دبیرکل ناتو در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد؛ «مسکو توهم امپراتوری در سر دارد» 

زلنسکی بر نیاز اوکراین به دفاع هوایی بیشتر در برابر حملات روسیه تاکید کرد و گفت که حملات پهپادی مسکو هر روز ادامه دارد

نشست خبری مشترک ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و  ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، در کی‌یف-Sergei SUPINSKY / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر، در سفری از پیش اعلام‌نشده به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، ملاقات کرد. 

استولتنبرگ گفت که نیروهای اوکراینی در ضدحمله علیه نیروهای روس، به‌تدریج در حال تقویت شدن‌اند. او در نشست خبری مشترک با زلنسکی، گفت: «هر متر خاک که نیروهای اوکراینی باز‌پس می‌گیرند، به معنی یک متر خاکی است که روسیه از دست می‌دهد.»‌ او افزود: «تضاد آشکار در این است که اوکراینی‌ها برای خانواده، آینده و آزادی خود می‌جنگند و مسکو توهم امپراتوری در سر دارد.» 

زلنسکی در این ملاقات بر نیاز اوکراین به دفاع هوایی بیشتر در برابر حملات روسیه تاکید کرد و گفت مسکو تنها در شب گذشته در حملاتش به اوکراین، بیش از ۴۰ پهپاد شاهد استفاده کرده است. 

پهپاد شاهد ساخت جمهوری اسلامی ایران است و عرضه این تجهیزات از سوی مقامات جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در اوکراین، در ماه‌های گذشته با انتقاد کشورهای غربی روبرو شد و موجب شد که کشورهای اروپایی و آمریکایی تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی، روسیه، و طرف‌های ثالثی که تولید یا انتقال آن‌ها را از ایران به روسیه تسهیل می‌کنند، اعمال کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی ضمن تاکید بر این که حملات هوایی روسیه به اوکراین تقریبا هر شب صورت می‌گیرد، گفت که با توجه به افزایش فشار و حملات روسیه علیه شهرهای اوکراین و تاثیر این حملات بر امنیت غذایی جهان، نیاز است که جهان فشار بیشتری به روسیه وارد کند و دفاع هوایی اوکراین افزایش یابد. 

زلنسکی هفته گذشته در شهر واشینگتن با جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا و همچنین قانونگذاران ایالات متحده ملاقات و تاکید کرد که اوکراین در مقابل روسیه به حمایت تسلیحاتی بیشتر غرب نیاز دارد. 

دبیرکل ناتو تاکید کرد که به‌طور مرتب متحدان ناتو را برای حمایت بیشتر از اوکراین تحت فشار قرار می‌دهد تا تحویل سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین را سرعت دهند. 

استولتنبرگ همچنین گفت که ناتو قراردادهای فراگیر به ارزش بیش از ۲/۵ میلیارد دلار را با شرکت‌های تسلیحاتی منعقد کرده است. 

او گفت که این قراردادها به کشورهای عضو ناتو امکان می‌دهد تا ذخایر کاهش‌یافته خود را دوباره تامین کنند و در عین حال به تامین مهمات برای اوکراین ادامه دهند. 

هم‌زمان با سفر دبیرکل ناتو به اوکراین، وزیران دفاع بریتانیا و فرانسه نیز روز پنجشنبه از کی‌یف دیدار کردند تا درباره کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، با رئیس‌‌جمهوری و وزیر دفاع این کشور مذاکره کنند. 

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که هدفش از این سفر این بود که از زلنسکی بپرسد: «برای پیروزی در جنگ به چه چیزی نیاز دارد.» 

 بریتانیا و فرانسه قبلا موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین داده‌اند. کرملین گفته است که این موشک‌ها ممکن است برای حمله به خاک روسیه استفاده شود. 

اوکراین بارها برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی، تسلیحات بیشتر غربی از‌جمله سلاح‌های دوربردتر درخواست کرده است.

کی‌یف عملیات ضدحمله علیه روسیه را در ماه ژوئن آغاز کرد و اذعان کرده که مقابل خطوط دفاعی مستحکم روسیه، پیشرفت اندکی به دست آورده است.