سقوط بازار جزیره؛ کیش درگیر رکود کامل اقتصادی

اختلاف سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی در موضوع قیمت بلیت هواپیما سبب شده است که در ماه‌های اخیر بحران کمیاب شدن بلیت سفرهای هوایی در ایران تشدید شود و قیمت بلیت برای سفر به برخی مقاصد به چند میلیون تومان برسد

وضع بحرانی جزیره کیش- عکس ایسنا

محسن روزبهانی، فعال اقتصادی و عضو هیئت‌مدیره جامعه بازاریان کیش، از رکود کامل در بازار این جزیره خبر داد و کاهش مسافر در تعطیلات تابستانی را عامل این شرایط دانست.

محسن روزبهانی دوشنبه، ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر)، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، حیات اقتصادی جزیره کیش را به سفر گردشگران به این جزیره وابسته دانست و تاکید کرد که فقدان زیرساخت مناسب حمل‌ونقل در کشور، عامل کسادی بازار اقتصادی جزیره کیش در تابستان سال جاری بوده است.

به گفته این فعال اقتصادی، افزایش قیمت بلیت هواپیما و اختصاص‌ یافتن بیشتر ناوگان هواپیمایی کشور به پروازهای خارجی، از دلایل بی‌رغبتی مسافران برای سفر به کیش است، زیرا با افزایش هزینه سفر و اقامت در کیش، برخی مسافران سال‌های پیش، سفر به ترکیه و دبی را جایگزین سفر به این جزیره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی در موضوع قیمت بلیت هواپیما سبب شده است که در ماه‌های اخیر، بحران کمیاب شدن بلیت سفرهای هوایی در ایران تشدید شود و قیمت بلیت سفر به برخی مقاصد به چند میلیون تومان برسد.

سازمان هواپیمایی کشور که در سال‌های اخیر بارها به کمبود تعداد هواپیماها اشاره کرده است، چندی پیش برای رفع مشکل کمبود بلیت، پروازهای چارتر را لغو کرد و به گفته فعالان اقتصادی جزیره کیش، این اقدام از عوامل کاهش سفر به این جزیره بوده است.

علی صدوق، مالک یکی از هتل‌های جزیره کیش، بر این باور است با لغو پروازهای چارتر، بلیت پرواز به کیش به‌سختی یافت می‌شود و سبب شده است که بسیاری از متقاضیان رزرو اتاق در هتل‌ها نیز به دلیل پیدا نکردن بلیت، قید سفر به این جزیره را بزنند.

به گفته صدوق، حتی در تعطیلات هم کیش خلوت بود، زیرا بلیتی برای سفر به این جزیره یافت نمی‌شد. این موضوع هتلداران کیش را ناچار کرد که مسافران را بین خود تقسیم کنند تا ظرفیت اشغال هتل‌ها حداقل به ۳۵ درصد برسد.

به گفته ساکنان کیش، این مشکل به کاهش میزان مسافر محدود نیست و افزون بر آن، افزایش اجاره‌بهای مسکن در این جزیره نیز در کنار افزایش هزینه‌های سفر و کاهش رونق کسب‌وکار، موجب شده است که برخی از فعالان اقتصادی ساکن کیش از این جزیره کوچ کنند.

مهدی اطیابی، از دیگر فعالان اقتصادی کیش، «رویافروشی» برخی مدیران کشور را در خصوص مشارکت جزیره کیش در برگزاری جام جهانی فوتبال قطر، نیز از مواردی می‌داند که سبب شد اجاره‌‌بهای خانه‌های مسکونی و املاک در کیش ناگهان دوبرابر شهرهای دیگر ایران رشد کند و این وضعیت، بالاجبار بسیاری از ساکنان این جزیره را ناچار کرد که آن را ترک کنند.  به گفته این فعال اقتصادی، این «رویافروشی مسئولان» ضربه بزرگی به کیش زد.

تغییر پی‌درپی مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در سال‌های اخیر نیز از دیگر عوامل موثر بر بحرانی‌شدن شرایط اقتصادی نخستین منطقه اقتصادی آزاد ایران بوده است.

به‌زعم فعالان اقتصادی جزیره، دو بار تغییر دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در دو سال دولت رئیسی که به تغییر مدیران این منطقه نیز انجامیده، ثبات معمول در این منطقه را از بین برده و اقتصاد کیش را مخاطره‌آمیز کرده است.

هرچند، این وضعیت فقط به منطقه آزاد کیش مختص نبوده و به گفته فعالان اقتصادی مناطق آزاد مختلف کشور، جابه‌جایی‌های پی‌درپی مدیران، از جمله برکناری سریع سعید محمد از دبیری شورای‌عالی مناطق آزاد و سرپرستی موقت نصرالله ابراهیمی وسپس انتصاب حجت عبدالملکی، وزیر برکنارشده وزارت کار و رفاه اجتماعی، شرایط را متزلزل کرده و ثبات لازم را برای فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد، به خطر انداخته است.

بیشتر از اقتصاد