کودتای گابن؛ فرمانده ارتش می‌گوید دموکراسی «به صورت موقت» تعلیق شده است

نیم قرن حکومت خانواده بونگو در گابن به پایان رسیده است ولی مشخص نیست که نظامیان چه زمانی قدرت را به نهادهای دموکراتیک باز می‌گردانند

رهبر نظامی جدید گابن می‌گوید که تسخیر قدرت به دست نظامیان همیشگی نیست و او متعهد است که کشور را به دموکراسی بازگرداند.

با این حال، ژنرال بریس اولیگوی نگوما از ارائه جدول زمانی برای انتخابات جدید خودداری کرد و تنها گفت که نهادهای دولتی این کشور دموکراتیک‌تر خواهند شد و تعلیق آنها «موقتی» است.

اما ائتلاف مخالف در گابن می‌گوید که ارتش هیچ نشانه‌ای از بازگرداندن قدرت به یک دولت غیرنظامی را نشان نمی‌دهد.

رئیس‌جمهوری مخلوع، علی بونگو، در روزهای گذشته در حصر خانگی قرار گرفت.

افسران ارتش در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۳۰ اوت، ۸ شهریور، در تلویزیون دولتی ظاهر شدند و گفتند که کنترل قدرت را به دست گرفته‌اند و به دیکتاتوری ۵۵ ساله خانواده بونگو در این کشور غرب آفریقای مرکزی پایان داده‌اند.

آن‌ها گفتند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه را که در آن علی بونگو برنده اعلام شد اما مخالفان آن را تقلبی خواندند، باطل کرده‌اند.

ارتشی‌ها پس از تسخیر قدرت اعلام کردند که بریس اولیگوی نگوما را به عنوان رهبر کشور می‌پذیرند. نگوما پیش از کودتا در گارد ریاست‌جمهوری گابن به پدر علی بونگو، حاکم پیشین و خود او خدمت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال نگوما عصر جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که ارتش «به سرعت اما با اطمینان» حرکت خواهد کرد تا از بازتولید انتخاباتی که نمایشی از تکرار «اشتباهات مشابه» برای حفظ همان افراد سابق در قدرت است، جلوگیری کند.

او گفت: «اقدام در سریع‌ترین زمان ممکن به معنای سازماندهی انتخابات موقت نیست، جایی که در نهایت با همان اشتباهات مواجه خواهیم شد.»

گروه اصلی اپوزیسیون گابن، آلترنانس ۲۰۲۳ (Alternance 2023)، که می‌گوید برنده قانونی انتخابات روز شنبه است، روز جمعه از جامعه جهانی خواست تا حامی بازگشت گابن به حاکمیت غیرنظامی باشد.

الکساندرا پانقا، سخنگوی آلترنانس ۲۰۲۳ گفت: «ما خوشحال بودیم که علی بونگو سرنگون شد، اما... امیدواریم که جامعه بین المللی با درخواست از ارتش برای بازگرداندن قدرت به غیرنظامیان، به نفع جمهوری و نظم دموکراتیک در گابن وارد عمل شود.»

او افزود که اقدام ژنرال انگوما برای سوگند خوردن به عنوان رئیس‌جمهوری غیرقانونی است.

کودتای گابن پس از نیجر، مالی، گینه، بورکینافاسو و چاد، هشتمین کودتا در غرب و مرکز آفریقا از سال ۲۰۲۰ است.

سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و فرانسه - قدرت استعماری سابق که روابط نزدیکی با خانواده بونگو داشت – این کودتا را محکوم کرده‌اند.

علی بونگو که از سال ۲۰۰۹ در قدرت بود، در روزهای گذشته در یک ویدئو در خانه خود ظاهر شد و از «دوستان خود در سراسر جهان» خواست تا از طرف او اعتراض کنند.

اما مردم گابن در شهرهای این کشور در لیبرویل، پایتخت، و شهرهای دیگر دیده شدند که اعلام کودتای ارتش و برکناری علی بونگو را جشن می‌گیرند.

بیشتر از جهان