واکنش‌ها به تغییر نام هند به «بهارات» در دعوتنامه اجلاس سران گروه ۲۰

آمیتاب باچان، بازیگر سرشناس بالیوود، به بهارات درود فرستاد

تغییر نام هند موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت- REUTERS/Anushree Fadnavis

احتمال تغییر رسمی نام کشور هند به «بهارات» جنجال بی‌سابقه‌ای در این کشور ایجاد کرد و موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را به دنبال داشت؛ به‌ طوری‌ که از چهره‌های سیاسی گرفته تا بازیگران مشهور بالیوود درباره این موضوع اعلام موضع کردند. یکی از مهم‌ترین اظهارنظرها که بازتاب وسیعی نیز داشت، موضع‌گیری آمیتا باچان، بازیگر شناخته‌شده سینمای هند، بود که از این تغییر نام حمایت کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در دعوتنامه رسمی برای مهمانی شام اجلاس سران گروه ۲۰، کشور میزبان را بهارات نامید و از به‌ کار بردن نام «هند» خودداری کرد.

ریشه نام بهارات به زبان باستانی سانسکریت بازمی‌گردد و استفاده از آن در میان هندی‌های ملی‌گرا همواره با استقبال روبرو می‌شود. به عقیده این گروه از ملی‌گرایان، پاک کردن هرگونه نشانه‌های دوران استعمار از این کشور الزامی است و استفاده از بهارات به جای هند نیز تلاشی در همین راستا به شمار می‌رود.

اما نام «هند» در قانون اساسی این کشور آسیای جنوبی آمده و اقدام به تغییر آن آسان نخواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، در دعوتنامه‌های شام مهمانان گروه ۲۰ که به امضا رئیس‌جمهوری هند رسید، دروپادی مورمو به عنوان «رئیس‌جمهوری بهارات» معرفی شده است. این مهمانی شام قرار است روز نهم سپتامبر (۱۸ شهریور) برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری در هند یک مقام تشریفاتی است و امور اجرایی این کشور را نخست‌وزیر هدایت می‌کند اما این مقام تشریفاتی به عنوان رئیس‌جمهوری بهارات، شرکت‌کنندگان اجلاس را به مهمانی شام دعوت کرده است و نه رئیس‌جمهوری هند.

استفاده از نام بهارات در این کشور آسیایی تازگی ندارد و در بسیاری از متون، آهنگ‌ها و فیلم‌های این کشور از آن استفاده می‌شود اما در ماه‌های اخیر، برخی گروه‌های سیاسی از جمله اعضای حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) که اتفاقا نخست‌وزیر هند هم یکی از آنان است، برای جایگزینی نام بهارات به جای هند تلاش کردند.

از نظر آن‌ها، نام هند «نماد برده‌داری استعماری» است و باید از قانون اساسی حذف شود. به گفته برخی تحلیلگران، هرچند نشانه‌های ملی‌گرایی در این درخواست دیده‌ می‌شود، به‌ نظر می‌رسد اعضای حزب مذکور به تثبیت جایگاه نخست‌وزیر هند هم نیم‌نگاهی دارند و به دنبال آنند که اعتبار این مرد ۷۲ ساله را در صحنه جهانی و انتخابات آتی هند بالا ببرند.

اقدام برای تغییر نام هند دلیل دیگری هم دارد و آن این است که به‌تازگی چندین حزب مخالف نخست‌وزیر هند ائتلافی تشکیل داده و نام این ائتلاف را هم «هند» گذاشته‌اند. حالا رسانه‌های محلی خبر داده‌اند که تغییر نام رسمی هند به‌‌زودی در پارلمان این کشور بررسی می‌شود.

این اقدام واکنش‌های مخالف و موافق بسیاری در پی داشت. یکی از نمایندگان پارلمان هند در همین زمینه گفت: «امیدوارم دولت آن‌قدر احمق نباشد که نام هند را که در طول دهه‌ها ارزشی محاسبه‌‌ناپذیر ایجاد کرده است، کاملا کنار بگذارد.»

در نقطه مقابل، آمیتاب باچان، بازیگر سرشناس بالیوود، از این تغییر نام حمایت کرد و در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت: «درود بر بهارات ما» این پست تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۵۴ هزار بار پسندیده شد.

هند یا بهارات قرار است طی روزهای نهم و دهم سپتامبر میزبان نشست گروه ۲۰ در دهلی باشد. این کشور در حال حاضر ریاست گروه ۲۰، شامل بزرگترین اقتصادهای جهان را برعهده دارد.

بیشتر از جهان