استیصال مقام‌های نظام در برابر ایستادگی زنان ایرانی مقابل حجاب اجباری

یکی از زنان مخالف حجاب اجباری به ایندیپندنت فارسی گفت: «چیزی برای از دست دادن نداریم. یا حق‌مان را پس می‌گیریم و یا می‌میریم»

در شرایطی که چهره‌های امنیتی و ارشد جمهوری اسلامی در روزهای اخیر به تهدید بیشتر زنان مخالف حجاب اجباری روی آوردند و مدعی شده‌اند که برخی از زنان ایرانی در خارج از کشور آموزش دیده‌اند تا مخالفت با حجاب را به دیگران آموزش دهند، اما انتشار چندین تصویر و ویدیو از حمایت سایر شهروندان نسبت به زنان بازداشتی و حمله به نیروهای سرکوبگر، در کنار انتشار تصویر حضور زن مخالف حجاب اجباری در یک مجتمع قضایی، نشان می‌دهد روند رو به گسترش مبارزه‌ها در این حوزه همچنان دارد.

همچنین با وجود آن‌که روز گذشته احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مدعی شده بود که «دشمن قصد دارد حجاب و عفاف را به یک موضوع امنیتی تبدیل کند»، اما محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف ایران، امروز گفت «طرح نور» نیروی انتظامی برای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری، «یک کار امنیتی» است، تا تناقض‌ها و درگیری‌ها میان مدیران نظام جمهوری اسلامی درباره چگونگی سرکوب مخالفان حجاب اجباری تشدید شود.

تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که در هفته گذشته، یک زن ایرانی مخالف حجاب اجباری در تهران، با پوششی اختیاری به درون ساختمان مجتمع قضایی بهشتی تهران رفت و در میان چهره خشمگین ماموران امنیتی گفت: «یک عمر با حجاب اومدم اینجا و این‌بار بی‌حجاب اومدم تا حقم رو پس بگیرم.» اعتراضی که در نهایت منجر به بازداشت این زن معترض شد، اما میان کاربرا فضای مجازی در ایران، موجی از تمجید و تقدیر بابت «شجاعت و ایستادگی» را در پی داشت.

همچنین در هفته گذشته، چند ویدیو از نقاط مختلف تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد پس تلاش ماموران گشت ارشاد برای بازداشت زنان مخالف حجاب اجباری، سایر شهروندان به کمک این زنان رفته‌اند و با سر دادن شعار و درگیری با ماموران، مانع از بازداشت‌ها شدند.

یک زن جوان و مخالف حجاب اجباری در پایتخت ایران هم که در ۲ هفته گذشته ۳ مرتبه از سوی ماموران گشت ارشاد مورد آزار و اذیت قرار گرفت و برای ساعاتی هم بازداشت شد، به ایندیپندنت فارسی گفت: «چیزی برای از دست دادن نداریم. یا حق‌مان را پس می‌گیریم و یا می‌میریم، اما اطاعت ما از این حکم حکومتی کثیف و رویای بازگشت به دوران قبل از قتل مهسا را به گور خواهند برد.»

اما در همین حال، روز گذشته احمدرضا رادان، در میان نیروهای وابسته به بسیج و سپاه پاسداران در قم مدعی  شد: «می‌آیند دختران ما را به خارج می‌برند و رایگان آموزش می‌دهند تا در جامعه طوری باشند که قبح بی‌شرمی و بی‌حیایی و بی‌غیرتی را بگیرند. در آینده نزدیک، پشت‌پرده‌های این جریان را از قاب تلویزیون خواهید دید. حجاب و عفاف، موضوعی کاملا فرهنگی و اجتماعی است. دشمن در تلاش است تا موضوع حجاب را به مسئله امنیتی تبدیل نموده و مردم را در برابر حاکمیت قرار دهد.»

