پیروزی چپ‌گرایان حامی روسیه در انتخابات پارلمانی اسلواکی

رابرت فیکو، رهبر حزب اسمر، متعهد شد در صورت بازگشت به قدرت، به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین پایان دهد

رابرت فیکو، رهبر حزب اسمر، پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در میان هوادارانش‌ــ AFP

نتایج انتخابات پارلمانی اسلواکی از پیشتازی حزب چپ‌گرای اسمر‌ــ‌سوسیال دموکراسی به رهبری رابرت فیکو، نخست‌وزیر سابق این کشور، حکایت دارد.

حزب اسمر‌ــ‌سوسیال دموکراسی در انتخابات پارلمانی روز شنبه، ۲۹ سپتامبر (۷ مهر)، با کسب تقریبا ۲۳ درصد آرا در صدر قرار گرفت.

در شرایطی که هیچ حزبی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست نیاورده، رابرت فیکو ناگزیر به تشکیل دولت ائتلافی است. فیکو که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و همین‌طور ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ نخست‌وزیر بود، احتمالا بار دیگر در این مقام قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او جز ائتلاف با دو حزب دیگر که آرای بیشتری به دست آورده‌اند، چاره‌ دیگری ندارد. یعنی حزب اسلواکی مترقی، حزب تازه‌وارد لیبرال و طرفدار غرب که با ۱۷درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد و حزب چپ‌گرای سوسیال دموکراسی‌ــ صدا به رهبری پیتر پلگرینی، معاون سابق فیکو در اسمر، که با ۱۵ درصد آرا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

پلگرینی که پس از شکست اسمر در انتخابات سال ۲۰۲۰ راهش را از فیکو جدا کرد، به نظر می‌رسد در این مقطع با اسمر ائتلاف خواهد کرد تا بخت فیکو برای تشکیل دولت بالا برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلواکی از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، با ارسال تسلیحات نظامی و باز گذاشتن مرزها به روی پناهجویان فراری از جنگ، حامی سرسخت کی‌یف بود. این انتخابات آزمونی برای حمایت این کشور کوچک اروپای شرقی از اوکراین، همسایه در جنگش با روسیه، محسوب می‌شود.

فیکو حامی روسیه و مخالف تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است و پیروزی او می‌تواند ائتلاف اتحادیه اروپا و ناتو را مخدوش کند؛ چرا که رابرت فیکو ۵۹ ساله متعهد شده است در صورت بازگشت به قدرت، به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین در جنگ با روسیه پایان دهد.

او بر این باور است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده به جای ارسال سلاح به کی‌یف، باید از نفوذشان برای وادار کردن روسیه و اوکراین به سازش و صلح استفاده کنند.

رویترز به نقل از برخی منتقدان فیکو نوشت این نگرانی وجود دارد که با بازگشت او به قدرت، اسلواکی از مسیرش منحرف شود و به مسیر مجارستان به رهبری ویکتور اوربان و تا اندازه‌ای لهستان به رهبری حزب حاکم قانون و عدالت سوق پیدا کند.

اتحادیه اروپا مجارستان را به اتهام نقض قانون و فساد تحریم کرده و به ادعای نهادهای اروپایی، بیم آن می‌رود که لهستان هم با «شیبی لغزنده» در حال فاصله گرفتن از اصول حاکمیتی قانون اتحادیه اروپا باشد.

فیکو ادعای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را تکرار می‌کند و مدعی است اوکراین را یک دولت نازی اداره می‌کند و روس‌تبارهای ساکن شرق این کشور برای در امان ماندن از آن نیازمند حمایت‌اند.

با این حال، فیکو وعده داده که در صورت به قدرت رسیدن، بازرسان «آژانس ملی جرم و جنایت» کشور و دادستان ویژه‌ای را که به گفته او، با جدی‌ترین جنایات و فساد سروکار دارند، اخراج خواهد کرد.

اسلواکی با ۵.۵ میلیون نفر جمعیت در سال ۱۹۹۳ استقلال یافت. در این سال، کشور چکسلواکی پس از چهار دهه حاکمیت کمونیستی به دو کشور جمهوری چک و جمهوری اسلواکی تقسیم شد. اسلواکی در سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا و همین‌طور پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و در سال ۲۰۰۷ به حوزه شنگن پیوست.

بیشتر از جهان