پوتین مدعی آزمایش نسل تازه‌ای از موشک‌های هسته‌ای شد

آمریکا و شوروی هر دو در طول جنگ سرد روی ساخت موشک‌‌هایی با موتورهای هسته‌ای کار کردند، اما بعدها این پروژه‌ها به دلایل امنیتی و خطرهایی که داشت متوقف شد

برآورد می‌شود موشک‌های «بوروستنیک»، با قابلیت حمل کلاهک اتمی، نسبت به سایر موشک‌ها می‌توانند مدت بیشتری در آسمان بمانند - AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مدعی شد ارتش این کشور با موفقیت توانسته است نسل تازه‌ای از موشک‌های کروز با تجهیزات و فناوری‌های هسته‌ای را آزمایش کند. او همچنین تهدید کرد که پارلمان روسیه ممکن است معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای را لغو کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس‌، پنجشنبه پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های پوتین در جمع شماری از کارشناسان سیاست خارجی روسیه نوشت: «ارتش این کشور کار روی موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای سنگین سارمات (Sarmat) را تکمیل کرده است و تولید این دست از موشک‌های قاره‌پیما با موتور هسته‌ای آغاز می‌شود.»

پوتین همچنین بدون اشاره به جزئیات نظامی، گفت ارتش روسیه آخرین آزمایش‌های مرتبط با ساخت موشک‌های کروز هسته‌ای «بوروستنیک» (Burevestnik) را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

پوتین نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به تولید نسل تازه‌ای از موشک‌های کروز با قابلیت‌ها و فناوری‌های هسته‌ای اشاره کرده بود. او مدعی شده بود که این موشک‌ها برد نامحدودی دارند و می‌توانند بدون این که توسط سامانه‌های دفاع هوایی شناسایی و رهگیری شوند، دور کره زمین بچرخند.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، اطلاعات کمی درباره نسل‌ تازه موشک‌های روسی «بوروستنیک» وجود دارد. با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی را دارند و نسبت به سایر موشک‌ها می‌توانند مدت بیشتری در آسمان بمانند و اهدافی را در فاصله‌های دورتری رهگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان نظامی غربی پیش‌تر هشدار داده‌اند که استفاده از یک موتور هسته‌ای در ساخت موشک‌های سنگین می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، هر دو در طول جنگ سرد روی ساخت موشک‌‌هایی با موتورهای هسته‌ای کار کرده بودند، اما بعدها این پروژه‌ها به ‌خاطر ملاحظات امنیتی متوقف شد، چرا که می‌‌توانست بسیار خطرناک باشد.

در فوریه سال ۲۰۲۱، یک سال پیش از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روسیه و آمریکا از تمدید پنج‌ساله پیمان «استارت ۳» برای کاهش تسلیحات تهاجمی هسته‌ای راهبردی خبر دادند. دولت روسیه مدعی است تا پایان زمان اعتبار، به این معاهده نظامی متعهد است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین روز پنجشنبه هم‌ز‌مان با نشست سران سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اسپانیا، سیاست کشورهای غربی در قبال اوکراین را عامل ادامه جنگ معرفی کرد و گفت سیاست و رسالت روسیه این است که «دنیای جدیدی» بسازد.

بر اساس گزارش‌ها، ارتش روسیه در مجمع‌الجزایر نوایا زملیا در قطب شمال، تاسیساتی برای آزمایش موشک‌های بوروستنیک ساخته است. این منطقه جایی است که اتحاد جماهیر شوروی برای آخرین بار یک سلاح هسته‌ای آزمایش کرد.

بیشتر از جهان