برنامه جهانی غذا: بودجه تامین نشود، مجبور می‌شویم افغانستان را ترک کنیم

بحران‌‌های جهانی همچون همه‌گیری، تغییرات اقلیمی و جنگ هزینه‌‌های برنامه جهانی غذا را بالا برده است

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) هشدار داد که اگر بودجه کافی در اختیارشان قرار نگیرد، مجبور خواهند شد افغانستان را ترک کنند.  

او در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت که برنامه جهانی غذا حتی برای ادامه کار در افغانستان تا پایان ماه اکتبر هم پول کافی ندارد؛ مک‌کین توضیح داد: «در حال حاضر، زنان (افغانستان) نمی‌توانند کار کنند. آن‌ها نمی‌توانند هیچ شغلی داشته باشند. ما به زنان و کودکان غذا می‌دهیم؛ اگر داشته باشیم.» 

سیندی مک‌کین گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با «بدترین کمبود بودجه» در تاریخ ۶۰ ساله خود مواجه شده و این وضعیت «ناامیدکننده» است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که بحران‌‌های جهانی همچون همه‌گیری، تغییرات اقلیمی و جنگ هزینه‌‌های برنامه جهانی غذا را بالا برده و مقاومت در کشورهای کمک‌کننده برای کمک‌های خارجی به کشورهای نیازمند افزایش یافته است.  

برنامه جهانی غذا در ماه سپتامبر گفته بود که در تلاش برای تامین بودجه به منظور اهدای کمک‌های غذایی در مناطق آسیب‌پذیر جهان است، اما برای نخستین‌بار مشارکت برای تامین این بودجه کاهش یافته است.  

برنامه جهانی غذا پیش‌تر مجبور شده بود کمک‌هایش به افغانستان، بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، اردن، فلسطین، سودان جنوبی، سومالی و سوریه را کاهش دهد. از طرفی به‌تازگی اعلام کرده که به‌دلیل چند دهه جنگ، شرایط دشوار اقتصادی و تغییرات اقلیمی، ۱۵ میلیون شهروند افغانستان هر شب گرسنه می‌خوابند و کمک به میلیون‌ها تن به‌دلیل کمبود بودجه شدید متوقف شده است. 

برنامه جهانی غذا گفته بود به یک میلیارد دلار بودجه نیاز دارد تا بتواند در فصل زمستان به نیازمندان در افغانستان کمک کند.  

با گذشت دو سال از حکومت طالبان، بحران انسانی در افغانستان عمیق‌تر   فقر و بیکاری با گذشت هر روز شدیدتر شده است. طالبان هم به جای تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی به وضع محدودیت و سلب حقوق شهروندان افغانستان مشغول‌اند.

این گروه فعالیت زنان در نهادهای امدادرسان از جمله دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان ممنوع کرده‌اند که این خود یکی از دلایل کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.   

بیشتر از