رهبر کره شمالی هنگام خروج از روسیه جلیقه ضدگلوله و پهپاد هدیه گرفت

این احتمال که کره شمالی می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان تسلیحات موردنیاز روسیه برای جنگ با اوکراین باشد، شدت گرفته است

خداحافظی کیم جونگ اون در ایستگاه راه آهن آرتیوم روسیه‌ــ‌ Handout / Ministry of Natural Resources and Environment of Russia / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هنگام ترک روسیه چند هدیه دریافت کرد که جلیقه ضدگلوله و چندین پهپاد از جمله این هدایا بودند. او در حالی سفرش را به پایان رساند که غرب از احتمال همکاری نظامی مسکو و پیونگ‌یانگ بسیار نگران شده است.

کیم در این سفر شش‌روزه، با ولادیمیر پوتین، همتای روسش، گفت‌وگو کرد. پس از آن، این احتمال که کره شمالی بتواند یکی از تامین‌کنندگان تسلیحات موردنیاز روسیه برای جنگ با اوکراین باشد، شدت گرفت.

سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های دولتی روسیه و کره شمالی گزارش داد که کیم روز یکشنبه پس از بازدید از هواپیماهای جنگی، یک فرودگاه و ناوگان روسیه در اقیانوس آرام در شهر شرقی ولادی‌وستوک، طی یک مراسم خداحافظی مفصل، با قطار شخصی زره‌پوشش به پیونگ‌یانگ بازگشت.  

رهبر کره شمالی بیشتر مدت این سفر شش روزه را برای بازدید از تاسیسات نظامی صرف کرد.

کره شمالی به‌شدت تحریم شده است و به همه‌چیز از انرژی گرفته تا غذا و فناوری نظامی، نیاز دارد.

به گزارش تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، فرماندار منطقه پریموریه در شرق روسیه هنگام خداحافظی کیم به او یک جلیقه ضدگلوله و مجموعه‌ای پهپاد هدیه داد. این خبرگزاری دولتی افزود: «این جلیقه از سینه، شانه‌ها، گلو و کشاله ران محافظت می‌کند و از نمونه‌های مشابه موجود بسیار سبک‌تر است.»

به نوشته این خبرگزاری، افزون بر پنج فروند پهپاد تهاجمی که در همان منطقه تولید شده بودند و نیز پهپاد شناسایی از نوع هواپیمای گرانیوم-۲۵ (Geranium-25)، مجموعه‌ای لباس ویژه که برای دوربین‌های تصویربرداری حرارتی نامرئی‌اند، هدیه دیگری بودند که به رهبر کره شمالی تقدیم شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیم پس از مراسم خداحافظی، با گذر از روی فرش قرمز و عبور از مقابل گارد افتخار، در حال سوار شدن به قطار شخصی‌اش در ایستگاه راه‌آهن آرتیوم، برای مقام‌های روسی دست تکان داد.

کیم و پوتین چهارشنبه گذشته در روسیه با یکدیگر دیدار کردند. کره شمالی در این نشست پنج ساعته در پایگاه فضایی وستوچنی کوزمودروم، فناوری فضایی را در راس اولویت‌هایش قرار داد. در ادامه این نشست، کیم بر حمایت از پوتین تاکید کرد و گفت: «من همیشه کنار روسیه می‌ایستم.» و گویا در جنگ مسکو علیه اوکراین هم از این کشور حمایت می‌کند. پوتین نیز این گفت‌وگوها را «بسیار مهم» خواند.

دولت ایالات متحده آمریکا پیش‌تر در ماه جاری درباره «پیشرفت فعالانه»‌ مذاکرات تسلیحاتی بین این دو کشور هشدار داده بود. با این حال هیچ معامله‌ای به‌صورت علنی اعلام نشد و به گفته دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، دو رهبر در جریان مذاکراتشان هیچ توافقی امضا نکردند.

با این حال این گفت‌وگوها نشانگر روابط نزدیک بین دو کشوری است که هردو گرفتار انزوای بین‌المللی‌اند؛ روسیه به دلیل حمله به اوکراین و کره شمالی به دلیل تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالیستیکش.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که کیم روز جمعه پس از دیدار از پایگاه هوانوردی یوری گاگارین، واقع در کومسومولسک بر آمور، به‌شدت تحت تاثیر صنعت هواپیماسازی روسیه قرار گرفته است. او روز شنبه به همراه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، از یک فرودگاه بازدید کرد و همراه با فرمانده کل نیروی دریایی روسیه از ناوگان اقیانوس آرام روسیه دیدن کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم و شویگو درباره همکاری نظامی «بین نیروهای مسلح دو کشور و در زمینه‌های دفاع و امنیت ملی» گفت‌وگو کردند.

کره جنوبی، ژاپن، اوکراین، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی درباره این سفر هشدار داده و چندین کشور ابراز نگرانی کرده‌اند که احتمال دارد کره شمالی و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را نقض کنند.

از آنجا که این گفت‌وگوها پشت درهای بسته انجام شدند،‌ جزئیات اندکی از این مذاکرات در دست است؛ اما ناظران می‌گویند واضح است که هریک از طرفین چه توقعی دارد.

مسکو به دلیل ادامه جنگ با اوکراین در پی تدارک اسلحه و مهمات است و گمان می‌رود پیونگ‌یانگ روی انبار مهمات خوابیده است. در همین حال، یک توافق احتمالی می‌تواند باعث شود کره شمالی هم به فناوری تحریم‌شده موشک‌های بالیستیک دست یابد تا از آن برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش بهره گیرد.

بیشتر از جهان