تشدید بحران گرسنگی در افغانستان؛ بانک توسعه آسیایی صد میلیون دلار کمک کرد

برنامه جهانی غذا از ۱۵ میلیون نفر نیازمند فقط به سه میلیون نفر می‌تواند رسیدگی کند

افراد نیازمند در انتظار دریافت کمک بشردوستانه در شهر هرات-MOHSEN KARIMI/AFP

هم‌زمان با ابراز نگرانی‌ سازمان ملل متحد از کاهش شدید بودجه در تامین نیازهای اساسی ۱۵ میلیون شهروند افغانستان که در فقر شدید به سر می‌برند، بانک توسعه آسیایی اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون دلار به تامین نیاز فعالیت‌های بشردوستانه آن سازمان در افغانستان اختصاص داده است.

برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۱۲ مهر اعلام کرد که با دریافت این مبلغ می‌تواند به دست‌کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نیازمند کمک‌های بشردوستانه بفرستد. بر اساس گزارش این نهاد، به‌دلیل کمبود شدید بودجه، از میان ۱۵ میلیون نفری که در فقر شدید به سر می‌برند، فقط حدود سه میلیون نفر امکان دریافت کمک دارند و بقیه این افراد از چارچوب توزیع کمک‌های بشردوستانه خارج شده‌اند.

برنامه جهانی غذا ضمن سپاسگزاری از بانک توسعه آسیایی گفت: «در بسته کمکی جدید، تمرکز ویژه بر زنان و به‌ویژه زنان بیوه، زنان سرپرست خانواده‌، و افراد دارای ناتوانی و نارسایی جسمی خواهد بود. برای بسیاری از این خانواده‌ها، برنامه جهانی غذا تنها گزینه باقی‌مانده برای ادامه زندگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اعلامیه بانک توسعه آسیایی در مورد مبلغ کمکی به نیازمندان در افغانستان آمده است: «افغانستان با بحران انسانی بی‌سابقه، و با تغییرات آب‌وهوایی و خشک‌سالی‌های شدید و سیل و زلزله مواجه شده است. زنان و کودکان بیش از دیگران از این وضع آسیب می‌بینند و بسیاری از خانواده‌هایی که سرپرستی آن‌ها را زنان به عهده دارند دچار کمبود غذا و کاهش دسترسی به خدمات‌اند.»

برنامه جهانی غذا ضمن ابراز نگرانی از وخیم‌تر شدن وضع معیشت خانواده‌ها و به‌ویژه زنان و کودکان گفت در صورتی که کمک‌ها به افغانستان ادامه یابد، این نهاد می‌تواند فرصت‌های کاری در افغانستان با هدف تقویت اقتصاد خانواده‌ها ایجاد کند. برنامه جهانی غذا چند پروژه در عرصه‌های کشاورزی، تولید صنایع دستی، و خیاطی برای خانم‌ها دارد که از طریق آن‌ها شماری از بانوان ماهانه مبلغی درآمد کسب می‌کنند.

در گزارش برنامه جهانی غذا، به‌نقل از هسیائو وی لی، مدیر کشوری این نهاد در افغانستان، در مورد کمک بانک توسعه آسیایی و وضع اقتصادی مردم در افغانستان آمده است: «این کمک در لحظه‌ای بحرانی در افغانستان صورت گرفت، جایی که ۱۵ میلیون نفر گرسنه‌اند و برنامه جهانی غذا، به‌دلیل بحران مالی گسترده،  فقط می‌تواند سه میلیون نفر از آن‌ها را با عرضه کمک‌های غذایی اضطراری حمایت کند.»

در هفته‌های اخیر، مسئولان نهادهای سازمان ملل متحد که در افغانستان سرگرم عرضه کمک‌های بشردوستانه‌اند ضمن دادن هشدارهای پی‌درپی، از کمک‌کنندگان در سراسر جهان خواسته‌اند که در آستانه زمستان، کمک به افغانستان را متوقف نکنند، چون در نبود چنین کمک‌هایی، احتمال وقوع فاجعه بشری وجود دارد.

از دو سال پیش به این سو و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، که به تعطیل شدن فعالیت شماری از شرکت‌های تجاری، متوقف شدن کار برخی سازمان‌های مددرسان بین‌المللی، و از دست رفتن دست‌کم ۸۰۰ هزار شغل در آن کشور شد، بیکاری و فقر در حال افزایش روزافزون بوده است.

شماری از دولت‌های جهان، از جمله دولت آمریکا، در این مدت با تامین کمک‌های نقدی، به فعالیت بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان و به هدف کاهش فقر و بیکاری و همچنین تقویت اقتصاد افغانستان کمک‌های چشمگیری کرده‌اند. اما بر اساس گزارش نهادهای ناظر، به دلایل مختلف، از جمله دسترسی و دست‌اندازی طالبان به کمک‌های بشردوستانه، تغییر مثبتی در وضع زندگی مردم و اقتصاد کشور به وجود نیامده است.

بیشتر از جهان