اعتصاب غذای چند فعال حقوق زنان؛ «کمک مالی به طالبان قطع شود»‏

حکومت طالبان با صدور فرمان‌های «زن‌ستیزانه» کوشیده است حضور زنان در اجتماع را به ‏پایین‌ترین سطح ممکن برساند

چندین فعال حقوق زنان اهل افغانستان در آلمان در واکنش به فشار و تبعیض طالبان بر زنان افغانستان و بازداشت شهروندان آن کشور دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

تمنا زریاب پریانی، فعال حقوق زنان، گفت که این اعتراض از روز جمعه یکم تا روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر ادامه خواهد داشت.  

او گفت: «این اعتراض در برابر تروریست‌ها و اعتراض در پیوند با حمایت جهانی از گروه‌های تروریستی در افغانستان است. کمک مالی به طالبان باید قطع شود و زندانیان سیاسی باید آزاد شوند.» 

خانم پریانی پس از سلطه‌ طالبان در چند اعتراض خیابانی در کابل شرکت داشته است و به همین علت، نیروهای طالبان به خانه‌اش هجوم بردند و او را بازداشت کردند. او برای مدتی در زندان طالبان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک تن از زنان معترض گفت برای اینکه صدای زنان افغان شنیده شود، دست به گردهمایی و برپایی چادر تحصن زده‌اند.

او گفت: «امروز همه ما گرد هم جمع شدیم. به‌خاطر زنانی‌ که در افغانستان در بند هستند و کسانی که از حق خود محروم‌اند و همیشه مورد ستم و شکنجه طالبان قرار می‌گیرند. ما می‌خواهیم صدای آن‌ها را به گوش جهانیان برسانیم.»

او از همه شهروندان افغانستان می‌خواهد که در مقابل طالبان ایستادگی کنند، زیرا طالبان شهروندان را مورد «ستم و شکنجه» قرار داده‌اند. 

او گفت: «ما می‌خواهیم صدای آن‌ها را به گوش جهانیان برسانیم و از مردم افغانستان هم تقاضا داریم که در هر گوشه و کنار جهان‌اند، لطفا صدای‌شان را در برابر بی‌عدالتی‌ها بلند کنند.» 

او تاکید دارد که زنان اهل افغانستان زیر سلطه‌ طالبان روزهای دشواری را می‌گذرانند.

طالبان بیش از دو سال می‌شود که در افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت فشار زیادی بر شهروندان و به‌ویژه زنان وارد کرده‌اند. در حکومت طالبان، دختران فقط تا پایان دوره دبستان می‌توانند به مدرسه بروند و زنان از کار کردن در نهادهای غیردولتی، از جمله در دفترهای سازمان ملل متحد، محروم شده‌اند. طالبان پیش‌تر جواز کار آرایشگران زن را نیز لغو کردند و باعث بیکاری هزاران تن از زنان در افغانستان شدند.

حکومت طالبان با صدور فرمان‌های «زن‌ستیزانه» کوشیده است حضور زنان در اجتماع را به پایین‌ترین سطح ممکن برساند. طالبان اعتراض‌های زنان در کابل و استان‌های دیگر را با زور اسلحه سرکوب کردند.

از دید کارشناسان سازمان ملل متحد، رفتار طالبان با زنان احتمالا «مصداق آپارتاید جنسیتی» است. جامعه جهانی و سازمان ملل متحد بارها از طالبان خواسته‌اند در رفتارشان علیه زنان تجدیدنظر کنند، اما طالبان این درخواست‌ها را نپذیرفته‌اند و به جامعه جهانی صریحا گفته‌اند که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.