روسیه روزنامه‌نگار برنده جایزه صلح نوبل را «عامل خارجی» نامید

بر اساس قوانین روسیه، افراد و سازمان‌هایی که از خارج از کشور کمک مالی دریافت می‌کنند، ممکن است به عنوان عوامل خارجی معرفی شوند

دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه مستقل نووایا گازتا و از برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ ـ AFP

مقام‌های روسیه، روز جمعه، روزنامه‌نگار سرشناس این کشور، دیمیتری موراتوف را که برنده جایزه صلح نوبل نیز شده است، به‌عنوان «عامل خارجی» معرفی کردند. لقب «عامل خارجی» اغلب برای منتقدان سیاست‌های کرملین به کار می‌رود و تلاش می‌شود با چنین اتهامی، محبوبیت چهره‌های شناخته‌شده در میان مردم کاهش یابد.

به گزارش رویترز، خبرگزاری‌های روسی به نقل از وزارت دادگستری این کشور، اعلام کردند که موراتوف، سردبیر روزنامه مستقل نووایا گازتا و یکی از برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱، یکی از چندین شهروند روسیه است که به فهرست جدید «عوامل خارجی» اضافه شده است.

افرادی که در این فهرست قرار دارند تحت بازرسی پلیس و سایر اقدامات تنبیهی قرار می‌گیرند. در حالی که موراتوف هنوز در روسیه است، بسیاری از افرادی که نامشان در این فهرست وجود دارد، پس از تهاجم مسکو به کی‌یف در فوریه ۲۰۲۱، روسیه را ترک کرده‌اند.

بر اساس قوانین روسیه، افراد و سازمان‌هایی که از خارج از کشور کمک مالی دریافت می‌کنند، ممکن است به‌عنوان عوامل خارجی معرفی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام وزارت دادگستری روسیه، موراتوف اطلاعات تولیدشده عوامل خارجی را منتشر کرده و سبب ایجاد دیدگاه‌های منفی درمورد سیاست‌های خارجی و داخلی مسکو شده است.

نشریه روسی نوایا گازتا و موراتوف، سردبیر این روزنامه مستقل، به‌دلیل گزارش‌های تحقیقی که اغلب از کرملین انتقاد می‌کردند، در خارج از روسیه شهرت پیدا کردند.

نوایا گازتا در سال ۲۰۲۲ و پس از در نظر گرفتن مجازات‌های سخت کرملین برای مخالفان تهاجم روسیه به اوکراین، انتشارش را به حالت تعلیق درآورد. با این حال، بسیاری از روزنامه‌نگاران آن نشریه برای فعالیت در یک رسانه جدید در لتونی دوباره گرد‌هم آمدند.

دیمیتری موراتوف که اعلام کرده بود نگران تبعات جنگ در اوکراین و به‌ویژه کودکانی است که به‌دلیل درگیری در این کشور، یتیم شده‌اند، مدال جایزه صلح نوبل خود را به حراج گذاشت تا درآمد حاصل از فروش آن، مستقیما به یونیسف و برای کمک به کودکان آواره جنگ در اوکراین اختصاص داده شود. او پیش از آن نیز اعلام کرده بود که جایزه نقدی ۵۰۰ هزار دلاری خود را برای امور خیریه اهدا می‌کند.

در میان دیگر اتباع روسیه که روز جمعه در فهرست عوامل خارجی قرار گرفتند، روزنامه‌نگار دیگری نیز دیده می‌شود که مقالاتی به نفع اوکراین نوشته است. همچنین یک کمدین مخالف جنگ و یک مورخ از چچن، جایی که روسیه شورشیان را در دو جنگ پس از شوروی سرکوب کرد، در این فهرست قرار دارند.

بیشتر از جهان