عربستان سعودی میلیاردها دلار هزینه تحقیق درباره افزایش عمر می‌کند

پس از سرمایه‌گذاری هنگفت در حوزه ورزش، خودرو برقی و فناوری، هدف بعدی عربستان سعودی بلندپروازانه‌تر است: افزایش طول عمر انسان

غرفه عربستان سعودی (چشم‌انداز ۲۰۳۰) در نمایشگاه جی‌تکس، مرکز تجارت جهانی دبی، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸‌ـ KARIM SAHIB / AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چارچوب بنیاد هوولوشن (Hevolution Foundation) سالانه بیش از یک میلیارد دلار به پژوهش برای کشف درمان‌های جدید پیری اختصاص می‌دهد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، این اقدام می‌تواند بودجه جهانی برای پژوهش در زمینه زیست‌شناسی طول عمر را که بیشتر از طریق موسسه ملی سالمندی آمریکا تامین می‌شود، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد.

چشم‌انداز تخصیص بودجه‌ای عظیم به پژوهش در زمینه پیری، که در مقایسه با پژوهش در مورد بیماری‌هایی مانند سرطان، از بودجه اندکی برخوردار است، دانشمندان این حوزه را هیجان‌زده کرده است.

استیون اوستد، پژوهشگر حوزه پیری در دانشگاه آلاباما و مدیر علمی ارشد فدراسیون پژوهش پیری آمریکا، موسسه‌ای غیرانتفاعی که ۷.۷۶ میلیون دلار از هوولوشن دریافت کرده است، می‌گوید: «افراد این حوزه نفسشان را حبس کرده‌اند و منتظرند ببینند این پول قرار است چگونه هزینه شود.»  

دکتر محمود خان، مدیر این بنیاد سعودی، می‌گوید احتمالا بخش اعظم مبلغ اهدایی اولیه در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات نوآفرین در آمریکا قرار می‌گیرد که در تلاش‌اند درمانی برای کاهش سرعت، جلوگیری یا حتی معکوس‌سازی روند افزایش سن انسان بیابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر بنیاد هوولوشن، که نام آن از ترکیب دو کلمه سلامت (Health) و تکامل (Evolution) گرفته شده است، در ریاض قرار دارد و در راستای برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن سلمان است که در نظر دارد کیفیت زندگی جمعیت جوان عربستان سعودی را بهبود بخشد و صنایع غیرنفتی جدیدی در این کشور ایجاد کند.

بنیاد هوولشن در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و هدف آن همکاری با موسسات معتبر و تامین سرمایه حوزه‌های پژوهشی است که بودجه کافی در اختیار ندارند.

خان ۶۵ ساله که مدیریت یک موسسه نوآفرین زیست‌فناوری در بوستون را نیز بر عهده دارد، می‌گوید: «ما رویکردی غیرسنتی داریم. یکی از اهداف ما در واقع جذب دانشمندان جدید است‌ــ از لحاظ ورود به حوزه علم‌ــ و همین‌طور دانشمندان حوزه‌های مجاور که شاید داده‌ها را در اختیار نداشته باشند اما فناوری‌هایی دارند که می‌تواند به حل مسئله مرتبط باشد.»

او پیش‌بینی می‌کند که بیشتر این بودجه در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری شود اما در نهایت بین پژوهش و موسسه‌های نوآفرین حوزه افزایش عمر و مقابله با پیری تقسیم می‌شود.

بنیاد هوولوشن امیدوار است بتواند به شناسایی نشانگرهای زیستی پیری کمک کند و همچنین در مراحل اولیه آزمایش‌های بالینی گسترده داروهای ضدپیری سرمایه‌گذاری کند. این دو حوزه مهم به سرمایه‌گذاری هنگفت نیازمندند و بعید است زودبازده باشند.

هوولوشن اخیرا دو شریک سرمایه‌گذاری جذب کرده است و در نظر دارد پس از بررسی بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری، اولین سرمایه‌گذاری مستقیمش را تا پایان سال جاری میلادی اعلام کند.

این بنیاد به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی در آمریکا ثبت شده است و قرار است یک شرکت با مسئولیت محدود تاسیس کند که اولین دفترش در بوستون آمریکا و سپس، در سایر نقاط اروپا و آسیا خواهد بود.

بیشتر از جهان