فعالیت طالبان و هوادارانشان در رسانه‌های اجتماعی زیر پوشش زنان ‏

طالبان و هودارانشان با ترفند ایجاد حساب‌های کاربری به نام زنان می‌کوشند از ‏رسانه اجتماعی ایکس به سود خودشان استفاده ابزاری کنند

چندین حساب ایکس متعلق به هواداران طالبان با نام زنان- تصویر ترکیبی از ایندیپندنت فارسی

حساب‌های کاربری زیادی در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با نام‌  مستعار زنان به فعالیت‌های تبلیغاتی و «تطهیر» طالبان می‌پردازند که متعلق به خود طالبان و هوادارنشان‌اند. اغلب این حساب‌ها پس از سرنگون‌شدن نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی فعالیتشان را آغاز کرده‌اند.  

حساب‌های کاربری با نام مستعار زنان دنبال‌کنندگان زیادی دارد. برخی از این حساب‌ها تا بیش از پنج‌هزار دنبال‌کننده دارند و برخی از حساب‌های ایکس پرمخاطب وابسته به طالبان نیز آن‌ها را دنبال می‌کنند. 

بیشتر این‌گونه حساب‌ها متن و عکس و ویدیوهای یکسانی منتشر می‌کنند و محتوای آن‌ها کپی‌برداری از حساب‌های کاربری طالبان و هواداران مرد آن‌ها است.

ایندیپندنت فارسی چند حساب کاربری ایکس مربوط به زنان هوادار طالبان را بررسی کرد. این حساب‌ها با نام‌های خالده پنجشیری، مدینه پنجشیری، رقیه پنجشیری، مریم پنجشیری، مرسل پنجشیر، و سعیده سادات راه‌اندازی شده است.

شمار زیادی از حساب‌های ایکس بدون هویت مشخص و واقعی با نام خانوادگی «پنجشیری» برای طالبان تبلیغ و علیه مخالفان این گروه فعالیت می‌کنند.

طالبان در پنجشیر به «نقض حقوق‌ بشر» و سلب آزادی ساکنان آن استان متهم‌اند. در گزارش‌های متعدد ایندیپندنت فارسی به حضور نظامی چشمگیر طالبان در آن استان اشاره شده است. طالبان شماری از ساکنان پنجشیر را به اتهام همکاری با جبهه‌های نظامی مخالفشان، به‌ویژه جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، بازداشت کرده‌اند؛ اما دستگاه تبلیغاتی این گروه از طریق رسانه‌هایشان و همچنین رسانه‌های اجتماعی، می‌کوشد نشان دهد که اوضاع پنجشیر «عادی» است و محدودیتی بر ساکنان این استان وضع نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایکس (توییتر سابق) رسانه اجتماعی مورد علاقه طالبان است. طالبان در جنگ با حکومت پیشین و متحدان غربی‌اش از امکانات این شبکه برای پیشبرد جنگ‌های تبلیغاتی و روانی‌شان استفاده کردند و در این جنگ‌ها در توییتر سابق توانستند موفق‌تر از حکومت پیشین افغانستان عمل کنند.

طالبان و هوادارانشان حضور گسترده‌ای در رسانه اجتماعی ایکس دارند و روزبه‌روز به شمار این افراد افزوده می‌شود تا دامنه حمایت از طالبان در فضای مجازی بیش از گذشته تقویت شود. طالبان و هوادارانشان در حالی حساب‌های کاربری با نام‌های زنان در شبکه ایکس راه‌اندازی کرده‌اند که در حکومت این گروه، ادامه زندگی زنان و دختران هر روز سخت‌تر می‌شود. طالبان به دختران اجازه رفتن به مدرسه فقط تا پایان دوره دبستان را می‌دهند و شمار زیادی از زنان و دختران را از کار کردن و تحصیل دانش محروم کرده‌اند؛ اما هواداران طالبان با نام‌های مستعار زنان می‌کوشند عملکرد طالبان در نقض حقوق‌ زنان را «سفیدنمایی» و «تطهیر» کنند.

بصیر احمد دانشیار، استاد پیشین دانشکده خبرنگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات در غرب افغانستان و ساکن کنونی آلمان، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان و هودارانشان با ترفند ایجاد حساب‌های کاربری با نام زنان می‌کوشند از شبکه ایکس به سود خودشان استفاده ابزاری کنند.  

او گفت: «هواداران گروه حاکم (طالبان) به‌ نام زنان حساب‌هایی در شبکه ایکس ایجاد کرده‌اند و با استفاده ابزاری از ظرفیت این پلتفرم می‌خواهند اطلاعات اغواکننده‌ای به مخاطبان برسانند. این اقدام می‌تواند اثرات ناگواری در آینده داشته باشد و مخاطبان اعتماد لازم به شبکه‌های مجازی را از دست بدهند. اطلاعات منتشرشده اغواکننده و گمراه‌کننده است.» 

دانشیار سوءاستفاده طالبان و هوادارانشان از هویت افراد در رسانه‌های اجتماعی را کاری «غیراخلاقی» می‌داند و امیدوار است که این شبکه‌ها چنین حساب‌هایی و همچنین اطلاعات جعلی را حذف کنند.

او گفت: «حساب‌های هواداران طالبان به نام‌های زنان می‌خواهند نشان دهند که همه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه‌های آموزش و اشتغال و اجتماع بر وضع زنان و دختران افغانستان اثری نگذاشته است. اما در واقع، این محدودیت‌های طالبان بر روح و روان جامعه اثری بسیار منفی گذاشته است.» 

در رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس حساب‌های جعلی زیادی وجود دارد که هویت واقعی‌شان مشخص نیست. ایکس تا کنون نتوانسته است این حساب‌ها را شناسایی و غیرفعال کند تا جلو پخش اطلاعات «جعلی» و «نادرست» از طریق این حساب‌ها گرفته شود.

طالبان در اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند. از آن زمان تاکنون، طالبان در زمینه استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های تبلیغاتی و جلب هوادار تلاش زیادی کرده‌اند. طالبان اختناق و سرکوب شدید آزادی بیان را در افغانستان حاکم کرده‌اند. رسانه‌های آزاد هم به اطلاعات درست دسترسی ندارند و در ضمن نمی‌توانند اطلاعات خلاف میل طالبان منتشر کنند.