فائو: قیمت جهانی برنج در ماه گذشته به بالاترین سطح در پانزده سال گذشته رسید

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین گزارش یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت برنج در جهان را ‏محدودیت‌های صادراتی هندوستان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده برنج در جهان، خواند

فائو، سازمان خواربار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد، روز جمعه اعلام کرد که قیمت جهانی برنج در ماه اوت به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسید.

به گفته کارشناسان فائو، یکی از دلایل اصلی افزایش جهانی قیمت برنج، محدودیت‌های صادراتی هندوستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج است.

 قیمت برنج در یک ماه‌ اخیر نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته‌ است. برنج و گندم از مواد غذایی مورد مصرف روزانه میلیاردها نفر از ساکنان زمین است.

دولت نارندرا مودی در ماه ژوییه صادرات نوعی از برنج سفید را که مصرف داخلی زیادی دارد متوقف کرد. دولت ملی‌گرای مودی دلیل اصلی این کار را مهار کردن قیمت برنج سفید در بازارهای داخلی و حفظ این ماده غذایی برای مصرف داخلی اعلام کرده بود. 

سازمان ملل می‌گوید میانگین قیمت جهانی برنج در ماه اوت نسبت به سال گذشته میلادی ۳۱ درصد افزایش داشته‌ است. 

شبه‌قاره هند بیش از ۴۰ درصد از نیاز جهانی برنج را تامین می‌کند. پس از هند،‌ کشورهای ویتنام و پاکستان و تایلند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج در جهان‌اند.

در کنار اعمال محدودیت‌های دولت هند در صادرات برنج، گفته می‌شود که خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین در ماه ژوییه نیز عامل مهم دیگری در افزایش بی‌رویه قیمت جهانی برنج است. دولت ولادیمیر پوتین، که در پاییز گذشته مجوز صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را صادر کرده بود، از ماه ژوییه امسال تصمیم گرفت این مجوز را تمدید نکند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقف صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه بار دیگر جهان را با افزایش کم‌سابقه قیمت غلات روبه‌رو کرده‌ است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هفته گذشته در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین به جامعه جهانی قول داد به‌زودی برای تمدید مجوز روسیه برای صادرات غلات اوکراینی از راه دریای سیاه میانجیگری کند.

اما پس از آن دیدار،  رئیس‌جمهوری روسیه اعلام‌ کرد که کشورش دیگر دلیلی برای تمدید کردن مجوز صادرات غلات اوکراین نمی‌بیند، زیرا کی‌یف از این مجوز برای عملیات تروریستی علیه کشتی‌های روسیه در دریای سیاه استفاده کرده است.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین واکنش به قطع شدن مجوز صادرات غلات اوکراین، تصمیم روسیه در تمدید نکردن مجوز صادرات غلات را ظالمانه خواند.

پیش از این، روسیه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد پذیرفته بود که قرارداد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را تا ماه ژوییه سال ۲۰۲۳ تمدید کند. 

بیشتر از جهان