دادگاه عالی مکزیک ممنوعیت سقط‌ جنین را در سراسر این کشور لغو کرد

بر اساس این حکم، تمام موسسه‌های بهداشتی در سراسر مکزیک باید خدمات سقط‌ جنین را به زنان ارائه دهند

تظاهرات فعالان حامی جرم‌زدایی از سقط جنین در مکزیک-AFP

حدود دو سال پس از اینکه دادگاه عالی مکزیک به نفع اعتراض به قانون موجود در ایالت شمالی کوآهویلا رای داد و از سقط جنین در قوانین ایالتی این کشور جرم‌زدایی کرد، با حکم این دادگاه ممنوعیت سقط جنین در سراسر این کشور لغو شد.

دادگاه عالی مکزیک در سپتامبر ۲۰۲۱ قوانین ایالتی ممنوعیت سقط جنین را لغو کرد و پس از آن، روند دسترسی شهروندان به این روش بیشتر شد. با این حال، همچنان مجموعه‌ای از محدودیت‌های ایالتی وجود داشت که روند اجرای حکم را کند می‌کرد و به همین دلیل برخی پزشکان با استناد به قانون، از این اقدام خودداری می‌کردند.

اینک پس از ماه‌ها جنجال بر سر این موضوع و تلاش کنشگران برای به رسمیت شناختن حق زنان بر بدنشان، دادگاه عالی مکزیک رای خود را مبنی بر لغو تمام محدودیت‌های سقط جنین در این کشور صادر کرده است.

دادگاه عالی مکزیک، روز چهارشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور)، پس از صدور این رای اعلام کرد قوانینی که سقط جنین را جرم‌انگاری می‌کنند با قانون اساسی این کشور مغایرت دارد، زیرا حقوق زنان و افراد دارای قابلیت بارداری را نقض می‌کند.

آرتورو زالدیوار، رئیس دادگاه عالی، گفت: «در موارد تجاوز، هیچ دختری را نمی‌توان به اجبار دولت، والدین و قیم به مادر شدن مجبور کرد.»

این حکم در واقع مهر تاییدی بر حکم دو سال پیش دادگاه عالی مکزیک است و پس از آن صادر شد که در برخی ایالات‌های این کشور آمریکای لاتین همچنان سقط جنین جرم‌انگاری می‌شد، اما حالا راه دسترسی بدون نگرانی و ترس افراد باردار به این روش باز خواهد بود، بدون اینکه آن‌ها نگران پیگرد قانونی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی پس از اعلام این خبر، گروه‌های مختلف فعالان مدنی که بر حق زنان برای سقط جنین تاکید دارند، از رای دادگاه عالی برای جرم‌زدایی از سقط جنین در سطح ملی استقبال کردند. بر اساس این حکم، حالا دیگر تمام سازمان‌ها و موسسه‌های بهداشتی در سراسر مکزیک موظف‌اند خدمات سقط جنین را به زنان و افرادی که توان بارداری دارند، ارائه دهند.

جرم‌زدایی از سقط جنین در مکزیک در حالی به تایید دادگاه عالی این کشور رسید که در ایالات‌متحده آمریکا قانونی که حق سقط را برای همه تضمین می‌کرد، با حکم دادگاهی در ژوئن ۲۰۲۰ لغو شده است.

به دنبال صدور این حکم، زنان بسیاری در آمریکا به دنبال این بودند که از فعالان زن در مکزیک برای سقط جنین کمک بگیرند. مکزیک پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی، ممنوعیت سقط جنین را در ۱۲ ایالت از ۳۲ ایالت این کشور لغو کرده بود.

به‌رغم حکم دادگاه عالی مکزیک، چنین به نظر می‌رسد که اجرای این قانون با چالش‌هایی مواجه است. سارا لورا، فعال حقوق زنان، در همین زمینه به فرانس۲۴ گفت علاوه بر کمبود امکانات مورد نیاز برای سقط جنین، هنوز بسیاری از زنان نمی‌دانند که این حق را دارند، زیرا دولت‌های محلی از آگاهی‌بخشی به آنان خودداری می‌کنند.

این فعال حقوق زنان درعین‌ حال حکم دادگاه عالی مکزیک را «مهم» توصیف کرد و گفت جرم‌زدایی از سقط جنین از نظر دسترسی به خدمات مهم است.

دیگر گروه‌های مدافع حقوق زنان نیز رای دادگاه عالی مکزیک را جشن گرفتند، زیرا این را به معنای دسترسی میلیون‌ها مکزیکی به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز می‌دانند. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، موسسه ملی زنان مکزیک با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت که این تصمیم «گامی بزرگ در جهت برابری جنسیتی است».

یک قاضی سابق دیوان‌عالی نیز نوشت که این حکم نشان‌دهنده پیشرفت به سوی جامعه‌ای عادلانه‌تر است که در آن حقوق همه رعایت می‌شود. با این حال، گروهی از افراد مذهبی در مکزیک این تصمیم را محکوم کرده‌اند.

بیشتر از جهان