وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایران خواهان صلح در افغانستان نیست

اشرف غنی : نباید از خاک افغانستان هیچ حمله‌ای علیه کشور دیگر انجام گیرد

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو در کنفرانس خبری در واشنگتن. سه‌شنبه، ۱۷ دی‌ماه - WIN MCNAMEE  / AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در یک نشست خبری در واشنگتن گفته است که جمهوری اسلامی ایران خواهان تامین صلح در افغانستان نیست، و به همین دلیل، تلاش دارد تا روند صلح را در این کشور تضعیف کند.

شب سه‌شنبه، ۱۷ دی‌ماه، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در پیوند با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده‌ نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، گفت: «حکومت ایران تلاش دارد تا پروسه صلح را در افغانستان تضعیف کند و این روند را ناکام سازد.»

بنا به اظهارات وی، «حکومت ایران با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، ارتباط دارد و می‌کوشد تا گفت‌وگوهای صلح را در افغانستان تضعیف کند... این تلاش‌های ایران برای برهم زدن پروسه صلح و ارتباط آن با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی، ایالات متحده آمریکا را نگران کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود «ایران از پیوستن به اجماع منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای تامین صلح در افغانستان سر باز زد، و اکنون با تلاش‌های درازمدت و جهانی‌اش برای حمایت از گروه‌های شورشی در افغانستان، می‌خواهد روند صلح در این کشور را تضعیف کند تا افغانستان به صلح نرسد.» 

وی همچنین تاکید ورزید که «دولت ایران با طالبان و گروه‌های مرتبط به آن، مانند گروه ملا داد‌الله، حقانی، و توره بوره، روابط نزدیک دارد. بسیاری از مردم از شبکه‌های نیابتی این کشور (ایران) در جهان عرب نیز آگاهند، و روابط کثیف این کشور، بی‌تردید به روند صلح افغانستان صدمه می‌زند.»

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده‌ ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی یک فرودگاه در بغداد، تنش میان آمریکا و ایران افزایش یافته است و دو طرف یکدیگر را تهدید به استفاده از سلاح‌های گرم کرده‌اند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در تماس تلفنی با مایک پامپیو تاکید کرد که از خاک افغانستان هیچ حمله‌ای علیه کشور دیگر نباید انجام گیرد.

آقای غنی، پس از آن گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا، با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز سحن گفت و همان نکته را به وی نیز اطمینان داد، و همچنین از آمریکا و ایران خواست که تنش‌های پیش آمده را از راه مذاکره و گفت‌وگو حل کنند، نه جنگ.

این چندین بار است که ایالات متحده آمریکا، حکومت ایران را به حمایت از گروه طالبان و دیگر گروه‌های مخالف دولت افغانستان متهم می‌کند.

دو ماه پیش نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت ایران با حمایت از طالبان، اسلحه، آموزش و پول در اختیار آن گروه می‌گذارد.

آرین یون، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی در پیوند با سخنان مایک پمپئو در مورد تلاش‌های ایران برای ناکام ساختن روند صلح افغانستان، گفت: «ما هیچ شک نداریم که همسایه‌های ما، به ویژه ایران، گروه‌های تروریستی را در افغانستان به خاطر منافع خود کمک و حمایت کنند، زیرا از گذشته تاکنون این کشورها هیچگاه برای تامین صلح در افغانستان، به وعده‌هاشان عمل نکردند و هر زمانی که منافع آن‌ها ایجاب کند، می‌کوشند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و حالا نیز تلاش دارند تا صلح در افغانستان تامین نشود.»

بانو یون افزود:«بدون شک دولت ایران می‌تواند توسط گروه‌های تروریستی‌ای که در افغانستان دارد، به پروسه صلح صدمه بزند. اما اگر واقعآ آمریکا خواستار تامین صلح در افغانستان باشد، می‌تواند بدون حمایت ایران نیز این پروسه را پیش ببرد و این روند را به انجام برساند.» 

ایالات متحده آمریکا، در حالی دولت ایران را متهم به حمایت از گروهای تروریستی و تضعیف پروسه صلح در افغانستان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران، از آغاز مذاکرات صلح تاکنون، بارها تاکید کرده است که از روند صلحی حمایت خواهد کرد که از جانب حکومت افغانستان هدایت شود، نه کشورهای خارجی.

بیشتر از