احمد مسعود: جنگ چریکی را گسترش می‌دهیم تا طالبان مذاکره را بپذیرند

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که شمار جنگجویان این جبهه از ۱۲۰۰ به ۴۰۰۰ افزایش ‏یافته است

احمد مسعود در پاریس- فرانسه/REUTERS

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز پنجشنبه ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) گفت که هیچ مذاکره صلحی با طالبان در جریان نیست و جنگ چریکی را برای کشاندن طالبان به میز مذاکره گسترش خواهد داد.

او در مصاحبه‌ای در پاریس گفت که تنها راه طالبان برای دستیابی به مشروعیت برگزاری انتخابات خواهد بود، که فعلا چشم‌اندازی برای تحقق آن وجود ندارد.  

مسعود گفت: «طالبان از هر گونه مذاکره خودداری می‌کنند و فقط می‌خواهند جهان و مردم افغانستان بپذیرند که این تنها راه پیش رو است، در حالی که چنین نیست.» 

او گفت جبهه مقاومت تاکتیک جنگی‌اش را تغییر داد، زیرا نمی‌توانست که به روش‌های متعارف با طالبان مجهز با سلاح بجنگد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «سال گذشته رویکرد عمل‌گرایانه‌تری انتخاب کردیم و آن جنگ چریکی بود. به همین دلیل است که کمتر دیده می‌شویم، اما تاثیر بیشتری داریم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که شمار جنگجویان این جبهه از ۱۲۰۰ به ۴۰۰۰ افزایش یافته است.  

او گفت که نیروهایش هیچ کمک نظامی دریافت نمی‌کنند و به ذخایر تسلیحاتی کنونی متکی‌اند، اما به مهمات نیاز دارند.  

احمد مسعود هر گونه پیشنهاد بازگشت به افغانستان را بخشی از طرح طالبان برای ادغام مجدد مقام‌های پیشین حکومت دانست و آن را رد کرد.  

او گفت: «کسانی که افغانستان را ترک کردند برای چیزی فراتر از خانه یا ماشین رفتند. آن‌ها برای هدف‌های بزرگ رفتند. آن‌ها برای [تحقق] برخی اصول رفتند. اگر طالبان اعلام کردند که انتخابات را می‌پذیرند، امروز همه ما می‌توانیم برگردیم، زیرا این همان چیزی است که ما می‌خواهیم.»

در پی سرنگونی حکومت افغانستان به‌دست طالبان در اوت ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای آمریکایی، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به استان پنجشیر رفت و همراه با شماری از مقام‌ها و نظامیان افغانستان مقاومت مسلحانه علیه طالبان را شکل داد. نیروهای وابسته به جبهه مقاومت هر از گاهی به طالبان حمله می‌کنند و تلفاتی بر آن‌ها وارد می‌کنند.   

جبهه مقاومت ملی فعالیت مسلحانه و نظامی علیه طالبان دارد و در ماه‌های اخیر بیشتر به حمله‌های چریکی علیه طالبان روی آورده است.