مذاکرات غزه با حضور محمود عباس و رهبران بین‌المللی در ریاض برگزار می‌‌شود

در این نشست‌ها چهره‌هایی ازجمله وزیر امورخارجه آمریکا، نخست‌وزیر قطر، وزیرخارجه عربستان سعودی، ولیعهد عمان و مقامات بحرینی شرکت خواهند کرد

بورگه برنده، رییس مجمع جهانی اقتصاد، روز شنبه اعلام کرد که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، و چندین مقام بین‌المللی، این هفته برای گفت‌وگوهایی درمورد توافق صلح غزه در ریاض حاضر می‌شوند.

به گزارش رویترز، برنده در کنفرانسی خبری در ریاض گفت: «ما بازیگران کلیدی مذاکرات غزه را در حال حاضر در ریاض داریم و امیدواریم که گفت‌وگوها به صلح و آشتی منجر شود.»

او در عین حال تاکید کرد که بحران انسانی غزه در دستور کار گفت‌وگوهای طرفین قرار خواهد گرفت.

به گفته رییس مجمع جهانی اقتصاد، قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنار رهبران منطقه، ازجمله نخست‌وزیر قطر، وزیرخارجه عربستان سعودی، ولیعهد عمان و مقامات بحرینی، در این نشست‌ها شرکت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنده افزود که وزیر امورخارجه مصر نیز در آنجا حضور خواهد داشت تا مقامات را درمورد مذاکرات روز جمعه مطلع کند. مذاکرات روز جمعه تلاشی مجدد برای ازسرگیری گفت‌وگوهای متوقف‌شده درمورد پایان دادن به جنگ غزه و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی بود.

ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برای میزبانی نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در روزهای ۲۸ و ۲۹ آوریل آماده می‌شود.

برنده درباره گفت‌وگوهای ریاض اظهار امیدواری کرد و افزود: «به نظر می‌رسد که برای مذاکرات درباره آزادسازی گروگان‌ها و همچنین آتش‌بس احتمالی شتاب بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز جمعه گفت که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده شتاب تازه‌ای گرفته است.

در همین حال، حماس روز شنبه اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس این گروه را دریافت کرده است و آن را بررسی خواهد کرد.

خلیل الحیه، از مقام‌های ارشد حماس، که در حال حاضر در قطر مستقر است، اعلام کرد: «ما امروز پاسخ رسمی اسرائیل را درمورد پیشنهادی که ۱۳ آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده بودیم دریافت کردیم.»

یک مقام مصری، که نخواست نامش فاش شود، گفت  که اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده است، اگرچه مایل است به جای ۴۰  گروگان مورد بحث، آتش‌بس محدودی برقرار کند و حماس نیز ۳۳  گروگان را آزاد کند.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که از مجموع ۱۳۳ گروگان در دست حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، باید ۳۳ گروگان زن، سالخورده و بیمار هرچه سریعتر آزاد شوند.

با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، مذاکرات آتش‌بس تل‌آویو و حماس همچنان در بن‌بست قرار دارد و دو طرف بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند. حماس می‌گوید هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالف تعهد دادن در این زمینه است و می‌گوید تا نابودی حماس دست از تلاش برنخواهد داشت.

بیشتر از جهان