هم‌زمان با چهارمین ماه ضدحمله اوکراین، آنتونی بلینکن وارد کی‌یف شد

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اوکراین در حالی صورت می‌‌گیرد که کی‌یف در این هفته از ‏موفقیت‌هایی برای عقب راندن نیروهای روسی خبر داده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سومین سفرش به پایتخت اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲، روز چهارشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) وارد کی‌یف شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که ضدحمله اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و رهبران سیاسی و نظامی کی‌یف درباره دستاوردهایی، به‌ویژه در جنوب آن کشور، صحبت می‌کنند.

نخستین توقف بلینکن در یک گورستان نظامی بود، جایی که او تاج گلی به افتخار سربازان کشته‌شده اوکراینی روی گور کشته‌شدگان گذاشت.

بلینکن قرار است در این سفر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کند و از او گزارش تلاش‌های کی‌یف برای بازپس‌گیری زمین‌های اطراف شهر شرقی باخموت بگیرد. این گزارش پس از بازدید روز سه‌شنبه زلنسکی و عده‌ای از نظامیان از باخموت تهیه شده است و به بلینکن ارائه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، نیز دیدار کرد. بلینکن پس از این دیدار گفت که تحت تاثیر شجاعت و مقاومت خارق‌العاده مردم اوکراین، نیروهای نظامی آن کشور، و رهبرانشان قرار گرفته است.

او تاکید کرد: «ما شاهد پیشرفت خوبی در ضدحمله بوده‌ایم که بسیار دلگرم‌کننده است. می‌خواهیم مطمئن شویم که اوکراین از امکاناتی که برای موفقیت در ضدحمله و فراتر از آن لازم دارد، و از تجهیزات بازدارندگی درازمدت مورد نیازش برخوردار باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ابراز امیدواری کرد که با تجهیز اوکراین، «در آینده دیگر تجاوزهایی مانند این وجود نداشته باشد.» بلینکن همچنین افزود که می‌خواهد با مقام‌های اوکراینی در «ساخت و بازسازی اقتصاد و دموکراسی قوی» همکاری کند.

 یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگارانی که همراه با بلینکن سفر می‌کردند گفت که سفر دیپلمات ارشد واشنگتن فرصتی برای آمریکا و اوکراین است تا در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر این ماه با یکدیگر هماهنگ شوند.

این مقام افزود: «اوکراینی‌ها ماموریت مهمی در نیویورک دارند که مجددا به متحدان و شریکان خود در سراسر جهان توضیح دهند چه اتفاقی دارد می‌افتد، زیرا به حمایت آن‌ها نیاز مستمر دارند. برای ما مهم است که به رهبری این تلاش جهانی برای حمایت از کی‌یف ادامه دهیم.»

در حالی که برخی از مقام‌های آمریکا از ضدحمله اوکراین انتقاد کرده‌اند، این مقام آگاه، بدون اشاره به جزئيات، فقط اشاره کرد که «اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی چگونگی پیشرفت ضدحمله است.» او همچنین افزود که آمریکا در روزهای اخیر شاهد بوده است که اوکراین «پیشرفت‌های چشمگیری در جنوب و شرق داشته است.»

ورود بلینکن به کی‌یف کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره آن کشور بیش از ۲۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین درخواست کرد. در همین حال، برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت مردم آمریکا از ادامه کمک‌های مالی به کی‌یف کاهش یافته است.

به گفته یک منبع آگاه، پیش‌بینی می‌شود آنتونی بلینکن بیش از یک میلیارد دلار بودجه جدید آمریکا برای کمک به اوکراین را در سفرش به کی‌یف اعلام کند که بخشی از آن، کمک‌های امنیتی جدید است. این مقام ارشد در پاسخ به این سوال که آیا بسته جدید حمایتی آمریکا شامل مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است یا خیر، اظهارنظری نکرد.

بیشتر از جهان