خشمگین باشیم که ترامپ ما را به یک جنگ دیگر می‌کشاند

عدم تمایل ترامپ برای توضیح نقشه خود به کنگره ممکن است ناقض قانون ایالات متحده باشد

ترامپ در کارزار انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون را به عنوان امپریالیستی تصویر کرد که قصد دارد آمریکا را به دامن جنگ‌های بی‌پایان بکشد- AFP

اگر می‌‌خواهید بدانید سال ۲۰۲۰ تاکنون چطور پیش رفته، باید بگویم شب گذشته فراگیرترین موضوعات توییتری حاکی از "جنگ جهانی سوم" بود. این واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی در بغداد، به دستور جنگ طلب "نارنجی پوست" آمریکا، دونالد ترامپ است. 

هشتگ ماگا، ترور یک مقام نظامی‌‌ خارجی از طریق حمله هوایی را - که بدون تایید کنگره امریکا صورت گرفت، با چنان اشتیاقی جشن گرفت که انگار درباره کنسرت «لوک برایان» اظهارنظر می‌‌کند - هرچند اغلب آمریکایی‌ها پیش از این اسم سلیمانی را هم نشنیده بودند. منصفانه بگوییم، واشینگتن، سلیمانی را مسئول مرگ صدها سرباز آمریکایی و مردی شرور تلقی می‌‌کرد. هنوز باید دید آیا جهان بدون این مرد جای بهتری خواهد بود یا نه.

ترور او اما، افزایش چشمگیرِ - تا پیش از آن - خصومت سرد میان ایران و آمریکا به دست حکومت ترامپ است. این اقدام چنان تحریک آمیز است که جورج دبلیو بوش پس از بررسی، آن را رد کرد. اگر فردی (بوش) که گزارش‌های اطلاعاتی اغراق‌آمیز را برای توجیه یک جنگ به کار می‌‌برد (جنگ عراق) اقدامی ‌‌را «بیش از حد خطرناک» عنوان می‌‌کند، باید بدانید دست زدن به این اقدام کار خوبی نیست.

وقایع شب گذشته، وحشتناک است به این دلیل آن که چیز زیادی درباره‌اش نمی‌‌دانیم. اما بیشتر به خاطر آنچه می‌‌دانیم خشمگین‌کننده است. آنچه می‌‌دانیم این است که ایران (بگذارید صراحتا بگویم بحق) ترور فرمانده ارشدش را اقدامی‌‌تجاوزکارانه تلقی می‌‌کند. می‌‌دانیم آمریکا ۱۸ سال در افغانستان – طولانی‌ترین جنگ آمریکا - درگیر بوده است. می‌‌دانیم که بیش از ۶۷۰۰ آمریکایی در این جنگ و در باتلاق جنگ عراق کشته شده‌اند. 

می‌‌دانیم که دونالد‌ ترامپ وعده داده نیروهای آمریکا را از خاورمیانه خارج کند- او در کارزار انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون را به عنوان امپریالیستی تصویر کرد که قصد دارد آمریکا را به دامن جنگ‌های بی‌پایان بکشد - اما از خروج نابخردانه سربازان آمریکایی از شمال سوریه گذشته، نیروهای آمریکا در منطقه را دوبرابر کرد... و می‌‌دانیم در هفته‌های آینده ترامپ با دادگاه استیضاحش روبه‌روست و انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در پس میزان محبوبیتش قرار دارد؛ اکثریت آمریکایی‌ها او را تایید نمی‌‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمی‌‌گویم دونالد ترامپ در صدد منحرف کردن افکار عمومی‌‌ است، زیرا فرض را بر این می‌‌گذارم که او تفکری راهبردی دارد. اما واقعیت این است که ترورهای دولتی دقیقا همان نظریه «پلیس جهان» بودن است که این ابله انزواطلب علیه آن وارد کارزار شده بود. باوجود این، هوادارانش با اشتیاق از این حرکت او استقبال کرده‌اند. کِیلِب‌ هال، استراتژیست سیاسی چاپلوس، در توییتی در پاسخ به توییت دیگر ترامپ که در آن پرچم آمریکا را پست کرد، نوشت: «ممنونم که این کار را کردی.» این تنها اظهار نظر در پست جنگ‌طلبانه، خودبینانه و دیوانه‌کننده توییتر آقای ترامپ بود که در عمل اعلام جنگ می‌‌کرد. 

تماشای رقص «ماگا» بر سر مزار فردی که آمریکا سال‌ها به عنوان یک تروریست تلقی کرده، آزاردهنده بود، نه به خاطر آن که او مرد خوبی بود بلکه به دلیل این که نمی‌‌دانند (یا نمی‌‌توانند تصور کنند) مرگ او چه عواقبی به دنبال خواهد داشت. آنچه باید همه ما را تکان دهد این است که احتمال دارد دونالد ترامپ ما را به جنگی برای تغییر رژیم در ایران بکشاند که برای آن آماده و مجهز نیست. این مردی است که فرای توییت بعدی‌اش نمی‌‌تواند فکر کند، چه برسد به این که بخواهد برای یک تهاجم پیروزمندانه علیه یک دشمن مصمم در سنگرِ راهبرد خلق کند.

امیدوارم کار به آنجا نکشد زیرا هزینه انسانی آن واقعی است. گذشته از هزاران سرباز آمریکایی که در دو دهه جنگ در خاورمیانه جان خود را باختند، بیش از نیم میلیون عراقی در نتیجه تهاجم آمریکا به این کشور و ۲۵ هزار سرباز دیگر در افغانستان از میان رفتند. این برابر است با جمعیت سیاتل. آنها جان خود را از دست دادند، به دلیل این که ما وارد جنگ‌هایی شدیم که نمی‌‌دانستیم از آن چه می‌‌خواهیم یا چطور در آن پیروز شویم. 

هنوز زود است بدانیم تهران چه واکنشی نشان خواهد داد یا تا چه حد به تلۀ افتادن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک هستیم. جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی گفته ترور سلیمانی «یک تنش احمقانه» است و آمریکا «مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویی رذیلانه خود را برعهده دارد.» این که این «عواقب» چیست، باید صبر کرد و دید.

جنگ نو بر همه مبارک. 

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه