یک مقام ارشد امنیتی آمریکا: نیروهای افغان تجهیزات نظامی را رها کردند نه آمریکا

کربی می‌گوید آمریکا برای تقویت ظرفیت نیروهای افغان بیشتر سلاح‌ها را به آن‌ها واگذار کرده بود

سلاح‌های به جا مانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان به یک چالش جدید در منطقه تبدیل شده است‌ــ MOHSEN KARIMI / AFP

یک مقام ارشد امنیتی ایالات متحده نیروهای افغان را به رها کردن تجهیزات نظامی در زمان تسلط طالبان بر این کشور متهم کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایالات متحده هیچ نوع تجهیزات نظامی را برای سازمان‌های تروریستی در افغانستان باقی نگذاشته است.

بیانیه این مقام آمریکایی پس از آن صادر می‌شود که انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت و مسعود خان، سفیر پاکستان، گفتند سلاح‌های به جا مانده از آمریکا به دست تروریست‌ها افتاده است.

آسوشیتدپرس به نقل از کاکر نوشت که این تجهیزات‌ــ شامل طیف گسترده‌ای از اقلام از دوربین دید درشب‌ گرفته تا سلاح گرم‌ــ اکنون به یک چالش جدید برای منطقه به ویژه اسلام‌آباد تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال کربی می‌گوید ایالات متحده فقط مقدار محدودی تجهیزات و هواپیما در کابل باقی گذاشت و تنها تعدادی کامیون‌ و تجهیزات فنی و آتش‌نشانی جا ماندند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به پرسش یک روزنامه‌نگار در مورد گزارش‌هایی مبنی بر افتادن سلاح‌هایی به ارزش هفت میلیارد دلار به دست تروریست‌ها در افغانستان تاکید کرد: «تجهیزات نظامی موردبحث در واقع به نیروهای دفاعی افغانستان تحویل داده شده بود.»

کربی افزود که تمام آن تجهیزات نظامی متعلق به نیروهای دفاعی افغانستان بود، زیرا ماموریت ایالات متحده این بود که با ارتقای ظرفیت نیروهای افغان، آن‌ها بتوانند خودشان مسئولیت تامین امنیت کشورشان را به عهده گیرند. او گفت: «این نیروهای افغان بودند که این تجهیزات را رها کردند.»

این اظهارات جان کربی در حالی مطرح می‌شوند که انوارالحق کارکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان دو روز پیش گفته بود تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان به دست شبه‌نظامیان‌ــ‌ از جمله تحریک طالبان پاکستان که دو سال گذشته حملات مرگباری را در این کشور انجام داده‌اند‌ــ رسیده و دسترسی به این تسلیحات توانایی‌های جنگی طالبان پاکستان را افزایش داده است.

مسعود خان، سفیر پاکستان در ایالات متحده، هم گفته بود که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط دوباره طالبان بر این کشور، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در پاکستان کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان