ایالات متحده کمک نظامی به مصر را به‌دلیل نقض حقوق بشر متوقف کرد

گروه‌های مدافع حقوق بشر و برخی قانون‌گذاران آمریکایی از دولت خواسته‌اند تا مانع پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار به مصر شود

برخی کمک‌های نظامی کنگره به پیشرفت سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، درخصوص بهبود شرایط زندان‌های سیاسی و رعایت حقوق بشر منوط شده است - AFP

به گزارش تایمز اسرائیل، ایالات متحده ۸۵ میلیون دلار کمک نظامی به مصر را به‌دلیل ادامه حبس زندانیان سیاسی در قاهره و سایر مسائل مربوط به نقض حقوق بشر مسدود می‌کند.

به نقل از دو منبع آگاه، انتظار می‌رود به زودی تصمیمی مبنی بر پرداخت نکردن ۲۳۵ میلیون دلار دیگر اتخاذ شود.

سناتور دموکرات، کریس مورفی، این تصمیم را روز سه‌شنبه در مجلس سنا اعلام کرد و در عین حال از دولت جو بایدن خواست تا باقیمانده بودجه را متوقف کند، تا زمانی که قاهره از آنچه منتقدان سوء‌استفاده گسترده از زندانیان، مخالفان و دیگران می‌نامند دست بردارد.

سناتور مورفی در مجلس سنا گفت: «دولت تصمیم درستی گرفته است اگر اولین قسط ۸۵ میلیون دلاری مربوط به آزادی زندانیان سیاسی را متوقف کند، زیرا بدون شک پیشرفت کافی وجود نداشته است.»

او گفت: «من از دولت می‌خواهم کار را تمام کند و۳۲۰ میلیون دلار را تا زمانی که وضعیت حقوق بشر و دموکراسی مصر بهبود نیافته است، نزد خود نگه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن بارها از سابقه نقض حقوق بشر در قاهره انتقاد کرده و مقام‌ها را به استفاده از شکنجه، «شرایط تهدید‌کننده زندان» و محدود کردن آزادی بیان متهم کرده است.

ایالات متحده سالانه بیش از یک میلیارد دلار به مصر کمک می‌کند. این تعهدی است که آمریکا به‌عنوان بخشی از معاهده صلح تاریخی مصر با اسرائیل در سال ۱۹۷۸، دنبال می‌کند.

برخی کمک‌های نظامی کنگره به پیشرفت عبد‌الفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در زمینه بهبود شرایط زندان‌های سیاسی و نقض حقوق بشر منوط شده است.

به گزارش رویترز، نامه وزارت امور خارجه به کمیته‌های کنگره که جزئیات بودجه نظامی خارجی را توضیح می‌دهد، حاکی از آن است که ۵۵ میلیون دلار پول نقد بازگردانده شده از مصر، به تایوان و ۳۰ میلیون دلار باقیمانده به لبنان خواهد رفت.

مورفی گفت: «قانون ایالات متحده تصریح می‌کند که پرداخت ۸۵ میلیون دلار به این بستگی دارد که آیا مصر پیشرفت واضح و مستمری در‌خصوص آزادی زندانیان سیاسی، ارائه روند قانونی مناسب برای بازداشت‌شدگان و جلوگیری از ارعاب و آزار و اذیت شهروندان آمریکایی داشته است یا خیر.»

ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ کل مبلغ را که مشمول پیشرفت در مورد بازداشت‌های سیاسی بود - در آن زمان ۷۵ میلیون دلار و همچنین ۹۵ میلیون دلار دیگر با استفاده از استثنایی برای کمک به مصر برای مقابله با تروریسم، امنیت مرزی و عدم رشد تروریسم- تصویب کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و برخی قانون‌گذاران آمریکایی از دولت خواسته‌اند تا مانع پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار به مصر شود، زیرا نیروهای امنیتی و زندان‌های این کشور به‌دلیل بازداشت، شکنجه و ناپدید‌ شدن فعالان مدافع دموکراسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شخصیت‌های سیاسی و دیگران، بدنام شده‌اند.

مصر متحد کلیدی ایالات متحده و یکی از دریافت‌کنندگان اصلی کمک‌های نظامی این کشور است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ژانویه، از سیسی خواست تا «همه زندانیان سیاسی را آزاد کند». مصر در ماه اوت یک فعال برجسته را عفو کرد و این عمل مورد تمجید بلینکن قرار گرفت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، متعهد شده بود که حقوق بشر و ارزش‌های آمریکایی را محور سیاست خارجی دولت خود قرار دهد. بنابراین مشروط شدن برخی از کمک‌های آمریکا به مصر، آزمون سالانه برای تعادل منافع راهبردی و حقوق بشر در دولت بایدن است.

بیشتر از جهان