اخراج سه استاد دیگر از دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و آزاد  

هم‌زمان با موج گسترده اخراج استادان، نزدیکان حکومت به عنوان استاد در دانشگاه‌ها استخدام می‌شوند

استادان اخراجی به امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ اعتراض کرده بودندــ Publicledia

در ادامه اخراج‌های زنجیره‌ای استادان دانشگاه‌های مختلف، مهام میقانی، استاد گروه نمایش دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نیز خبر داد که از این دانشگاه اخراج شده است. این استاد دانشگاه با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت که با او تماس گرفته‌ و گفته‌اند که «بابت یکسری مسائل دیگر نمی‌توانیم در خدمت شما باشیم».

مهران میقانی که به صورت حق‌التدریس با دانشکده هنرهای زیبا همکاری می‌کرد، در ادامه نوشت که انتظار داشت در این تماس تلفنی درباره نحوه پرداخت حق‌التدریس سه ماه گذشته‌ به او توضیحی بدهند اما آن‌ها چیزی نگفتند و این استاد دانشگاه هم چیزی نپرسید؛ زیرا کل حق‌التدریس سه‌ماهه‌‌اش به اندازه نصف اجاره یک ماه خانه‌‌ او هم نمی‌شد؛ بنابراین تصمیم گرفت که خود را «سبک» نکند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز خبر اخراج مهام میقانی را تایید کرد و در گزارشی نوشت که اخراج این استاد مدعو گروه نمایش دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بدون هیچ‌گونه ابلاغیه رسمی و تنها با تماس تلفنی صورت گرفت.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور آمده است که مهام میقانی، سال گذشته در حمایت از دانشجویان و در اعتراض به امنیتی‌ کردن دانشگاه از برگزاری کلاس‌های درسش امتناع کرده و در همان زمان نیز حراست دانشگاه او را بازخواست کرده بود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در خبری دیگر نیز از قطع همکاری دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر با سارا ملکان، پس از پایان دوران مرخصی زایمان، خبر داد. این استاد دانشگاه امیرکبیر که پس از پایان دوران مرخصی برای دریافت برنامه درسی به دانشگاه رفته بود، نامه قطع همکاری‌ دریافت کرد. دکتر سارا ملکان نیز منتقد امنیتی‌ کردن فضای دانشگاه امیرکبیر بود.

مجتبی پوربخش، مجری سابق تلویزیون جمهوری اسلامی نیز که سال گذشته در جریان خیزش سراسری پس از اعلام حمایت از علی کریمی اخراج شد، شامگاه سه‌شنبه تصویر نامه‌ای را در اینستاگرام منتشر کرد که نشان می‌داد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به دستور «مراجع ذی‌صلاح» با او قطع همکاری کرده است. او همچنین به نهادهای امنیتی کنایه زد و نوشت: «سپاس از مراجع ذی‌صلاح که این‌قدر پیگیرند ما جایی کار نکنیم.»

در حالی‌ که اخراج استادان از دانشگاه‌های مختلف به‌شکل زنجیره‌ای ادامه دارد و هر روز نام‌های جدیدی از استادان اخراجی خبرساز می‌شود، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی یا این موضوع را انکار می‌کنند یا مدعی می‌شوند قطع همکاری با استادان دلیل سیاسی ندارد.

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم، با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) ادعا کرد که اخراج استادان یک «پروژه جعلی» است و «همگرایی» رسانه‌های داخلی و رسانه‌های «معاند» با این پروژه «معنادار و اسم رمز یک اقدام ضدامنیتی» است.

او در ادامه مدعی شد که اکنون ۹۰ هزار عضو هیئت‌علمی «با افتخار و فعالانه» مشغول تدریس‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور با انتشار یک اینفوگرافی با هدف «شفاف‌سازی»، اخراج استادان دانشگاه را کتمان کرد. با این حال حتی اینفوگراف این وزارتخانه نیز این موضوع را آشکار می‌کند که دست‌کم ۵۸ استاد در دانشگاه‌های مختلف ایران به بهانه‌های متعدد اخراج شده‌اند.

طبق توضیح وزارت علوم هفت نفر از استادان اخراجی «صلاحیت علمی» خود را از دست داده‌اند. دو استاد به دلیل پاسخ منفی استعلام از مراجع امنیتی تعلیق شده‌اند. هفت استاد هم که با دانشگاه رابطه استخدامی نداشتند، با پایان یافتن دوره حق‌التدریس، قراردادشان تمدید نشد. یک استاد هم به دلیل سفر به خارج از ایران بلاتکلیف است و سه استاد بازنشسته شده‌اند. سه استاد هم پرونده قضایی دارند. حکم انفصال موقت هفت استاد نیز به دلیل داشتن پرونده در هیئت رسیدگی به تخلفات انتظامی صادر شده و پرونده سه استاد دیگر هم در حال بررسی است.

در حالی‌ که هر روز شمار استادان اخراجی افزایش پیدا می‌کند، از استخدام افراد منتسب به حکومت به عنوان استاد در دانشگاه‌ها نیز خبرهایی در حال انتشار است. یکی از آخرین خبرها، تدریس سعید حدادیان، مداح حکومتی، در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود که بازتاب وسیعی داشت.

این مداح حکومتی در دانشکده ادبیات متون نظم و نثر پایداری تدریس می‌کند. دانشکده ادبیات دانشگاه تهران طی دهه‌های پیشین میزبان استادانی مانند بدیع‌الزمان فروزانفر، عبدالحسین زرین‌کوب و محمدرضا شفیعی کدکنی بود.

نمایندگان «مجلس انقلابی» در برابر موج گسترده اخراج استادان از دانشگاه‌ها نه‌تنها واکنش مناسب نشان نداده‌اند بلکه برخی از آن‌ها در جهت حمایت از دولت این موضوع را انکار کرده‌اند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس، یکی از این نمایندگان ادعا کرده که فهرست استادان اخراجی «صحت» ندارد و با «انگیزه سیاسی» و در جهت «فضاسازی» منتشر شده است.

رسانه‌های حکومتی نیز ضمن حمایت از اقدام دولت درباره استادان اخراجی ادعاهایی را مطرح می‌کنند؛ به‌عنوان مثال روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن را علی خامنه‌ای منصوب می‌کند، درباره علی شریفی زارچی، استاد اخراجی دانشگاه صنعتی شریف نوشت که او مستندات توان علمی‌اش را ارائه نکرده‌ است.

ادعاها درباره توان علمی این استاد دانشگاه در حالی مطرح می‌شود که او هم‌زمان با اخراج از دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب شد.