رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی: پرونده آقازاده‌ها را اول به پدرانشان اطلاع می‌دهیم

محمدرضا یزدی: پرونده فساد فرزند یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در حال بررسی است

محمدرضا یزدی، از فرماندهان ارشد سپاه و رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، از تخفیف احتمالی در حکم بابک زنجانی خبر دادــ تسنیم

محمدرضا یزدی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان اینکه گزارش‌ها و پرونده‌هایی از فساد فرزندان مقام‌های بلندپایه در اختیار این ستاد است، گفت که پرونده فرزندان و بستگان مقام‌های بلندپایه ابتدا به خود این مقام‌ها اطلاع داده می‌شود و در مواردی نیز دستگاه‌های نظارتی آن‌ها را بررسی می‌کنند.

یزدی که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است و اکنون ریاست دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را بر عهده دارد، یکشنبه شب در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز بر برخورد با فساد تاکید دارد اما بخشی از دستورهای او درباره برخورد با فساد دارای «طبقه‌بندی» محرمانه و غیرقابل اعلام عمومی‌اند.

یزدی در قسمتی از اظهارات تلویزیونی‌ ادعا کرد در صورتی که مسئولان و اطرافیانشان خطایی مرتکب شوند، پیگیری‌ها به‌طورکامل انجام می‌شود و در حال حاضر نیز «روند قضایی فرزندان یکی از مسئولان بلندپایه در حال طی شدن» است. البته او از ذکر نام این مقام بلندپایه و فرزندش امتناع کرد و در مورد اتهام این فرد هم تنها به ذکر اینکه او مرتکب «سوءاستفاده از موقعیت» از جمله در دریافت وام و تسهیلات کلان بانکی شده است، بسنده کرد.

یزدی گفت: «دو فرزند یکی از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی گرفتار و درگیر فساد شده بودند. به من گزارشی رسید. من خودم خدمت این مقام رسیدم و به او گفتم که این مدارک در مورد فرزندانش وجود دارد.» او افزود که از این مقام بلندپایه حکومتی خواسته چنانچه «مدارک فساد فرزندانش خطا است»، بگوید و «اگر احیانا در جریان نیست، بداند که این اتفاق در مورد فرزندانش افتاده است». یزدی سپس تاکید کرد که خواسته اصلی‌اش از این مقام بلندپایه حکومتی این بوده است که «اگر در جریان فساد فرزندانش قرار دارد، مواظب باشد که از اسمش استفاده نکنند».

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «گزارش‌های دیگری هم درباره فساد فرزندان مقام‌ها به ما می‌رسد و دایره فساد علاوه بر فرزندان به برخی بستگان مقام‌های حکومتی از جمله دامادهایشان نیز گسترش یافته است.»

او ادعا کرد: «در یک مورد، به یکی از مقام‌های بلندپایه قوه قضاییه مراجعه کردم و به او اطلاع دادم که یکی از اقوامش در جایی منصوب شده اما ویژگی‌های لازم را نداشته است. این مقام گفت بروید بررسی کنید. اگر این فرد از بستگانم برای سمتی که به او داده‌اند، لیاقت کافی ندارد به مسئولان بالاترش اطلاع دهید. ما هم بررسی کردیم و دیدم که این مقام بلندپایه قوه قضاییه برای دادن پست به اقوامش به کسی تلفنی نزده است. بعد از آن هم از دفتر رئیس قوه قضاییه در این مورد تماس گرفتند که گفتم پرونده را بررسی کردم و جای نگرانی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یزدی تاکید کرد که در برخورد با فساد فرزندان، دامادها و دیگر اقوام و بستگان مقام‌های بلندپایه حکومتی، باید ابتدا به خود این مقام‌ها مراجعه کرد. او گفت: «این خیلی مهم است که ما با مسئولان صادقانه و خیلی راحت مواجه شویم؛ چون در این صورت مسئولان هم احساس نمی‌کنند که زیر سوال می‌روند.»

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در تشریح ابعاد فساد موجود، خاطرنشان کرد که روسای برخی ادارات و بانک‌ها و دیگر مراکز فقط به صرف شنیدن نسبت فامیلی افراد با مقام‌های بلندپایه حکومتی برای اعطای تسهیلات کلان بانکی و قراردادهای بزرگ به فرزندان و اقوام این مقام‌ها اقدام می‌کنند. او همچنین به مواردی از واردات کالاهای فاسد و غیرقابل مصرف از طریق افراد و شرکت‌های ذی‌نفوذ اشاره کرد و گفت که در مواردی، این افراد با مجوزهای خاص حتی کانتینرهایشان را وارد و به انبارهایشان در مرکز کشور منتقل می‌کنند و سپس از طریق «گمرک اختصاصی» که دارند، آن‌ها را ترخیص می‌کنند.

محمدرضا یزدی درباره وضعیت بابک زنجانی هم توضیح داد که در حال مذاکره با او برای پس گرفتن بخشی از اموالش در خارج از کشورند و در آینده، بدهکاری بابک زنجانی از بین خواهد رفت و در حکمش تخفیف داده می‌شود.

بیشتر از جهان