رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: باج‌دهی دموکرات‌ها به ایران خطرناک است

مایکل مک‌کال می‌گوید سیاست ضعیف بایدن موجب شد بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان ثروتمندتر شود

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا‌ــ‌AFP

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به نتیجه تحقیقات مشترک سمافور و ایران‌اینترنشنال درباره نفوذ گسترده جمهوری اسلامی در مراکز سیاست‌گذاری ایالات متحده، در بیانیه‌ای علیه دولت جو بایدن، از دموکرات‌ها خواست درباره این «باج‌دهی به دشمن خطرناک» شفاف‌سازی کنند.

مایکل مک‌کال با اشاره به ارتباط افراد نزدیک به راب مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، با شبکه‌ای از کارشناسان وابسته به جمهوری اسلامی، با بیان اینکه «فاجعه راب مالی هرروز نگران‌گننده‌تر می‌شود» گفت: «پس از بازجویی، نه‌تنها مجوز امنیتی نماینده آمریکا در امور ایران لغو شده است، بلکه گزارش‌های تازه می‌گویند که یکی از مقام‌های مسئول حمایت از تیم مذاکره‌کننده او با ایران، یکی از اعضای اصلی کارزار نفوذ ایران بوده است.»

نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس افزود:‌‌ «مالی که به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه تحت بازجویی قرار دارد، فوریه ۲۰۲۱ آرین طباطبایی، یکی از افرادی که با جمهوری اسلامی در ارتباط بود، را به خدمت گرفت تا در تیم وزارت خارجه آمریکا به مالی در مذاکرات با ایران کمک کند. طباطبایی پس از ۱۵ ماه به وزارت دفاع نقل‌مکان کرد و در حال حاضر هم مسئول دفتر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌های ویژه است.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن و دموکرات‌ها بابت اینکه با باج‌دهی به جمهوری اسلامی در پرونده مبادله زندانیان و آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران و نیز لغو برخی تحریم‌ها، سیاست ضعیفی در قبال مقام‌های حکومت اسلامی تهران اتخاذ کرده و موجب جسورتر شدن «دشمن خطرناک آمریکا» شده‌اند، انتقاد کرد.

مایکل مک‌کال همچنین تاکید کرد که «مردم آمریکا مستحق شفافیت بیشتری درباره این ماجرا هستند».

نتایج تحقیقات مشترک سمافور و ایران‌اینترنشنال که چهارم مهر منتشر شد، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی بیش از یک دهه‌ است با تشکیل شبکه «طرح کارشناسان ایران» که در مکاتبات داخلی دیپلمات‌های ایرانی «شبکه جوانان» هم نامیده شده، برای گسترش نفوذ در مراکز سیاست‌گذاری غرب اقدام کرده است.

این گزارش که پس از بررسی محتوای هزاران ایمیل تنظیم شد، نشان می‌دهد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این شبکه را از سال ۱۳۹۲ و در راستای جنگ نرم و گسترش نفوذش در صحنه جهانی تشکیل داد. بر اساس این تحقیقات، سه‌ تن از مشاوران رابرت مالی، نماینده پیشین ایالات متحده در امور ایران، که خود او در استخدام آن‌ها نقش داشته است، بخشی از این شبکه بوده‌اند. این سه تن آرین طباطبایی، علی واعظ و دینا اسفندیاری از گروه بین‌المللی بحران معرفی شده‌اند.

طباطبایی در مذاکرات هسته‌ای وین در سال ۱۴۰۰ کنار مالی حضور داشت. علی واعظ را هم مالی در سال ۱۳۹۱ در گروه بین‌المللی بحران استخدام کرد و اکنون مدیر پروژه ایران در گروه بحران است. او سال ۱۳۹۲ به ایران سفر کرد و با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری پیشین و رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیقات می‌گوید که طباطبایی و واعظ که مشاوران معتمد رابرت مالی بودند، با «طرح کارشناسان ایران» پنهانی ارتباط داشته‌اند. شبکه جوانان هم‌زمان دامنه نفوذش را به اندیشکده‌های اروپایی نیز گسترش داد و بر اساس ایمیل‌ها، با برخی تحلیلگران ایرانی آ‌ن‌ها رابطه برقرار کرد؛ از جمله با الی گرانمایه، معاون رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای شورای روابط خارجی اروپا، روزبه پارسی، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه امور بین‌الملل سوئد و عدنان طباطبایی، از بنیان‌گذاران و مدیرعامل مرکز تحقیقات کاربردی همکاری با شرق.

سمافور نوشت که شبکه «طرح کارشناسان ایران» از یک گروه اصلی شامل شش تا ۱۰ نفر از ایرانیان برجسته نسل دوم تشکیل شده است که با اندیشکده‌های پیشرو بین‌المللی و موسسات آکادمیک، عمدتا در اروپا و آمریکا، ارتباط برقرار کرده‌اند. در این گزارش به نام چهار نفر دیگر اشاره نشده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که سعید خطیب‌زاده، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در برلین، ایده تشکیل این شبکه را مطرح کرده و مصطفی زهرانی، یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران، در حمایت از این شبکه و تامین مالی آن نقش داشته است. کار اصلی اعضای این شبکه برقراری ملاقات‌هایی برای توضیح و دفاع از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی، مصاحبه با رسانه‌ها، شرکت در نشست‌ها و مشاوره به دولت‌های غربی درباره ایران بوده است، در حالی که همواره خود را تحلیلگران مستقل معرفی می‌کردند.

مک‌کال تصریح کرد: «این نقض فاحش اعتماد مقام‌های بایدن، معامله غم‌انگیز شش میلیارد دلاری و مبادله گروگان‌ها، بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم را ثروتمند و امتناع دولت بایدن از اجرای تحریم‌ها و سیاست ضعیفش در قبال ایران یک دشمن خطرناک را جسورتر کرده است. مردم آمریکا مستحق شفافیت در مورد فاجعه رابرت مالی‌اند.»

تد کروز در واکنش به نقش‌آفرینی مقام‌های دولت بایدن در عملیات نفوذ جمهوری اسلامی: مذاکرات محرمانه متوقف شود

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنش به گزارش اخیر درباره ارتباطات برخی چهره‌های ایرانی شاغل در دولت آمریکا با جمهوری اسلامی، گفت که این گزارش‌ها نشان می‌دهد عملیات نفوذ جمهوری اسلامی به راس دولت رسیده و آمریکایی‌ها حق دارند بپرسند که چرا دولت بایدن این‌قدر با جمهوری اسلامی صمیمی است.

تد کروز در واکنش به درز کردن ایمیل‌ها که نشان می‌دهد مقام‌های دولت بایدن بخشی از عملیات رژیم ایران بودند، خواستار توقف مذاکرات محرمانه با ایران شد.

سناتور تد کروز نوشت: «گزارش‌های اخیر از عملیات نفوذ گسترده حکومت ایران نشان می‌دهد که به آن‌ها امتیازاتی داده شده که به پیشرفت هسته‌ای و اشاعه تروریسم کمک کرده است.»