عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو؛ واکنش تند اسرائیلی‌ها به صحبت‌های خامنه‌ای

نتانیاهو: «در حالی که حکومت تروریستی علی خامنه‌ای دست به تباهی و نابودی می‌زند، اسرائیل در مسیر پیشرفت و صلح است»

تنها چند ساعت بعد از انتشار صحبت‌های روز سه‌شنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره نزدیکی روابط ریاض و تل‌آویو، مقام‌های ارشد دولت اسرائیل، از جمله خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌تندی به گفته‌های او پاسخ دادند.

به‌گفته نتانیاهو، «در حالی که حکومت تروریستی علی خامنه‌ای دست به تباهی و ویرانی می‌زند، اسرائیل در راه صلح و پیشرفت گام بر می‌دارد».

نخست‌وزیر اسرائیل، در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش گفت: «همان‌طور که جمهوری اسلامی نتوانست جلوی امضا پیمان «صلح ابراهیم» را بگیرد، قادر نخواهد بود اسرائیل را از گسترش دامنه صلح بازدارد.»

نتانیاهو گسترش صلح را در راستای منافع شهروندان اسرائیلی، مردم منطقه و کل جهان توصیف کرد.

هم‌زمان، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز به صحبت‌های علی خامنه‌ای درباره روند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل واکنش نشان داد.

وزیر دفاع اسرائیل، با تروریست خواندن حکومت ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که با تهدیدهای پوچ و توخالی تلاش می‌کنند به روند صلح در منطقه ضربه بزنند.

روزنامه تایمز اسرائیل، در گزارشی به‌نقل از بیانیه روز سه‌شنبه سوم اکتبر (۱۱ مهرماه ۱۴۰۲)، وزیر دفاع اسرائیل نوشت: «رژیم تروریست و آدم‌کش جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر موفق شده است که چندین کشور تحت کنترل خود را از هم بپاشاند و اکنون نیز سعی می‌کند با تهدیدهای پوچ و توخالی به تلاش‌ها برای صلح آسیب بزند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در جریان سفر اخیر خود به نیویورک، برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، در گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به صراحت اعلام کرد که دولت اسرائیل می‌تواند به «صلحی تاریخی» با عربستان سعودی دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه در مراسمی به‌مناسبت هفته موسوم به «وحدت» خشم خود را از روند عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض پنهان نکرد و به‌طور تلویحی به مقام‌های سعودی هشدار داد که «روی اسب بازنده» شرط‌‌بندی نکنند.

به‌گفته علی خامنه‌ای، سیاست نزدیکی به اسرائيل محکوم به شکست است چرا که «نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه [است] و رژیم غاصب رفتنی و در حال مرگ است».

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نیز روز یکشنبه این هفته «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» را «یک حرکت ارتجاعی و واپسگرایانه برای هر دولتی» توصیف کرد.

موضع‌گیری‌های مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که طی هفته‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری از پیشرفت‌های قابل ملاحظه در روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی منتشر شده است. اسرائیل و عربستان سعودی، هر دو از متحدان اصلی آمریکا در منطقه به‌شمار می‌روند که روابط پرتنشی با جمهوری اسلامی داشته‌اند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفت‌و‌گوی اخیر خود با شبکه خبری فاکس‌نیوز تایید کرد که عربستان سعودی روزبه‌روز به مرحله عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود. با این حال، ولیعهد عربستان سعودی و سایر مقام‌های ارشد این کشور همواره تاکید کرده‌اند که پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، در نهایت مستلزم تامین حقوق فلسطینی‌ها است.

بیشتر از جهان