی او، بیش از یک هزار اسیر فلسطینی آزاد شدند

خبرگزاری آسوشتیدپرس با انتشار گزارشی درباره تحولات غزه و تل‌آویو، گروگان‌گرفته شدن غیرنظامیان و سربازان به دست گروه حماس را یک تله سیاسی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت راست‌گرای او توصیف کرد. یک سخنگوی حماس هم‌اکنون اعلام کرده است که این گروه به دنبال آزادی همه زندانیان فلسطینی است. او به آسوشیتدپرس گفت که حماس برای حفاظت از مردم و مسجدالاقصی در حال نبرد است و این با آزادی همه زندانیان فلسطینی مرتبط است.

بر اساس این گزارش، به اسارت حماس درآمدن ده‌ها سرباز و غیرنظامی اسرائیلی شامل زنان، افراد مسن و کودکان بیش از هر بحرانی در تاریخ تل‌آویو احساسات اسرائیلی‌ها را برانگیخته و برای دولت نتانیاهو معضل بزرگی ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۰۶، خبر دستگیری یک سرباز وظیفه جوان به نام گیلاد شالیت به دست حماس جامعه اسرائیل را تا سال‌ها درگیر کرد و سبب شد نوار غزه به‌شدت بمباران شود. در نهایت نیز در ازای رهایی گیلاد شالیت، بیش از یک هزار اسیر فلسطینی آزاد شدند؛ فلسطینی‌هایی که بسیاری از آن‌ها با اتهام‌هایی مانند دست داشتن در حملات مرگبار در اسرائیل مواجه بودند.

این بار نیز حاکمان حماس در غزه به عنوان بخشی از حمله چندجانبه و غافلگیرکننده روز شنبه، ده‌ها غیرنظامی و سرباز اسرائیلی را ربوده‌اند. جهاد اسلامی فلسطین، یک گروه شبه‌نظامی کوچک‌تر از حماس، هم روز یکشنبه اعلام کرد که ۳۰ نفر را گروگان گرفته است.

بنیامین نتانیاهو و متحدان او که در حال حاضر برای پاسخ به کشتار بیش از ۷۰۰ اسرائیلی در حمله حماس تحت فشار شدید قرار دارند، ناچارند با موضوع مهم و حساس اسارت شهروندان اسرائیلی نیز کنار بیایند. این اتفاق در شرایطی است که وعده نتانیاهو برای پیروزی کامل ارتش اسرائیل بر حماس نگرانی‌ها برای امنیت غیرنظامیان اسرائیلی را که در مکان‌های نامعلومی در سراسر نوار غزه پخش‌اند، افزایش داده است.

مایکل میلشتاین، رئیس سابق بخش فلسطین در اطلاعات نظامی اسرائیل، درباره گروگان‌گیری حماس گفت: «این مسئله کار را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد. گروگان گرفتن شهروندان اسرائیل مسیرها و مناطقی را که ارتش ما می‌تواند فعال باشد، محدود می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافتن گروگان‌های اسرائیلی در غزه‌ــ کاری که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در مورد شالیت نتوانستند انجام دهند‌ــ چالش‌ مهمی پیش روی مقام‌های اسرائیل قرار داده است. کارشناسان می‌گویند اگرچه غزه منطقه کوچکی است که تحت نظارت هوایی مداوم و محاصره نیروهای زمینی و دریایی اسرائیل قرار دارد، این قلمروبرای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل تا حدود زیادی مبهم و ناشناخته است.

یاکوف آمیدور، مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو، در این زمینه تاکید کرد: «ما نمی‌دانیم اسرائیلی‌ها را کجا پنهان کرده‌اند اما تمام تلاشمان را برای آزادی آن‌ها انجام می‌دهیم. با این حال این موضوع اسرائیل را از بمباران غزه تا زمان نابودی حماس باز نخواهد داشت.»

حماس پیش از این گفته بود که به دنبال آزادی همه اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است؛ اسرایی که به گفته برخی گروه‌های حقوق بشری، تعدادشان به حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

از زمانی که اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ خاورمیانه کرانه باختری به کنترل خود درآورد، حدود ۷۵۰ هزار فلسطینی تجربه زندان‌های اسرائیل را از سر گذرانده‌اند و بیشتر فلسطینی‌ها، یا خود مدتی در این زندان‌ها بوده‌اند یا کسی را می‌شناسند که چنین شرایطی را داشته است.

اگرچه اسرائیل افرادی را که زندانی می‌کند «تروریست» می‌نامد، فلسطینی‌ها این زندانیان را «قهرمان» می‌دانند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند، حدود هشت درصد از بودجه‌اش را به حمایت از زندانیان در اسرائیل و خانواده‌هایشان اختصاص می‌دهد.

به گزارش اسوشیتدپرس، در شرایطی که این اعتقاد وجود دارد که آزادی هر زندانی برای حماس یک معامله بزرگ خواهد بود، دولت نتانیاهو تاکنون به‌شدت با هر حرکتی که نشانه تسلیم در برابر فلسطینی‌ها باشد، مخالفت کرده است. گیل تالشیر، متخصص علوم سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم، در این زمینه معتقد است: «هیچ شانسی وجود ندارد که دولت فعلی با آزادی اسرای فلسطینی موافقت کند. تندروها و افرا‌ط‌گرایان در این دولت می‌خواهند غزه را با خاک یکسان کنند. نتانیاهو روز شنبه پیشنهاد یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون، برای تشکیل دولت وحدت ملی اضطراری را رد کرد و این نشانه روشنی است که از حمایت دولت ملی‌گرای افراطی‌اش دست برنداشته است.»

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی قدرتمند اسرائیل و رهبر شهرک‌نشینان، در جلسه کابینه اواخر وقت شنبه خواست که ارتش اسرائیل به حماس «وحشیانه ضربه بزند و به موضوع اسرا توجه نکند». او تاکید کرد: «در جنگ باید وحشیانه رفتار کرد. ما باید ضربه‌ای وارد کنیم که ۵۰ سال است دیده نشده؛ ما باید غزه را نابود کنیم.»

با این حال، خطر قربانی شدن غیرنظامیان اسرائیلی بر اثر بمباران‌های تل‌آویو یا احتمال سال‌ها اسارت آنان در دست حماس موضوعی است که به یک دغدغه اساسی برای دولت نتانیاهو تبدیل شده است و از نظر سیاسی می‌تواند برای او بسیار حساس و مضر باشد.

بررسی تاریخ پرفرازونشیب اسرائیل حساسیت شدید افکار عمومی در مورد گروگان‌ها را تایید می‌کند. خانواده‌ اسرائیلی‌هایی که پس از حمله روز شنبه حماس ناپدید شده‌اند، شامگاه یکشنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند که در ساعات پربیننده از تلویزیون زنده پخش شد. آن‌ها در حالی که مستاصل بودند و اشک می‌ریختند، از دولت خواستند اسرا را به خانه بازگرداند.

در گذشته، ناتوانی جامعه اسرائیل در تحمل اسارت شهروندانش کارزارهای گسترده‌ای را ایجاد و دولت‌ها را به موافقت با مبادلاتی حتی نامتناسب وادار کرده است؛ مبادلاتی از جمله ازادی شالیت در سال ۲۰۱۱ و همچنین آزاد کردن یک‌هزار و ۱۵۰ فلسطینی زندانی در ازای رهایی سه اسیر اسرائیلی در سال ۱۹۸۵.

بیشتر از جهان