کوثر افتخاری از آسیب‌دیدگان چشمی به اتهام «اجتماع و تبانی» دادگاهی شد

در جریان خیزش سراسری اخیر، معترضان از ناحیه چشم هدف شلیک مستقیم ماموران قرار می‌گرفتند

 کوثر افتخاری در جریان اعتراض‌های خیابانی هدف شلیک ماموران قرار گرفت‌ــ instagram/kosareftekharii

جلسه رسیدگی به اتهام‌های کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر و از آسیب‌دیدگان شلیک به چشم در جریان خیزش سراسری اخیر، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، این هنرمند تئاتر در نخستین جلسه دادگاه که به ریاست ایمان افشاری برگزار شد، در برابر اتهام‌های «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» از خود دفاع کرد. او پیش‌تر تصویر احضاریه‌اش را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام منتشر کرده بود.

 کوثر افتخاری در جریان اعتراض‌های خیابانی مهر ۱۴۰۱ در تهران هدف شلیک ماموران قرار گرفت و یک چشمش را از دست داد. او اینک با پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان وثیقه، تا پایان جلسات دادگاه موقتا آزاد است.

این دانشجوی دانشگاه الزهرا پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه با انتشار ویدیویی در اینستاگرام، خطاب به کسانی که او را دنبال می‌کنند، گفت که جلسه دادگاهش با چند ساعت تاخیر برگزار شد و حالا قرار است دوباره «بررسی و مطالعه» شود.

کوثر افتخاری یکی از نخستین‌ کسانی بود که درباره آسیب دیدن چشمش اطلاع‌رسانی کرد و طی ماه‌های گذشته فعالیت‌های مدنی و دادخواهی را نیز ادامه داد. او پیش‌تر گفته بود که هنگام شلیک چهره ضارب را دیده است.

نیروهای حکومتی شلیک مستقیم به چشم معترضان را از اعتراض‌های آبان ۹۸ آغاز کردند. این رفتار در اعتراض‌های پاییز ۱۴۰۰ اصفهان هم ادامه یافت اما پس از کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و شروع خیزش انقلابی ایرانیان، بسیاری از معترضان به‌صورت روشمند هدف تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفتند و از ناحیه چشم آسیب‌ دیدند.

پیش‌تر روزنامه گاردین در گزارشی نوشته بود که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌طور سازمان‌یافته به‌ صورت، چشم و اندام جنسی زنان شلیک می‌کنند. گزارش تحقیقی گاردین بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و راستی‌آزمایی و مصاحبه با ۱۰ تن از پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف ایران تهیه شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی مشابه که آذر ۱۴۰۱ منتشر شد، خبر داد که چشم‌پزشکان سه بیمارستان فارابی، رسول اکرم و لبافی‌نژاد تهران تخمین زده‌اند که در یک بازه زمانی کمتر از سه ماه، بیش از ۵۰۰ بیمار را با جراحت شدید چشمی در این بیمارستان‌ها پذیرش کرد‌ه‌اند.

هم‌زمان، پزشکان متخصص چشم در استان کردستان نیز از پذیرش دست‌کم ۸۰ بیمار با جراحت چشمی خبر دادند. آن‌ها در عین‌ حال تاکید کردند که اعلام تعداد دقیق آسیب‌دیدگان دشوار است زیرا بسیاری از معترضان از مراجعه به بیمارستان‌ها هراس دارند.

اوایل آذرماه هم در حالی‌ که دو ماه از خیزش سراسری گذشته بود، بیش از ۱۴۰ چشم‌پزشک در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران، اعلام کردند که تعداد زیادی از مردم بر اثر اصابت ساچمه و پینت‌بال نیرو‌های امنیتی و انتظامی، بینایی یک یا هر دو چشمشان را از دست داده‌اند.

پیش از آن هم بیش از ۲۳۰ پزشک متخصص چشم در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی، هشداری مشابه دادند. سازمان حقوق بشر ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که شلیک ماموران به چشم معترضان در ایران هدفمند است.

در این میان، برخی آسیب‌دیدگان چشمی از جمله کوثر افتخاری، الهه توکلیان، محسن کفشگر، مرسده شاهین‌کار، غزل رنجکش، کیمیا زند و محمد فرضی سکوتشان را شکستند و درباره شلیک هدفمند ماموران به چشم معترضان افشاگری کردند.