زنان مجرد چینی برای منجمد کردن تخمک‌ به کشورهای دیگر می‌روند

محدودیت‌های دولت چین، به زنانی که نمی‌خواهند به‌زودی بچه‌دار شوند، هزینه زیادی تحمیل می‌کند

تعداد زنانی که از چین برای مشاوره در مورد انجماد تخمک به هنگ‌کنگ می‌آیند، در حال افزایش است - Canva

در حالی که مقام‌های چین باتوجه به نگرانی‌ها نسبت به روند کاهش جمعیت و چشم‌انداز آن، می‌کوشند نرخ زاد‌ و ولد را افزایش دهند، جوانان این کشور به شکل فزاینده‌ای از ازدواج و فرزندآوری گریزان‌اند یا آن را به تعویق می‌اندازند.

این روزها بسیاری از زنان مجردی که از نظر قانونی از منجمد کردن تخمک‌‌ در چین منع شده‌اند، راهی کشورهای دیگر می‌شوند تا با منجمد کردن تخمک‌ها، فرصت بیشتری برای باروری برای خود ایجاد کنند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، درحال حاضر منجمد کردن یا به اصطلاح متداول «فریز کردن» تخمک در چین رو به افزایش است.

هوانگ، ۳۸ ساله، یک متخصص مالی از شانگهای یکی از همین زنان است. او بهار امسال در رسانه‌های اجتماعی‌ نوشت: «بالاخره تخمک‌هایم را فریز کردم. این چیزی بود که همیشه آرزویش را داشتم.»

هوانگ گفت: «پس از به‌اشتراک گذاشتن تجربه‌ام، سیل پیام‌ها از طرف زنان برای مشاوره گرفتن به سمت من سرازیر شد. بیش از ۱۰ زن بعد از مشاهده ویدیو نزد من آمدند، برخی از آن‌ها حتی پیش‌تر تخمک‌هایشان را فریز کرده بودند.»

قانون فعلی چین زنان مجرد یا ازدواج نکرده را از استفاده از فناوری کمک‌باروری نظیر انجماد تخمک‌ها منع می‌ کند. این در حالی است که مردان مجازند بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل، اسپرمشان را ذخیره کنند.

در سال ۲۰۲۱، کمیسیون ملی بهداشت، در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر در دسترس قرار دادن فناوری کمک باروری برای زنان مجرد، گفت: «انجماد تخمک مضرتر از روش‌هایی است که مردان انجام می‌دهند، این کار مسائل اخلاقی در مورد تجاری‌سازی انجماد تخمک را مطرح می‌کند و تاثیرات اجتماعی نامطلوبی دارد.»

در بیانیه کمیسیون ملی بهداشت آمده است: «انجماد تخمک زنان مجرد، سن باروری آن‌ها را بیشتر به تاخیر می‌اندازد که برای سلامت زنان و فرزندان مفید نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین با توجه به نگرانی‌ها مبنی بر کاهش سریع جمعیت، اقدامات دیگری را با هدف تشویق فرزندآوری دنبال می‌کند.

این کشور در سال ۲۰۱۶ «سیاست تک فرزندی» چند دهه‌ای خود را اصلاح کرد تا به همه زوج‌ها اجازه دهد فرزند دوم داشته باشند و در سال ۲۰۲۱ هم این محدودیت به سه فرزند افزایش یافت.

اما تغییر سیاست‌ها، نرخ زاد و ولد را طبق انتظارها افزایش نداده است. زیرا جوانان هزینه‌های بالای تربیت فرزندان، فشار و استرس کاری و بی‌میلی به فرزندآوری در یک جامعه بسیار رقابتی را از دلایل مقاومتشان در برابر ازدواج و تشکیل خانواده می‌دانند.

بنا به گزارش‌های رسانه‌‌های دولتی چین در ماه اوت، این کشور در سال گذشته نرخ باروری پایین ۱.۰۹ را داشت.

برخی از استان‌ها و شهرهای چین به صورت مستقل برای تشویق زاد و ولد بیشتر و ازدواج‌های زودهنگام اقدام می‌کنند. یکی از شهرستان‌های استان ژجیانگ در ماه اوت اعلام کرد که اگر سن عروس کمتر از ۲۵ سال باشد، به زوج‌ها ۱۰۰۰ یوان، یعنی معادل ۱۳۷ دلار، «پاداش» می‌دهد.

هنگ کنگ، قلمرو چینی، به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی، زبان مشترک و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، انتخاب معمول بسیاری از زنان چینی است که به دنبال منجمد کردن تخمک‌های خودند.

دکتر نگ هونگ یو، استاد بالینی در بخش زنان و زایمان دانشگاه هنگ‌کنگ، گفت: «از زمانی که بیمارستان، خدماتش را برای زنان مجرد که از چین می‌آیند،‌ بدون هیچ گونه مشکل بهداشتی ارائه می‌دهد، تعداد درخواست‌ها برای انجماد تخمک افزایش چشمگیری داشته است.»

او می‌گوید: «من قبلا با برخی از بیمارانم صحبت کردم، برخی از آن‌ها می‌خواهند تخمک‌ها را فریز کنند، زیرا درگیری کاری و شغلی‌ دارند و شاید چند سال بعد بچه بخواهند. بعضی از آن‌ها هم شریک زندگی ندارند.»

او افزود: «به نظر می‌رسد تعداد زنانی که از چین برای مشاوره در مورد انجماد تخمک به هنگ‌کنگ می‌آیند در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که جمعیت آن‌ها جوان‌تر می‌شود. پیش از این، اکثر مشتریان در ۳۰ سالگی یا حتی بالای ۴۰ سال سن داشتند. اما سال گذشته متوجه شدم که زنان ۲۰ ساله برای مشورت در مورد انجماد تخمک آمده‌اند. برخی هم زیر ۲۵ سال سن دارند.»

چه در هنگ‌کنگ و چه در جاهای دیگر، هزینه برای زنانی که از چین برای فریز کردن تخمک‌های خود سفر می‌کنند، بسیار بیشتر از آن چیزی است در کلینیک‌های داخلی می‌پردازند و البته تضمینی برای بارداری موفقیت‌آمیز نیست.

بیشتر از جهان