پنجمین نشست فرمت مسکو؛ افغانستان در نبود دولت فراگیر به ثبات نمی‌رسد

پنجمین دور نشست فرمت مسکو با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و طالبان، در تاتارستان برگزار شد

پنجمین دور نشست فرمت مسکو درباره افغانستان با میزبانی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه هفتم مهرماه، در شهر کازان، پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان و با حضور هیئت طالبان و نمایندگان شماری از کشورهای منطقه برگزار شد. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، در این نشست پیام سرگئی لاوروف را به شرکت‌کنندگان ارائه کرد. 

در این پیام آمده که تشکیل دولت فراگیر، از نیازهای اساسی تامین صلح و ثبات در افغانستان است و بدون حضور فراگیر همه اقوام در ساختار قدرت، برقراری صلح در این کشور ممکن نیست.

سرگئی لاوروف ضمن اینکه در پنجمین دور نشست فرمت مسکو شرکت نکرد، با هیئت طالبان به رهبری مولوی امیرخان متقی نیز ملاقات نمی‌کند.

در پیام وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه «‌کشورهای منطقه مسئولیت دارند یک راه‌حل اساسی برای آینده افغانستان پیدا کنند»، آمده که روسیه آماده است گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها را تسهیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از پیام وزیر خارجه روسیه آمده است که کشورش «در هر شرایطی» مخالف بازگشت زیربناهای نظامی آمریکا و ناتو به خاک افغانستان و کشورهای همسایه است و آن را غیر‌قابل‌قبول می‌داند.

لاوروف افزود: «کشورهای غربی که صدمات جبران‌ناپذیری به مردم افغانستان وارد کرده‌اند، باید بار اصلی بازسازی این کشور را پس از جنگ به دوش بکشند.»

در همین حال، ضمیر کابلوف در ادامه خواندن پیام وزیر خارجه روسیه گفت طالبان در برابر تهدیدهای موجود در افغانستان از‌جمله فعالیت داعش خراسان، به‌درستی عمل نکرده‌اند و روسیه و کشورهای همسایه از این بابت به‌صورت جدی نگران‌اند.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان که در این نشست حضور دارد، در سخنانی گفت طالبان با داعش مبارزه کرده و امنیت را در این کشور تامین کرده‌ است. متقی مدعی شد که رژیم طالبان در دو سال گذشته، بنیادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بنا نهاده و اعضای این گروه پناهگاه‌های داعش را « به صورت حرفه‌ای» نابود کرده‌اند.

او ادعا کرد که «جنگ در افغانستان پایان یافته است، فرصت‌های کاری مهیا شده، تجارت راه‌اندازی شده و امنیت و عدالت در سراسر افغانستان تامین شده است.»

وزیر خارجه طالبان درخصوص درخواست بسیاری از کشورها در زمینه ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، گفت: «تجربه نشان داده است که ریشه اصلی بحران در افغانستان، اعمال نسخه‌ها، مدل‌ها و دستورات خارجی در مورد مشکلات داخلی است که جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، ارزش‌های مذهبی و اجتماعی ما را نادیده می‌گیرند.»

وزیر خارجه رژیم طالبان گفت این گروه برای هیچ از یک کشورها نسخه دولت‌داری ارائه نمی‌کند و از همه دولت‌ها توقع دارد که نسخه‌ای برای افغانستان معرفی نکنند.

نمایندگان کشورهای چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، امارات متحده عربی، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان که در این نشست حضور داشتند، در سخنرانی‌های خود با تاکید بر ادامه حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، بر تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق زنان «به عنوان کلید صلح» در این کشور تاکید کردند.

آصف درانی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری پاکستان در امور افغانستان، با ذکر اینکه ماموریت جامعه جهانی در دوسال گذشته در مبارزه با فقر و گرسنگی در افغانستان ناکام بوده است، گفت هنوز دو سوم مردم افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی نیازمندند.

هیئت طالبان در پنجمین دور نشست فرمت مسکو-HafizZiaAhmad1/X@
 

یو شیائویونگ، نماینده چین در نشست فرمت مسکو، با محکوم کردن حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان، گفت مسبب بسیاری از مشکلاتی کنونی در افغانستان، کشورهای غربی‌اند. او به طالبان توصیه کرد که با رعایت حقوق زنان و اجرای مشاوره‌ها در زمینه تشکیل دولت فراگیر، کلید صلح در این کشور را در دست بگیرند.

شرف رحیمی و پاوان کاپور، نمایندگان کشورهای تاجیکستان و هند، در سخنرانی‎‌های خود با ابراز نگرانی از تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان، گفتند که سازمان‌های تروریستی فعال در افغانستان از قاچاق مواد مخدر تامین مالی می‌کنند و اعضای این گروه‌ها به تسلیحات پیشرفته نظامی دسترسی دارند.

شرف رحیمی، نماینده تاجیکستان در نشست فرمت مسکو، گفت: «فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است و بسیاری از جوانان افغانستان تلاش می‌کنند به این گروه‌ها ملحق شوند.»

پاوان کاپور، نماینده هند، با نام بردن از لشکر طیبه و داعش خراسان به‌عنوان دو سازمان تروریستی فعال در افغانستان، گفت رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان، از نگرانی‌های عمده هند در‌مورد این کشور است.

نشست فرمت مسکو در سال ۲۰۱۷ به ابتکار وزارت خارجه روسیه و برای مشارکت در روند صلح در افغانستان ایجاد شد و این پنجمین دور آن است که با حضور هیئت طالبان در پایتخت تاتارستان برگزار شد.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان، روز پنجشنبه، در مصاحبه با یک رسانه روسی گفت بحث به رسمیت شناختن طالبان، یا حذف نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی در دستور‌کار نیست. او با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، گفت که به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت رسمی نیز به اقدام این گروه در زمینه تشکیل دولتی با حضور نمایندگان همه اقوام افغانستان بستگی دارد.

بیشتر از جهان