او همچنین به انتقاد برخی از چهره‌های حکومتی و نمایندگان مجلس از برخورد‌های خشن پلیس و ضرب‌وشتم زنان مخالف حجاب به دست ماموران، واکنش نشان داد و افزود: «۳۲ دستگاه مسئول راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب هستند که اگر به تکالیف خود عمل می‌کردند، شاهد چنین صحنه‌هایی در خیابان‌ها نبودیم. متاسفانه این نهادها برای فرار از پاسخگویی، موضع مطالبه‌گری و پرسش‌گری را در پیش گرفته‌اند، اما نیروی انتظامی با تمام قوا همواره در مقابل اراذل، خائنین و برهم‌زنندگان نظم و امنیت جامعه ایستادگی خواهد کرد و مقابله با فساد، بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه ،امری خطیر، حساس و غیرقابل بازگشت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان درحالی بیان می‌شود که به گمان ایرانیان معترض، ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به جای مقابله با ناامنی‌های خیابانی و افزایش چندبرابری سرقت به دلیل گسترش فقر، به آزار و اذیت زنان در خیابان‌ها روی آورده‌اند و همین نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در نهادهای مختلف نظامی هستند که امنیت شهروندان را برهم می‌زنند.

همین سیاست و بازگشت گسترده نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران از ۲۵ فروردین‌ماه که همراه با بازداشت و ضرب‌وشتم خشن زنان بوده نیز موجب شد تا بسیاری از تحلیلگران و حتی نیروهای نزدیک به دستگاه‌های حکومتی و امنیتی، از احتمال آغاز مجدد خیزش سراسری مردمی علیه جمهوری اسلامی سخن بگویند.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، این برخوردها را «غیرمتعارف و غیرقانونی» خواند و گفت: «متاسفانه این برخوردها با ادعای اجرای قانون صورت می‌گیرد، اما قانون عفاف و حجاب به‌ دلیل داشتن ایرادهای قانونی، شکلی و شرعی بارها از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته و هنوز هم نهایی نشده است. لذا جناب وزیر، سوال اینجا است که به استناد کدام قانون ماموران به خودشان اجازه می‌دهند با این شیوه با بانوان برخورد کنند؟ جنابعالی به‌عنوان متولی امنیت کشور باید مجری قوانین باشید، نه اینکه اجازه دهید برخلاف ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بانوان را با قهر و تهدید سوار خودروهای گشت کنند. تا کی می‌خواهید به این شیوه نادرست برخورد با مقوله حجاب ادامه دهید؟»

محمد صفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: «انتظار داریم علی‌رغم همه فشارهایی که سر مسئله حجاب وجود دارد، بتوانیم با فشارهای قضایی و انتظامی و بدون کار فرهنگی این کار را پیش ببریم. این روش هیچ‌وقت جواب نخواهد داد، بلکه متاسفانه عکس موضوع را هم نتیجه می‌گیریم. کما اینکه در سال ۱۴۰۱ هزینه‌های بسیار زیادی در این رابطه پرداختیم و انتظار داریم مسئولان مربوطه در این رابطه تدبیر کنند.»

همچنین احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «این شیوه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد و قبلا نیز جواب نداده بود. گشت ارشاد طرح دولت است و وزارت کشور موضوع گشت ارشاد را اداره می‌کند. من به عنوان نماینده مردم چندین بار وزیر کشور را تحت سوال قرار دادم و به همین واسطه رد صلاحیت شدم. در خصوص حوادث ۱۴۰۱ و غلط بودن کارکرد وزارت کشور و نیروی انتظامی، وزیر کشور را استیضاح کردیم و در جلسه شورای نگهبان به من گفتند که شما به دلیل مواضعتان بابت گشت ارشاد و حوادث ۱۴۰۱ رد صلاحیت شدید. کسی از مجلس بابت بازگشت گشت ارشاد کسب نظر نکرد و دولت و وزارت کشور راسا گشت ارشاد را اداره می‌کنند.»