روسیه قصد ندارد طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند

ضمیر کابلوف گفت اینکه روسیه طالبان را به‌رسمیت بشناسد به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بستگی دارد

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن در رژیم طالبان-AFP

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، در تازه‌ترین مصاحبه با یک رسانه روسی، در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده است در پایان نشست فرمت مسکو، نام طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند، گفت: «انتظار نمی‌رود که چنین اعلامیه‌ای صادر شود.»

کابلوف علاوه کرد که نشست فرمت مسکو، یک گفت‌وگوی سیاسی است و در مورد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در روسیه، هیچ بحثی صورت نگرفته است. ولادیمیر پوتین در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ و تنها دوماه پس از بازگشت طالبان به قدرت، در سخنرانی در شهر سوچی گفته بود که دولت او به زودی نام طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند. در دوسال گذشته، نه تنها نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی روسیه خارج نشده است، بلکه وزارت خارجه این کشور به صورت محتاطانه با طالبان در تعامل بوده است.

در همین حال، ضمیر کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده است رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر، گفت: «روسیه ممکن است طالبان را در آینده به رسمیت بشناسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابلوف با ذکر اینکه طالبان باید « این امتیاز را کسب کنند» افزود که طالبان باید نشان دهند که آماده‌اند دولت فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام را در افغانستان تشکیل می‌دهند. ضمیر کابلوف که با شبکه آر تی‌وی‌آی روسی صحبت می‌کرد خاطر نشان کرد: «اگر آن‌ها [طالبان] این گام [تشکیل دولت فراگیر] را بردارند، راه را برای روسیه که به طور بالقوه رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد هموار خواهد کرد.»

کابلوف در حالی این اظهارات را مطرح کرد که مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در راس هیئتی برای حضور در هفتمین دور نشست فرمت مسکو، در روسیه به‌سر می‌برد. متقی و هیئت همراهش قرار است روز جمعه، در نشست فرمت مسکو که قرار است شهر کازان برگزار می‌شود اشتراک کند.

روسیه دست‌کم از سال ۲۰۱۹ روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرد و در این مدت هیئت‌های طالبان بارها برای دیدار با مقام‌های دولت روسیه و همچنین اشتراک در نشست‌هایی با میزبانی وزارت خارجه روسیه، به مسکو سفر کردند. نشست فرمت مسکو، به ابتکار وزارت خارجه در سال ۲۰۱۷ و به منظور گفت‌وگو و یافتن راه حلی برای پایان جنگ و بحران در افغانستان راه‌اندازی شد. نمایندگان طالبان برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ در این نشست دعوت شدند و دوسال بعد از آن در سال ۲۰۲۱ که قدرت را در اختیار داشتند نیز در این نشست حضور یافتند.

پس از تلاش طالبان برای تصرف سفارت‌خانه‌های افغانستان در کشورهای مختلف جهان، روسیه در فروردین ۱۴۰۱، سفارت افغانستان در مسکو را به دیپلمات اعزامی طالبان سپرد. با این حال، هیچ عضوی از طالبان در سفارت افغانستان در مسکو حضور ندارد و جمال غروال، از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان است که با فروپاشی دولت جمهوری، به همکاری خود با رژیم طالبان در چارچوب وزارت خارجه ادامه داد.

ضمیر کابلوف، در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه در دوسال گذشته، سفیر طالبان را در مسکو نپذیرفته است، گفت: «در حال حاضر رهبری سفارت افغانستان در مسکو را یک کاردار برعهده دارد، زیرا روسیه نمی‌تواند سفیر را بپذیرد، چون مسکو رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است.»

بیشتر از جهان