عقب‌نشینی ترامپ از حمله به اماکن تاریخی ایران

ترامپ می‌گوید براساس قوانین بین‌المللی مراقب میراث فرهنگی ایران خواهیم بود

ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که به اماکن فرهنگی ایران حمله خواهد کرد - ALEX WONG / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، روز گذشته از تهدید خود مبنی بر حمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران عقب‌نشینی‌ کرد. 

رئیس‌جمهوری آمریکا که در کنار «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان در کاخ سفید حضور داشت  در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در یک جنگ احتمالی با تهران، نقاط فرهنگی ایران را هدف قرار می‌گیرد یا نه، گفت که «از قوانین در این زمینه پیروی خواهد کرد».

به گفته دونالد ترامپ «ایران به خودش اجازه داده است که هر چیزی که ما داریم را منفجر کند و هیچ چیزی باعث توقف آن‌ها نشده است. آنها مردم ما را می‌کشند، مردم ما را منفجر می‌کنند و بعد ما باید در ارتباط با نهادهای فرهنگی‌شان بسیار مهربان باشیم. هرچند که من با این ایده مشکلی ندارم».

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور امریکا هم‌چنین گفت که «ما بر اساس قوانین بین‌المللی مراقب میراث فرهنگی آنها خواهیم بود».

ترامپ برخلاف تهدید‌های قبلی خود نسبت به حمله به مراکز فرهنگی ایران، این‌بار گفت که کشورش تابع قوانین بین‌المللی خواهد بود. 

رئیس جمهور آمریکا هم‌چنین به مصوبه پارلمان عراق هم اشاره کرد. مصوبه‌ای که بر اساس آن نیروهای آمریکایی موظف به ترک کشور عراق شده بودند. ترامپ گفته است که «عقب‌نشینی نظامیان ایالات متحده از عراق در این مقطع بدترین اتفاق است». 

دونالد ترامپ هم‌چنین گفت: «ما خواهان این هستیم که از برخی نقاط خارج شویم، ولی الان وقت آن نیست.»

ترامپ مشخصا نگفت که منظورش از بعضی نقاط کجاست اما تاکید کرد که اگر نیروهای آمریکایی در حال حاضر از عراق خارج شوند بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای عراق بیفتد».

ترامپ  پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت اصرار عراق به خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور، شدیدترین تحریم‌ها را علیه بغداد اعمال خواهد کرد. تحریم‌هایی که به گفته ترامپ بسیار شدیدتر از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خواهد بود. 

ترامپ گفت این تحریم‌ها در صورتی وضع می‌شود که عراق محترمانه با آمریکا رفتار نکند.

 تهدید دونالد ترامپ مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

 شهبانو فرح پهلوی در واکنش به تهدید دونالد ترامپ در پیامی نسبت به این سخنان تهدیدآمیز واکنش نشان داد و نوشت: «فرهنگ باستانی ایران با مسالمت و مدارای ذاتی خود توانسته از تونل های تاریک زمان بگذرد و بی توجه به اختلاف سیاسی های دولت ها از دیروزهای دور به امروز منتقل گردد. در این سالهای سیاه، ملت بزرگ ایران با چراغ تاریخ و فرهنگ باستانی خود خواستار صلح، آرامش و آزادی بوده است.»

بیشتر از