ناتو هشدار داد که پوتین به دنبال «جنگی طولانی» است

اوکراین می‌گوید آخرین دستاوردش در ضدحمله پس گرفتن روستای شرقی آندریوکا بوده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه-ALEXEY NIKOLSKY/SPUTNIK/AFP

دبیرکل ناتو به اوکراین هشدار داده که ممکن است درگیر «جنگی طولانی» با روسیه شود؛ در همین حال یکی از رهبران کی‌یف خواستار تسریع در تهیه تسلیحات برای توقف نیروهای ولادیمیر پوتین شد.

اوکراین به ضدحمله‌اش ادامه داده و مدعی است که روستای کلیشچیوکا در شرق این کشور را پس گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان کی‌یف روز یکشنبه به حملات متقابلشان ادامه دادند و با استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین ترافیک هوایی مسکو را مختل کردند و یک انبار نفت در جنوب غربی روسیه را به آتش کشیدند.

اوکراین هنوز درباره این حملات اظهارنظر نکرده است. افزون بر این، یک گروه چریکی ضدمسکو ادعا می‌کند که دو خودرو روسی را در خرسون منهدم کرده است.

روسیه نیز حملاتی انجام داده و روز یکشنبه، به یک مرکز کشاورزی در اودسا حمله کرده است. همچنین گزارش شده که یک کارگر مزرعه در منطقه خرسون جنوبی اوکراین در اثر برخورد تراکتور با مین حین شخم زدن زمین مجروح شده است.

ینس استولتنبرگ، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز یکشنبه به رسانه‌های آلمانی گفت که نشانه‌ای از تسلیم کرملین نمی‌بیند.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ آلمانی فونکه (Funke) گفت: «بیشتر جنگ‌ها زمانی که برای نخستین بار شروع می‌شوند، بیشتر از حد انتظار طولانی می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین باید خود را برای جنگی طولانی در اوکراین آماده کنیم.»

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز نظرش را درمورد اقدام‌هایی که باید انجام شوند تا جنگ سریع‌تر پایان یابد، منتشر کرد.

الکسی دانیلوف روز یکشنبه گفت: «امتناع یا تاخیر در انتقال تسلیحات مدرن به نیروهای مسلح اوکراین تشویق مستقیم کرملین به ادامه جنگ است؛ نه برعکس.»

او درحالی این گفته را مطرح کرد که استولتنبرگ از آلمان خواست هزینه‌های دفاعی‌اش را حتی بیش از هدف دو درصدی که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد، افزایش دهد.

رئیس ناتو گفت: «در طول جنگ سرد، در زمان زمامداری کنراد آدناوئر یا ویلی برانت، هزینه‌های دفاعی سه تا چهار درصد بازده اقتصادی کشور را تشکیل می‌داد.»

«ما این کار را آن زمان انجام دادیم و باید دوباره انجامش بدهیم.»‌

این سخنان رئیس ناتو در حالی مطرح شد که رئیس‌جمهوری کره جنوبی درباره افزایش روابط میان روسیه و کره شمالی هشدار داده است.

کیم جونگ اون هفته گذشته برای دیدار با پوتین به روسیه سفر کرد. اما صرف‌نظر از تصاویری که از بازدید آن‌ها از پایگاه‌های معروف نظامی و فناوری منتشر شد، خودی‌ها نگران‌اند که کیم درباره ارائه مهمات برای نیروهای پوتین درحال مذاکره باشد.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، گفت: «همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه غیرقانونی و ناموجه است؛ چون با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر تحریم‌های بین‌المللی گوناگون در تعارض است.»

«جامعه بین‌المللی در واکنش به چنین اقدامی متحدتر خواهد شد.»

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در حاشیه یک مجمع اقتصادی داخلی در ولادی‌وستوک، تاکید کرد که واشنگتن جنگ اوکراین را «کنترل» می‌کند.

او ادعا کرد: «مهم نیست چه می‌گوید؛ این جنگ را آمریکا کنترل می‌کند؛ سلاح، مهمات، اطلاعات هوشمند، داده‌های ماهواره‌ای را تامین می‌کند، آمریکا پیگیر جنگ علیه ما است.»

© The Independent

بیشتر از جهان