آرمیتا گراوند روی تخت بیمارستان؛ انحصار خبررسانی در دست حاکمیت

ماموران امنیتی روز چهارشنبه حتی به نزدیکان بیماران دیگر هم اجازه ملاقات ندادند

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که صبح یکشنبه ۹ مهر در ایستگاه مترو شهدا بیهوش و به بیمارستان نظامی فجر منتقل شد، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان در وضعیت کما به سر می‌برد و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با ممانعت از هرگونه اطلاع‌رسانی مستقل، انحصار خبررسانی درباره این موضوع را در اختیار رسانه‌های حکومتی قرار داده‌اند.

بر مبنای گزارش‌ها اینک خانواده و دوستان آرمیتا تحت فشارهای امنیتی‌ شدید قرار دارند و ماموران پس از انتشار عکس‌ این دختر نوجوان روی تخت بیمارستان وسایل الکترونیکی خانواده را ضبط کرده‌اند.

شبکه ایران اینترنشنال به نقل از منابع مطلع خبر داد که طی روزهای گذشته پدر و مادر آرمیتا تنها دو مرتبه و آن‌ هم از پشت شیشه بخش‌ مراقبت‌های ویژه موفق شده‌اند فرزندشان را ببینند. همچنین یک منبع نزدیک به خانواده گفت در همان روز ۹ مهر که آرمیتا به بیمارستان منتقل شد، پدر و مادرش دست‌کم سه ساعت به یک نهاد امنیتی منتقل شدند و تحت فشار و تهدید قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، آرمیتا یک خواهر بزرگ‌تر هم دارد که حتی از پشت شیشه هم اجازه ملاقات با خواهرش را نداشته است. گفته می‌شود پدر آرمیتا یک کارگر ساختمانی است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه ویدیویی از گفت‌وگو با مادر و پدر آرمیتا و فردی که ادعا شد «یکی از بستگان» خانواده است، منتشر کرد. در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی از خانواده گراوند گرفته شده است، مادر آرمیتا تلویحا «افت فشار» دخترش را که پیش‌تر مدیرعامل مترو ادعای آن را مطرح کرده بود تایید نکرد.

در گزارش تصویری ایرنا، فردی که کنار مادر آرمیتا ایستاده بود، مدعی شد که خانواده همه فیلم‌ها را دیده‌اند و «آنچه مردم می‌گویند، نیست». پس از درز این خبر که تنها خواهر آرمیتا امکان ملاقات او حتی از پشت شیشه را نداشته است، هویت زنی که در کنار مادر آرمیتا ایستاده بود برای بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به علامت سوال تبدیل شد.

گزارش‌های رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری از جو شدید امنیتی پیرامون و داخل بیمارستان حکایت دارد. ماموران امنیتی روز چهارشنبه حتی به نزدیکان بیماران دیگر هم اجازه ملاقات ندادند.

انحصار خبررسانی برای رسانه‌های حکومتی نیز همچنان ادامه دارد. پس از بازداشت چندین ساعته مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق، این بار خبرنگار روزنامه اینترنتی فراز با پدر آرمیتا تماس گرفت. پاسخ تکان‌دهنده پدر این دختر نوجوان که گفته بود اطلاعی از وضعیت دخترش ندارد و سر کار است، واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و بسیاری آن را نشانه آشکار فشارهای امنیتی بر خانواده گراوند دانستند. در نهایت مازیار خسروی، سردبیر روزنامه فراز، این مصاحبه حذف و در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) آن را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت دیده‌بان ایران هم که برای پیگیری موضوع با هنرستان عروه‌الوثقی، محل تحصیل آرمیتا، تماس گرفته بود، خبر داد که مسئولان مدرسه مایل نبوده‌اند درباره این موضوع صحبت کنند و گفته‌‍‌اند که خانواده گراوند «دچار حاشیه می‌شوند». در این گزارش به نقل از معاون آموزشی مدرسه آمده بود: «به ما گفته‌اند، آرمیتا دچار ایست قلبی شده است.»

در حالی‌ که تمام راه‌ها برای بررسی موضوع و اطلاع‌رسانی مستقل مسدود است، شامگاه چهارشنبه گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور، بازجو خبرنگار صداوسیما، درباره آرمیتا گراوند پخش شد. در این گزارش، دو همکلاسی آرمیتا که مشخص نیست تحت چه شرایطی از آن‌ها تصویر گرفته شده است، می‌گویند که آرمیتا ناگهان از پشت به زمین افتاد و سرش به سکو و در قطار اصابت کرد.

