نخست‌وزیر پیشین ایتالیا: طرح ترور قذافی در سال ۱۹۸۰ با همکاری آمریکایی‌ها تهیه شده بود

علت سقوط هواپیما مسافربری ایتاویا همچنان یکی از معماهای سوانح هوایی ایتالیا به‌شمار می‌رود

به‌گفته نخست‌وزیر پیشین ایتالیا قذافی از طرح ترور خود مطلع شده بود -GIULIO NAPOLITANO AFP 

جولیانو آماتو، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، در گفت‌وگویی که روز شنبه منتشر شد به صراحت مقام‌های وقت فرانسه و آمریکا را مسئول سقوط یک هواپیما مسافربری در سال ۱۹۸۰ در آب‌های جزیره سیسیل ایتالیا معرفی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از محتوای گفت‌وگوی تازه جولیانو آماتو با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نوشت: «فرانسه و آمریکا، به‌طور مشترک طرح ترور معمر قذافی، رهبر لیبی، را داشتند، اما یک هواپیما مسافربری را با هواپیمای نظامی حامل رئیس‌جمهوری وقت لیبی اشتباه گرفتند.»

به‌گفته نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، این هواپیمای مسافربری با موشک نیروی هوایی ارتش فرانسه سرنگون شد.

در جریان این حادثه هوانوردی که هنوز پس از گذشت بیش از ۴۳ سال گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره آن مطرح است، ۸۱ تن از سرنشینان هواپیمای شرکت «ایتاویا»، جان خود را از دست دادند.

این هواپیما در عصر روز ۲۷ ژوئن سال ۱٩٨٠، تابستان ۱۳۵۹ خورشیدی، در آب‌های دریای مدیترانه، در شمال جزیره سیسیل ایتالیا، سقوط کرد.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا تاکنون دو بار از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، خواسته است که ادعای او مبنی بر علت واقعی سقوط هواپیمای مسافربری را تکذیب یا تایید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، طرح ترور رهبر سابق لیبی با همکاری مقام‌های آمریکایی تهیه شده بود.

جولیانو آماتو به خبرنگار روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» گفت که او متقاعد شده است که ارتش فرانسه هواپیمای مسافربری ایتالیایی را به‌هنگام رهگیری یک هواپیمای نظامی بر فراز آب‌های مدیترانه هدف قرار داده است.

با این حال، به‌نوشته آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا هیچ مدرک محکمی که چنین ادعایی را ثابت کند ارائه نداده است.

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا همچنین مدعی شد که قذافی از طرح ترور خود مطلع شده بود و اساسا سوار هواپیمای نظامی که قرار بود او را از یوگسلاوی به لیبی ببرد نشد.

به‌نوشته آسوشیتدپرس علت سقوط هواپیما مسافربری ایتاویا همچنان یکی از معماهای سوانح هوایی ایتالیا به‌شمار می‌رود.

برخی بر این باورند که هواپیما در اثر انفجار بمب سقوط کرده است. در حالی که برخی دیگر می‌گوید بررسی لاشه هواپیما که سال‌ها بعد از بستر دریا بیرون کشیده شد نشان داد که یک موشک به هواپیما اصابت کرده است.

جولیانو آماتو دو مرتبه، در سال‌های ۱۹۹۳-۱۹۹۲ و ۲۰۰۱ -۲۰۰، نخست‌وزیر ایتالیا بود.

بیشتر از جهان