رویترز:‌ وجوه جمهوری اسلامی به‌زودی همزمان با تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن آزاد‌ می‌شود

جمهوری‌اسلامی ایران با نظارت قطر، با وجوه آزاد‌شده شش میلیارد دلاری، غذا و دارو می‌خرد

TOLGA AKMEN/AFP

رکسانا طاهباز دختر مراد طاهباز زندانی ایرانی-بریتانیایی

خبرگزاری رویترز می‌گوید پس از آزاد‌شدن شش میلیارد دلار از وجوه مسدود جمهوری ‌اسلامی ایران در هفته‌ آینده، دست‌کم پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران و چندین زندانی دوتابعیتی در ایران، و احتمالا ایرانیان زندانی نزدیک به حکومت جمهوری ‌اسلامی در کشورهای غربی، آزاد خواهند شد. 

رویترز مدعی ‌است که در این ‌باره با هشت منبع خبری آشنا به پرونده و نزدیک به جمهوری ‌اسلامی ایران گفت‌وگو کرده‌است. 

دهم اوت سال جاری میلادی، جمهوری اسلامی ایران در نخستین اقدام خود در این روند، چهار شهروند آمریکایی محبوس در زندان اوین را آزاد کرد. اواخر همان روز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده این اقدام را «بخشی از توافق‌ها بین تهران و واشنگتن» خواند. 

در این فرایند که دقیقا در پی مذاکره و توافق طرف ایرانی و آمریکایی آغاز شد، پنج شهروند دوتابعیتی آمریکایی بازداشت‌شده از ایران خارج می‌شوند و تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی در ایالات متحده نیز به کشورشان پرواز خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام دولت ایالات متحده، سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله، و مراد طاهباز ۶۷ ساله که تابعیت بریتانیایی نیز دارد، در میان این افرادند. خانواده مراد طاهباز و عماد شرقی به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ ندادند. 

وکیل خانواده نمازی نیز از هرگونه اظهارنظر خودداری کرد. 

هویت چهارمین و نیز پنجمین آمریکایی که به گفته دو منبعی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، احتمالا زن‌اند، فاش نشده ‌است. 

میانجیگری پراهمیت قطر 

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از منابع خود که نام او فاش نشده است، نوشت که امیرنشین قطر دست‌کم هشت دور از مذاکرات را با حضور مذاکره‌کنندگان جمهوری ‌اسلامی ایران و ایالات‌ متحده میزبانی کرده است. مذاکرات به این شکل بوده است که مذاکره‌کنندگان جمهوری ‌اسلامی ایران و طرف‌های آمریکایی در هتل‌های جداگانه اقامت داشته‌اند و گفت‌وگوها بر اساس دیپلماسی «رفت‌وبرگشتی» انجام می‌شده است. به گزارش رویترز، محور اصلی گفت‌وگوهای مذاکره‌کنندگان، آزادی زندانیان دوتابعیتی و برنامه هسته‌ای ایران بوده‌است. 

رویترز یکشنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، نوشت که دولت قطر سازوکاری مالی را اجرا می‌کند که براساس آن، هزینه‌های بانکی پرداخت می‌شود و این کشور برنحوه خرج وجوه آزاد‌شده نظارت خواهد کرد. رویترز می‌گوید واشنگتن نمی‌خواهد پول‌های آزادشده ایران، برای اقلام تحت تحریم‌های ایالات‌متحده هزینه ‌شود.  یک دیپلمات عالی‌رتبه به رویترز گفته است: «جمهوری ‌اسلامی ایران نخست خواستار دسترسی مستقیم به این منابع مالی بود، اما در نهایت با دسترسی از طریق قطر موافقت کرد. ایران اقلام خوراکی و دارو خواهد خرید و قطر مستقیما پول آن را پرداخت خواهد کرد.»

بنا به گزارش رویترز، وزارت خارجه ایالات‌ متحده به این خبرگزاری گفته است که «نمی‌توان زمان دقیق آزادی زندانیان را اعلام‌کرد». این وزارتخانه همچنین از اظهارنظر درباره این مذاکرات خودداری ‌کرد. وزارت خارجه دولت جو بایدن خاطرنشان کرد که «واشنگتن با انتقال وجوه جمهوری اسلامی ایران از سئول به شرطی موافقت‌ کرد که زیر نظر موسسات مالی قطر باشد.» 

سخنگوی وزارت خارجه ایالات ‌متحده همچنین گفت که هیچ تغییری در رویکرد کلی واشنگتن در قبال جمهوری‌ اسلامی ایران رخ نداده است. او تاکید کرد که «سیاست واشنگتن همچنان بر بازدارندگی، فشار و دیپلماسی متمرکز است.»

به گفته کاخ سفید، هیچ پولی مستقیما به ایران نمی‌رود.

 رویترز درباره این مذاکرات با  مقام‌های جمهوری ‌اسلامی‌ ایران نیز تماس‌گرفته، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده ‌است. 

رویترز می‌گوید اقدام دولت جو بایدن در انتقال وجوه مسدودشده ایران، انتقاد شدید جمهوری‌خواهان را برانگیخته است. جمهوری‌خواهان جو بایدن را محکوم می کنند که به جمهوری ‌اسلامی ایران باج می‌دهد. 

بیشتر از