در این گزارش، بازجوخبرنگار صداوسیما نیز هرگونه برخورد خشونت‌آمیز ماموران با این دختر نوجوان را تکذیب می‌کند اما پخش اعتراف‌های اجباری دوستان نوجوان آرمیتا نه‌تنها به ابهام‌ها درباره این موضوع پایان نداد، بلکه تردیدها را تقویت کرد. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به حالت چهره، زاویه نگاه، سخنان و جملات شبیه هم دختران نوجوان اشاره کردند و آن‌ها را نشانه‌ای از اجبار و فشار نهادهای امنیتی بر آن‌ها دانستند. به‌خصوص که پیش از پخش این گزارش، دو نهاد مستقل هشدار داده بودند که دوستان و کادر مدرسه آرمیتا تحت فشارهای امنیتی‌ قرار گرفته‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای حراست آموزش‌ و پرورش با همراه ماموران سرکوب به مدرسه عروه‌الوثقی رفته‌ و دوستان آرمیتا را تهدید کرده‌اند که هیچ تصویری از او منتشر نکنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم خبر داده بود که رئیس حراست وزارت‌ آموزش‌ و پرورش به مدرسه عروه‌الوثقی رفته و دانش‌آموزان و کادر مدرسه را تهدید کرده است. او گفته بود: «انتشار هرگونه خبر یا حتی عکسی از آرمیتا گراوند از طریق صفحات مجازی و به‌ وسیله معلمان این دانش‌آموز جریمه سنگینی خواهد داشت و معلم خاطی مستقیم اخراج خواهد شد.»

در نبود رسانه‌های مستقل و آزاد، حکومتی‌ها بر قرائت خود که آرمیتا در اثر «افت فشار» بر زمین افتاده است، اصرار دارند. محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، با انتشار پستی این ادعا را زیر سوال برد و به نقل از یک متخصص پزشکی قانونی نوشت: «کسی که از حالت ایستاده خودبه‌خود (مثلا بر اثر پایین آمدن فشار خون) به زمین می‌افتد، عضلات بدنش شل می‌شوند و معمولا به عقب نمی‌افتد و حتی اگر به عقب بیفتد با آن شدت نمی‌افتد که بر اثر ضربه‌مغزی به کما برود. معمولا کسی که با چنین شدتی به عقب می‌افتد یا از جلو ضربه خورده یا اینکه هلش داده‌اند.»

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره آرمیتا گراوند شد و تاکید کرد از آنجا که جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در تکذیب وقایع و پنهان‌کاری جنایت مامورانش دارد، آغاز تحقیقات بین‌المللی مستقل برای بررسی جزئیات این رویداد، ضروری است.

آنچه برای آرمیتا گراوند رخ داد، شباهت‌ زیادی به ماجرای رخ‌داده برای مهسا امینی دارد؛ در هر دو مورد مقام‌های حکومتی هرگونه برخورد خشونت‌آمیز را تکذیب کردند.

طی دو روز گذشته این ماجرا در رسانه‌های جهانی بازتاب زیادی داشت و برخی مقام‌های کشورهای خارجی نیز به آن واکنش نشان دادند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در پستی نوشت حق خانواده آرمیتا جلو دوربین ایستادن نیست، حق آن‌ها است که بر بالین فرزندشان باشند. او همچنین نوشت: «دوباره دختری جوان در ایران برای جانش می‌جنگد، فقط برای اینکه موهایش در مترو دیده می‌شد و این غیرقابل‌تحمل است.»

آبرام پیلی، فرستاده ویژه ایران در وزارت خارجه ایالات‌ متحده آمریکا، هم این گزارش را «شوک‌آور و نگران‌کننده» توصیف کرد و در پستی نوشت: «ما کنار مردم شجاع ایران می‌ایستیم». او بازداشت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق، را هم «غیرقابل‌قبول» و «توهین به آزادی‌های روزنامه‌نگاری» خواند.

پیش از آن، هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا، به این موضوع واکنش نشان داده و ضمن انتقاد از رویکرد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی نوشته بود: «چقدر زمان نیاز است تا جوزپ بورل در سیاست اتحادیه اروپا درباره ایران تجدیدنظر کند؟»