حوثی‌ها برای شست‌و‌شوی مغزی مردم یمن صدها میلیون دلار هزینه می‌کنند

شبه‌نظامیان حوثی با برگزاری برنامه‌های به‌ظاهر آموزشی، ایدئولوژی فرقه‌ای حوثی و اندیشه ولایت فقیه را بر مردم یمن تحمیل می‌کنند

به گفته سازمان ملل متحد، بحران یمن «بزرگ‌ترین فاجعه انسانی قرن بیست‌ویکم» است. ۸۰ درصد مردم یمن به کمک نیاز دارند اما در بحبوحه این فقر و تنگدستی فراگیر که مردم یمن در سراسر این کشور را در بحران فاجعه‌بار گرسنگی گرفتار کرده است، یک گروه شبه‌نظامی صدها میلیون دلار در کارگاه‌های آموزشی که فرقه‌گرایی را ترویج می‌دهند، هزینه می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، رهبری شبه‌نظامیان حوثی تحت‌حمایت ایران با هدف تحمیل پروژه فرقه‌‌سازی‌اش بر این کشور، کارگاهی آموزشی‌مذهبی در شهر صنعا و سایر مناطق تحت کنترلش برگزار کرد. به گفته منابع متعددی در یمن، همه وزرا و معاونان آن‌ها در دولت حوثی، به استثنای سادات هاشمی ناگزیرند در این کارگاه‌های آموزشی موسوم به «دوره فرهنگی» که عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها، مستقیم بر آن‌ها نظارت می‌کند، شرکت کنند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، این دوره‌های آموزشی که در حال حاضر نیز جریان دارند، زیر نظر افراد وابسته به ایران در یمن از جمله فرد موسوم به «سیدی عبدالعلم» برگزار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه الحدث، این دوره‌های آموزشی برای مقام‌های دولت حوثی از جمله وزرا و معاونان آن‌ها، نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی برگزار می‌شود تا ایدئولوژی فرقه‌ای حوثی و اندیشه ولایت فقیه را به آن‌ها تحمیل کند.

به باور ناظران، دوره‌های آموزشی فرقه‌ای حوثی‌ها در واقع طرحی برای شست‌وشوی مغزی است؛ به‌ویژه اینکه منابع یمنی می‌گویند: «عبدالملک الحوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی، بر این باور است که او از مشروعیت الهی برخوردار است و خداوند او را برای حکومت برگزیده است، بنابراین مدارک تحصیلی به اندازه وابستگی به قشر هاشمی برای او مهم نیست، به همین دلیل رهبر حوثی‌ها قصد دارد این اندیشه را از طریق دوره‌های آموزشی بر همه مردم یمن تحمیل کند.»

این دوره‌های آموزشی فشرده همچنان در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به‌ویژه در شهر صنعا، پایتخت یمن، ادامه دارند و مبالغ هنگفتی برای برگزاری این برنامه‌ها اختصاص داده می‌شود. مسئولان نهادهای مختلف، کارمندان دولتی و شخصیت‌های بانفوذ اجتماعی باید در این کلاس‌های ویژه شرکت کنند. در برخی نقاط، شبه‌نظامیان حوثی معلمان و کارمندان آموزش و پرورش را به شرکت در این کلاس‌ها وادار می‌کنند. کسانی که در کلاس شرکت نکنند، با تهدید مواجه و حتی از حق دریافت حقوق و دستمزدشان محروم می‌شوند. بر اساس گزارش دولت قانونی یمن، حوثی‌ها می‌خواهند معلمان در شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان نقش ایفا کنند و با ترویج فرهنگ فرقه‌گرایی آن‌ها را برای برنامه‌های سیاسی مذهبی حوثی‌ها و رفتن به میدان نبرد آماده کنند.

به‌عنوان مثال، چندی پیش، وب‌سایت‌های یمنی مخالف حوثی‌ها سندی را منتشر کردند که نشان می‌دهد هزینه برگزاری یک دوره آموزشی فرقه‌ای برای ترویج افکار حوثی‌ها در استان بیضا به ۱۱ میلیون ریال یمنی رسیده است. اکنون در حالی که مردم یمن در عمق فقر و تنگدستی به‌سر می‌برند و به کمک‌های انسانی نیازی شدیدی دارند، حوثی‌ها همه ساله صدها میلیون دلار را برای ترویج اندیشه‌های فرقه‌گرایی هزینه می‌کنند.

سند رسمی منتشرشده میزان هزینه‌های بالایی این دوره‌های به‌ظاهر آموزشی را نشان می‌دهد که هدف اصلی آن ترویج مجموعه‌ای از سخنرانی‌های عبدالملک حوثی، رهبر گروه شبه‌نظامی حوثی، است. این سند که به امضای مدیر بخش پژوهش و آموزش اداره محلی استان بیضا که در کنترل شبه‌نظامیان حوثی قرار دارد، رسیده، شامل درخواست پرداخت مبلغ ۱۱ میلیون و ۶۵۶ هزار ریال یمن به عنوان هزینه این دوره است که به ۶۳ نفر از افراد وفادار به حوثی‌ها که مسئولیت نهادهای مختلف دولتی در استان بیضا را بر عهده دارند، اختصاص یافته است.

این سند نشان می‌دهد که یک دوره آموزشی ۱۰ روزه قبلا اجرا شده که هزینه آن در آن زمان به پنج میلیون ریال رسیده، اما بقیه مبلغ عطف به‌ماسبق شده که بیانگر میزان گسترده‌ای فساد و اختلاس در هزینه برنامه‌های فرقه‌گرایانه حوثی است.

در این سند که جزئیات هزینه تنها در چهار بند خلاصه شده، هزینه غذا برای شرکت‌کنندگان تنها در هشت روز ۹ میلیون و ۵۷۶ هزار ریال، هزینه رفت‌وآمد یک میلیون و ۴۰ هزار ریال، لوازم تحریر ۶۸۰ هزار ریال و هزینه آمادگی و خدمات ۳۶۰ هزار ریال است. در قسمت چپ این سند، فرمان دستنویسی دیده می‌شود که به مدیرکل بخش مالی استانداری بیضا دستور می‌دهد وجه مزبور را پرداخت کند.

در حالی که برگزاری یک دوره آموزشی ۱۰روزه حوثی‌ها به بیش از ۱۱ میلیون ریال هزینه نیاز دارد، برگزاری هزاران کلاس آموزشی که هدف از آن‌ها شست‌وشوی مغزی مردم یمن است، چقدر هزینه خواهد داشت! آن‌هم در شرایطی که مردم این کشور با بحران شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه