آیا کرم ضدآفتاب حاوی سم است؟ متخصصان پاسخ می‌دهند

نور خورشید و پرتو فرابنفش منجر به پیری، لکه‌های پوستی ناشی از تابش آفتاب، و چین و چروک می‌شود

نور خورشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد - Canva

با وجود آنکه هوا رو به خنکی می‌رود و تابستان به آخرین روزهایش نزدیک می‌شود، به‌رغم کاهش دمای هوا همچنان باید از پوست خود در برابر تابش آفتاب محافظت کنیم. اما آیا باید نگران سموم موجود در محصولات ضدآفتاب باشیم؟

بنا به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، اغلب نگرانی‌ها دراین‌باره که مضرات کرم‌های ضدآفتاب از فواید آن بیشتر است کاملا بی‌مورد و اشتباه است و اگر این نگرانی‌ها به حذف اس‌پی‌اف (میزان اثربخشی لایه محافظ در برابر نور خورشید) منجر شود، خطرناک است.

دکتر سامر جابر، متخصص پوست در نیویورک، توضیح می‌دهد: «همه ما می‌دانیم که نور خورشید و پرتو فرابنفش منجر به پیری، لکه‌های پوستی ناشی از تابش آفتاب، و چین و چروک می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. کرم ضدآفتاب به محافظت در برابر این اثرات منفی کمک می‌کند. بنابراین، وقتی بیرون از فضای بسته‌ هستید، از پوست خود مراقبت کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ملانوما جدی‌ترین شکل سرطان پوست است و باعث مرگ بیش از ۸ هزار نفر در سال می‌شود.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند: «استفاده از کرم ضدآفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ یا بیشتر یکی از بهترین روش‌های پیشگیری است.»

جابر توضیح می‌دهد: «ضدآفتاب‌ها- با توجه به عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها، به دو گروه شیمیایی و معدنی تقسیم می‌شوند. گزارش‌های منتشرشده درباره ماده شیمیایی پی‌اف‌ای‌اس موجب شده است که مردم به کلمه شیمیایی واکنش بدی نشان دهند.»

جابر در ادامه افزود: «مواد فعال در ضدآفتاب‌های شیمیایی دارای فیلترهای [موانع] شیمیایی فرابنفش یا یو‌وی (UV) هستند که حاوی ترکیبات آلی یا کربن‌اند، در حالی که ضدآفتاب‌های معدنی فیلترهای فیزیکی یو‌وی دارند.»

ضدآفتاب‌های شیمیایی مانند اسفنج عمل می‌کنند و پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کنند، در حالی که ضدآفتاب‌های معدنی همچون سپر عمل می‌کنند و با نشستن بر روی سطح پوست، پرتوهای فرابنفش خورشید را بازمی‌تابانند.

به‌رغم آنکه ضد‌افتاب‌های معدنی همواره گزینه‌های مناسبی‌‌اند، اگر قصد شنا کردن دارید یا عرق می‌کنید، بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنید.

ضدآفتاب‌ معدنی برای افرادی که پوست حساس دارند تحمل‌کردنی‌تر است. بنابراین، برای کسانی که آکنه یا اگزما دارند، این نوع ضدآفتاب انتخاب بهتری است.

بیشتر از بهداشت و درمان