ناصر کنعانی: سند سپتامبر همان پیش‌نویس احیای برجام است، آمریکا فرصت‌سوزی کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت ضرب‌الاجل اخراج احزاب کرد مخالف ایران از اقلیم کردستان تمدید نمی‌شود

ناصر کنعانی روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را «امیدوارکننده» توصیف کردــ رویداد۲۴

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۱۳ شهریور، آمریکا و اروپا را به سرمایه‌گذاری روی «اغتشاشات» در ایران متهم کرد و مدعی شد مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های دیگر در سپتامبر ۲۰۲۲ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق بود اما آن‌ها «با محاسبه غلط، فرصت‌سوزی کردند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات گفته بود به‌زودی از سند جایگزین برجام به نام «سند سپتامبر» رونمایی می‌شود. او همچنین از کسب یک «توافق جدی» با ایالات‌ متحده خبر داد. یک روز پس از انتشار این خبر که بازتاب فراوانی داشت، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که سند سپتامبر سند جدیدی نیست بلکه ماحصل روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است. کنعانی همچنین ادعا کرد که سخنان وزیر امور خارجه درباره سند سپتامبر «کاملا شفاف» بود و ابهامی در آن وجود نداشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تکرار ادعاهای پیشین، اروپا و آمریکا را به «سر باز زدن» از توافق متهم کرد و گفت که آن‌ها نشان داده‌اند برای بازگشت به برجام و اجرای تعهداتشان «اراده حقیقی لازم» را ندارند.

ناصر کنعانی افزایش درآمدهای نفتی را به دولت رئیسی نسبت داد و با انکار گزارش‌هایی که چشم‌پوشی آمریکا از برخی تحریم‌های نفتی ایران را آشکار می‌کنند، گفت که ایران «معطل» مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را دنبال می‌کند. این در حالی‌ است که گزارش بلومبرگ و برخی رسانه‌های دیگر حاکی از آن است که ایالات‌ متحده با هدف بازگشت آرامش به بازار انرژی از تحریم‌های نفتی ایران به‌خصوص در صادرات به چین چشم‌پوشی کرده است؛ با این حال کنعانی ادعا کرد جمهوری اسلامی منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری با کشورهای دیگر نمی‌ماند.

او در ادامه ادعاهایش، بدون اشاره به تخفیف‌های چشمگیر صادرات نفت به چین افزود که دولت جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم‌ها، نفتش را صادر کرده‌ و نشان داده است که به تحریم‌ها محدود نیست.

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را «امیدوارکننده» توصیف کرد و گفت چنانچه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، تبادل زندانیان در بازه زمانی تعیین‌شده انجام می‌شود. او از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت که «باید منتظر نتیجه کار باشیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش روزنامه نیویورک درباره بازداشت ۵۰۰ روزه یک کارمند اتحادیه اروپا در ایران اظهار بی‌خبری کرد و مدعی شد از این موضوع اطلاع ندارد.

نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه با انتشار گزارشی افشا کرد یک شهروند سوئدی ۳۳ ساله که در اتحادیه اروپا سمت‌هایی نیز داشته است، بیش از ۵۰۰ روز است که به اتهام «جاسوسی» در بازداشت جمهوری اسلامی ایران است. در این گزارش آمده است که مقام‌های اتحادیه اروپا و سوئد بیش از یک سال این موضوع را مخفی نگه‌ داشتند.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری روز دوشنبه از دولت عراق خواست به «توافق‌نامه امنیتی» بین دو کشور پایبند باشد و گروه‌های مخالف حکومت ایران را از اقلیم کردستان خارج کند. او در سخنانی تهدیدآمیز گفت که ۲۸ شهریور «آخرین ضرب‌الاجل تهران است و به‌هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با اشاره به رویدادهای اخیر عراق ادعا کرد که جمهوری اسلامی هیچ دخالتی در امور داخلی این کشور ندارد و از اصل امنیت و ثبات در عراق حمایت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی درباره دیدارهای حسین امیرعبداللهیان با همتایان سوری و ترکیه‌ای خود در روزهای اخیر، گفت که ایران امیدوار است تلاش‌های اصلاح روابط میان این دو کشور به نتیجه لازم منتهی شود. او تاکید کرد که ایران به عنوان کشور ثالث برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه تلاش می‌کند اما «تمامیت ارضی» و «حاکمیت ملی» سوریه برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد.

کنعانی درباره برنامه دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه نیز گفت که امکان همکاری سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و ترکیه به عنوان سه کشور مهم منطقه‌ای و اسلامی وجود دارد.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه بدون اشاره به کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان، افزود که تعیین رئیس‌جمهوری لبنان به مردم این کشور ارتباط دارد و جمهوری اسلامی به «حل و فصل موضوع‌ها و تسهیل شرایط» در این کشور کمک می‌کند.

او مذاکرات محرمانه با برخی کشورهای همسایه را «طبیعی» و «ذات دیپلماسی» دانست و گفت: «در حال پیگیری موضوع‌هایی با برخی از کشورهای منطقه در چهارچوب‌های تعریف‌شده‌ایم و نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

او همچنین از حضور وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داد و افزود: «اصل عمومی دایر بر مشارکت ایران در سطح عالی رئیس‌جمهوری است. درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

کنعانی با بیان اینکه حضور در نشست‌های بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل برای جمهوری اسلامی مهم است، خاطرنشان کرد: «در این نشست با جدیت حضور پیدا خواهیم کرد زیرا استفاده از فرصت مجمع در جهت مشورت و گفت‌وگو با دوستان، کشورهای همسو و کسانی که دارای منافع مشترک‌اند، یک اصل برای ما است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که بخش زیادی از ظرفیت دستگاه دیپلماسی در اختیار توسعه مناسبات تجارت خارجی قرار می‌گیرد، افزود: «در این مدت ارتقای بیش از پیش جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را شاهدیم.»