خشم از تصمیم ایلان ماسک برای قطع اینترنت استارلینک قبل از حمله اوکراین به نیروهای روسیه

ماسک می‌گوید نگران بود که حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه کرملین را تحریک به آغاز جنگ هسته‌ای کند

ایلان ماسک در نمایشگاه نوآوری و فناوری ویواتک، فرانسه، ۱ ژوئن ۲۰۲۳‌ـ Alain JOCARD / AFP

تصمیم ایلان ماسک به قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بر فراز شبه‌جزیره کریمه در میانه جنگ روسیه و اوکراین و قبل از آغاز عملیات نظامی کی‌یف خشم بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در بخشی از زندگی‌نامه ایلان ماسک که والتر ایزاکسون نوشته و قرار است این هفته منتشر شود، ایلان ماسک به نویسنده کتاب می‌گوید: «من چطور از وسط این جنگ سردرآورده‌ام؟»

در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین، که دولت‌های غربی تسلیحات و تجهیزات در اختیار کی‌یف گذاشتند، اولین پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم به اوکراین رسید. اما این موضوع به مذاق ایلان ماسک خوش نیامد.

در این کتاب، ماسک می‌گوید: «استارلینک برای این نیست که درگیر جنگ‌ها شود. برای این است که مردم بتوانند نتفلیکس تماشا کنند، برای مدرسه و کارهای خوب صلح‌آمیز آنلاین شوند، نه برای حمله‌های پهپادی.»

او به ایزاکسون می‌گوید نگران بود که حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه، کرملین را تحریک به آغاز جنگ هسته‌ای کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، در واکنش به این موضوع، ماسک را آماج انتقاد قرار داد. او روز پنجشنبه پس از گزارش سی‌ان‌ان که برخی جزئیات کتاب ایزاکسون را فاش می‌کرد، در پستی در اکس، توییتر سابق، نوشت: «ایلان ماسک اجازه نداد پهپادهای اوکراین با استفاده از استارلینک، بخشی از ناوگان نظامی روسیه را از بین ببرند، و به این ناوگان اجازه داد موشک‌های کالیبر را به سمت شهرهای اوکراین شلیک کنند.»  

پودولیاک در ادامه افزود: «در نتیجه، غیرنظامیان، و بچه‌ها کشته شدند. این بهای معجون جهالت و خودبزرگ‌بینی است.»

در فوریه ۲۰۲۲، چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، ناوگان دریای سیاه علاوه بر محاصره دریایی، شهرهای صنعتی ساحلی اوکراین را هدف حملات موشکی قرار داد.

براساس بریده‌ای از کتاب که در گزارش سی‌ان‌ان آمده است، میخایلو فدوروف، یکی از معاونان نخست‌وزیر اوکراین، از ماسک درخواست کرده بود استارلینک را وصل کند تا پهپادهای اوکراینی بتوانند به ناوگان جنگی روسیه حمله کنند. او به ماسک گفته بود: «فقط از شما‌ــ فردی که جهان را از طریق فناوری دارد متحول می‌کند‌ــ می‌خواهم مطلع باشید.»

به روایت ایزاکسون، ماسک نپذیرفته و گفته بود اوکراین «دارد زیاده‌روی می‌کند و متحمل شکست راهبردی می‌شود».

ماسک گفته بود: «فکر می‌کنم اگر حملات اوکراینی‌ها موفقیت‌آمیز باشد و ناوگان روسیه غرق شود، شبیه یک پرل هاربر کوچک خواهد بود و به تشدید جدی تنش‌ها منجر خواهد شد.»

ماسک پیش‌تر نیز در توییت‌هایی، دیدگاه‌های روسیه را تکرار کرده بود مبنی بر اینکه «به خواست مردم»، بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه واگذار شود.

شبکه جهانی استارلینک بیش از ۴۰۰۰ ماهواره دارد که به بیش از ۵۰ کشور جهان خدمات می‌دهد. در اوکراین، استارلینک راه ارتباطی برای  تماس‌های حیاتی در میدان جنگ بوده است.‌

بیشتر از جهان